کد خبر: ۳۸۷۷۹۱
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
0
وضعیت بورس در این هفته اصلا خوب نبوده و در ۴ روز معاملاتی ابتدای هفته، سیگنال‌هایی منفی به فعالان بازار مخابره شده است.

تردید سرمایه گذاران بورس

بدترین اتفاقی که این هفته در بورس تهران رخ داد، نه منفی‌های شاخص بود نه ذوب شدن صف خرید نمادها، بلکه پایین آمدن ارزش معاملات بود که فعالان بازار را نگران کرد. در این هفته ارزش معاملات خرد در روز شنبه به کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان رسید.

پس از آن در روز‌های یکشنبه و دوشنبه ارزش معاملات خرد به ۳۴۰۰ و ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسید و در نهایت دیروز ارزش معاملات خرد تا سطح ۲۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

کم شدن ارزش معاملات خرد بدترین سیگنال منفی است که می‌توانست به بازار مخابره شود. هفته گذشته ارزش معاملات خرد در یک روز به حدود سطح ۶۰۰۰ میلیارد تومان هم رسید. اما حالا به کمتر از نصف آن رقم رسیده که این می‌تواند نشان دهنده بازگشت رکود به بازار باشد.

خروج پول ادامه دار شد
از طرفی خروج پول حقیقی هاهم در ۶ روز متوالی اتفاق افتاده که ناامیدی سرمایه گذاران نسبت به آینده بورس را نشان می‌دهد. با توجه به ادامه دار شدن خروج پول حقیقی ها، می‌توان گفت که سرمایه گذاران حقیقی با احتیاط فراوان دست به خرید می‌زنند و در فروش، جسارت زیادی دارند.

دیروز تنها اتفاق مثبتی که در بازار سهام رخ داد، بالا رفتن قدرت خریداران حقیقی بود. شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز به بالای عدد یک بازگشت و رقم ۱.۰۳ را ثبت کرد. از این نظر می‌توان گفت که هنوز می‌توان به آینده بورس امیدوار ماند، اما فعلا باید متغیر‌های اصلی را رصد کرد و درصورت بهبود وضعیت سایر متغیرها، می‌توان گفت که بازار هنوز جای رشد دارد.

با این حال و با توجه به روند منفی متغیر‌های کلیدی بازار، فعلا باید در خرید‌ها احتیاط کرد تا دید در چند روز آینده وضعیت معاملات چگونه می‌شود.

فشار فروش آخر هفته
در این شرایط برای بازار امروز می‌توان در جا زدن شاخص و حتی افت آن را در نظر گرفت. با توجه به تعطیلات آخر هفته، معمولا فشار فروش در چهارشنبه‌ها زیاد می‌شود که امروز هم به همین دلیل می‌توان انتظار افت محدود شاخص‌ها را داشت.

چنانچه رشدی هم در بازار اتفاق بیفتد، جزئی خواهد بود و سرمایه گذاران تا زمانی که بهبود وضعیت و متغیر‌های کلیدی را مشاهده نکنند، دست به خرید‌های سنگین نخواهند زد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: