همه میزبان‌های جام جهانی
کد خبر: ۳۸۷۸۶۶
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
0
میزبانی در جام جهانی فوتبال آرزوی مردم هر کشوری است، آرزویی که مدتی می‌شود علاوه بر اروپا و آمریکا، در قاره‌های آسیا و آفریقا هم برآورده شده و به تازگی به خاورمیانه هم آمده است.

فستیوال جهانی با طعم فوتبال

از زمان شروع بزرگترین رقابت جهان فوتبال موسوم به جام جهانی در سال ۱۹۳۰، هفده کشور میزبان جام‌جهانی در بیست و یک دوره این رقابت‌ها بوده‌اند. سازمان ابتدا میزبانی را در جلسات کنگره فیفا به کشور‌ها اعطا کرد. با توجه به سفر سه هفته‌ای دریایی بین آمریکای جنوبی و اروپا (دو مرکز قدرت در فوتبال آن زمان) انتخاب میزبان در اولین تورنمنت‌ها بسیار بحث‌برانگیز بود.

برای مثال، تصمیم به برگزاری اولین دوره در اروگوئه، منجر به شرکت تنها چهار کشور اروپایی شد. دو جام‌جهانی بعدی هر دو در اروپا برگزار شد. تصمیم برای برگزاری دومین جام‌جهانی فوتبال (۱۹۳۸ در فرانسه) باعث درگیری‌های زیادی شد، زیرا کشور‌های آمریکای جنوبی متوجه شدند که میزبانی جام‌جهانی بین دو قاره خواهد چرخید. به همین دلیل، آرژانتین و اروگوئه مسابقات را تحریم کردند. در اولین تورنمنت بعد از جنگ جهانی دوم، که در سال ۱۹۵۰ در برزیل برگزار شد، سه تیم به دلیل مشکلات مالی یا اختلاف نظر با سازمان از نامزدی میزبانی کنار کشیدند.

به منظور اجتناب از هر گونه تحریم یا جنجال در آینده، فیفا الگوی تناوب بین قاره آمریکا و اروپا را آغاز کرد که تا جام‌جهانی فوتبال ۲۰۰۲ در آسیا ادامه یافت. این سیستم به گونه‌ای تکامل یافت که کشور میزبان در رای‌گیری کنگره فیفا انتخاب شود. این کار تحت یک سیستم رای‌گیری جامع انجام می‌شود. این تصمیم در حال حاضر تقریباً هفت سال قبل از مسابقات گرفته شده، اگرچه میزبانان مسابقات ۲۰۲۲ همزمان با میزبانان مسابقات ۲۰۱۸ انتخاب شدند.

تنها مکزیک، ایتالیا، فرانسه، آلمان (آلمان غربی تا اندکی پس از جام‌جهانی ۱۹۹۰) و برزیل در دو نوبت میزبان این رویداد بوده‌اند. ورزشگاه «آستکا» در مکزیکو سیتی و «ماراکانا» در ریودوژانیرو تنها مکان‌هایی هستند که تاکنون میزبان دو فینال جام‌جهانی فوتبال بوده‌اند. فقط جام‌جهانی ۲۰۰۲ بیش از یک میزبان داشت که بین ژاپن و کره جنوبی تقسیم شد و تورنمنت در سال ۲۰۲۶ دارای سه میزبان خواهد بود: ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک.

اروگوئه در سال ۱۹۳۰، ایتالیا در سال ۱۹۳۴، انگلستان در سال ۱۹۶۶، آلمان غربی در سال ۱۹۷۴، آرژانتین در سال ۱۹۷۸ و فرانسه در سال ۱۹۹۸ کشور‌هایی هستند که یک دوره از جام‌جهانی را برگزار کردند و قهرمان آن شدند.

پس از انتخاب کانادا - مکزیک - ایالات متحده آمریکا برای جام‌جهانی ۲۰۲۶، این مسابقات اولین مسابقه‌ای خواهد بود که بیش از دو کشور میزبان آن هستند. مکزیک اولین کشوری خواهد شد که سه جام‌جهانی مردان را میزبانی می‌کند و ورزشگاه آستکا در این کشور، در صورت انتخاب، اولین ورزشگاهی خواهد بود که سه دوره جام‌جهانی در آن برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: