کد خبر: ۳۸۷۸۶۹
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
0
در شرایطی که طلا و سایر دارایی‌ها امکان حفظ سرمایه را در چنین تورمی چندان فراهم نمی‌کنند، هجوم و استقبال از دلار آمریکا باعث شده تا یوان به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است.

ماجرای عجیب سقوط آزاد یوان چین

همزمان با افزایش تورم جهانی و تلاش بانک‌های مرکزی برای مهار آن، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در طول ماه‌های گذشته باعث شد تا معامله‌گران و سرمایه گذاران چینی، یوان خود را تبدیل به دلار کنند. امری که روز به روز بر دامنه آن افزوده شده است. بنا بر گزارشی که اخیراً سایت فاین‌بولد منتشر کرده است، در شرایطی که طلا و سایر دارایی‌ها امکان حفظ سرمایه را در چنین تورمی چندان فراهم نمی‌کنند، هجوم و استقبال از دلار آمریکا افزایش یافت. از سوی دیگر به قدرت رسیدن شی جین پینگ برای سومین بار، ارزش پول ملی چین را بیشتر از گذشته تحت تاثیر قرار داد. در این راستا برخی از تحلیل گران اعلام کردند که یوان به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است. در واقع افزایش قدرت شی جین پینگ و بالا آمدن نزدیکان او در هرم قدرت این نگرانی را ایجاد کرده که سیاست‌های تمرکزگرایانه دولت چین تشدید شده و هیچکس هم جلودار هیات حاکمه فعلی در پکن نشود. به همین دلیل هم بود که بلافاصله پس از پایان بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، بازار‌ها به این موضوع واکنش نشان داده و نرخ برابر یوان به دلار آمریکا ۷.۳ شد.

تقریباً یک ماه قبل بود که بانک مرکزی چین تلاش کردن به منظور محدود کردن کاهش ارزش یوان، نرخ میانی را ۷.۱۱ در هر دلار تعیین کند. با این حال با توجه به هجوم آوردن سرمایه گذاران و معامله گران چینی به سمت دلار، همزمان با ایجاد تنش‌های سیاسی میان دو کشور، سطح بی اعتمادی نیز میان این دو ابر قدرت جهانی افزایش یافته است. در راستای این تنش ها، قانون چیپس که اعمال محدودیت شدید در خصوص واردات تراشه‌های الکترونیک بود در ابتدا از سوی آمریکا به منظور کشاندن تولیدکنندگان از چین به خاک این کشور بود. اما همین امر باعث بروز اختلافات بیشتر میان واشنگتن و پکن شد. اخیراً شرکت‌های بیشتری از چین توسط ایالات متحده دچار محدودیت شده و با افول سهام این شرکت ها، بی‌اعتمادی نسبت به عرضه‌های عمومی چینی در بازار‌های ایالات متحده تشدید شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: