April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۸۹۶
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
0
حسن روح الامین، از جمله هنرمندان معاصری است که در زمان مناسب به وقایع رخ داده شده در سطح جامعه و جهان واکنش نشان می‌دهد.

حسن روح الامین با قلم خود در راه انقلاب سخن گفت

حسن روح الامین، از جمله هنرمندان معاصری است که در زمان مناسب، به وقایع رخ داده شده در سطح جامعه و جهان واکنش نشان می‌دهد و درواقع، هنرمند تراز انقلاب اسلامی است؛ به طوری که وقتی او به مسئله‌ای ورود پیدا می‌کند، مخاطب با اثر هنری عمیق روبرو می‌شود.

حسن روح الامین، نقاش، درمورد شاخص‌های هنرمند انقلاب اسلامی بیان کرد: آن چه که درمورد هنر انقلاب و هنرمند انقلاب اسلامی صحبت می‌شود، این تصور را به وجود می‌آورد که هنرمند انقلاب، کسی است که در حوزه هنری فعالیت می‌کند و از هنرمندان دهه شصت و... است و اگرچه در اوایل انقلاب اسلامی، هنرمندان فعال در حوزه هنری، همیشه در صحنه و به روز بودند، ولی آن چه که مطرح است این که هنرمند حاضر، از انقلاب اسلامی چه می‌داند؟ و شاخصه هنرمند انقلابی چیست؟

این نقاش گفت: باید بگویم که بنده، هنرمند تراز انقلاب اسلامی نیستم. زیرا افرادی مثل سردار سلیمانی در آن ارتفاع بوده و از تکنیک، فهم، سیاست و... برخوردار بوده و در تمامی عرصه‌ها به درستی وارد شده اند و به همین دلیل، بنده، هنرمند تراز انقلابی نیستم و باید تلاش کرد تا بتوان به افق بالا دست پیدا کرد.

نقاشی

روح الامین تصریح کرد: ما در انقلاب ۵۷، افرادی داشتیم که انقلابی واقعی نبودند و پس از آن، با زندگی اشرافی و... خودشان را نشان دادند که این موضوع بیانگر این است که آن‌ها در آن زمان، مسیرشان به سمت انقلاب خورده بود. بنابراین، باید اصل و معنای انقلاب اسلامی را متوجه شویم. زیرا انقلاب اسلامی، میراث حضرت زهرا (س) است و انقلابی اصلی نیز، حضرت زهرا (س) و امیر مومنان (ع) بوده اند و به همین دلیل، ما و تمامی افرادی که در این مسیر در حرکت هستیم، به دنبال آن ستاره ها راه افتاده ایم.

این هنرمند ادامه داد: انقلاب اسلامی به این معنا نیست که کلید آن در بهمن ۵۷ خورده و پایانش هم زمانی است که پرچم به امام زمان (عج) تحویل داده می‌شود. بلکه انقلاب اسلامی از زمان پیامبر اکرم (ص) شروع شده و پس از آن، با فراز و نشیب هایی در دوران قبل و معاصر ما همراه بوده و بعد از آن نیز، در حرکت است.

روح الامین، با اشاره به شاخصه های هنرمند انقلابی افزود: تمامی ویژگی‌هایی که یک فرد انقلابی دارد همان‌ها را هم، هنرمند انقلابی به همراه تکنیک باید داشته باشد و باید بدانیم که آفت‌های زیادی در طول این مسیر ورود پیدا می‌کنند.

اثر یا ساقی العطاشا حسن روح الامین

این نقاش، با توجه به شرایط فعلی هنر در کشور بیان کرد: در ده سال گذشته، محصولاتی که عموماً در سینمای ما تولید شده چه بوده اند؟ تا به حال اتفاق افتاده است که پس از مشاهده فیلمی در سینما خوشحال بیرون بیاییم؟ البته منظور بنده، شادی از روی حماقت نیست. مثلاً اگر هر روز فردی به فرد دیگر بگوید بدبخت است ولو این که آن فرد بگوید حالم خوب است و در پاسخ به او گفته شود که فکر می‌کنی حالت خوب است. چه اتفاقی می‌افتد؟ آن هم با سینمایی که تا این حد رسوب فکری در ذهن مخاطب دارد؛ به طوری که برخی از فوبیا‌ها با دیدن یک فیلم، شروع شده و از دوران کودکی با فرد همراه می‌شوند. از اینرو، وقتی محصولی با دایره وسیعی از چنین مضامینی با ویترین جذاب، اما محتوای دیگری برای جامعه ساخته شود چه نتایجی به همراه دارد؟

روح الامین گفت: هنرمند، موجود بسیار مفیدی برای جامعه است و درواقع، مثل گوشت مفیدی است که دکتر توصیه کرده است فرد مصرف کند تا بهبود پیدا کند. حال، اگر آن گوشت فاسد باشد، آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه دارد. به همین دلیل، ما نقاش‌های زیادی داریم، ولی هنرمندان نقاش زیادی نداریم و به قول استاد حسین علیزاده، هر کسی که یک ساز روی دوش خود داشته باشد را استاد می‌گویند. چه کسی گفته است که چنین فردی استاد است؟ نوازنده چیره دست هم لزوماً استاد نیست و صرفاً نوازنده است.

سردار سلیمانی

به گفته این هنرمند، وقتی مفاهیم اصلی جا به جا شوند هر فرد بی کیفیتی را هنرمند عنوان می‌کنند و نکته‌ای که باید اشاره کرد، این است که تمام تاریخ هنر اروپا، ایدئولوژیک و همه موزه لوور، روضه‌های مسیح است. 

روح الامین ادامه داد: هنر در تمامی عرصه ها، امانت الهی است و خیانت در امانت کردن باعث می‌شود که باید جوابگو باشیم. بنابراین، هنرمند باید به جامعه اش زندگی و آگاهی ببخشد.

او افزود: منابع آموزشی می توانند غربی باشند به شرط این که با شناخت تدریس شوند و اگر چنین باشد، ایرادی ندارد؛ به طوری که خاطرم است دوستان شهید امیر حسین اسدی، در شب شهادتش تعریف می‌کردند که پشت خط ایستاده بود و می‌گفت که آرپی‌ جی اسرائیلی می‌خواهم و بعد از این که پیدا کرد، آمد. این یعنی ابزار کفر در دست مجاهد حق. به همین دلیل، فرد می‌تواند تعالیم غربی را بداند و با فکر سالم از آن استفاده کند.

تابلوی حادثه شاهچراغ

این نقاش در پاسخ به سوال «چه نوع رخداد‌هایی را با چه شاخص‌هایی انتخاب می‌کنید؟» بیان کرد: هنرمند، ژورنالیست حوادث نیست که اگر فردی خودش را از جایی به پایین پرتاب کرد یا اگر بدهکار بود و... برایش کاری را اجرا کند و در واقع، هنرش، صفحه حوادث روزنامه نیست. بلکه هر آن چه به قلبش نازل شود، روی کارش جاری می‌شود. به همین دلیل، زمانی که حاج قاسم سلیمانی شهید شد، آن طرح بنده، از طرف خداوند کرامت شد.

روح الامین گفت: ما چیزی از خودمان نداریم و به گفته رهبری، باید مراقب باشیم که جای جلّاد و شهید با هم عوض نشود. به همین دلیل، قرار نیست هر اتفاقی که می‌افتد را کار کنیم و باید دانست اعتلا، رشد و بیداری و صحبت کردن در مورد آن موضوع، چه سودی برای جامعه دارد؟ بدون شک، این که دختر همسایه خودکشی کرده باشد با پرچم حقی که خون بچه بی گناه در شاهچراغ شهید شده است، تفاوت دارد و درواقع، هیاهویی که فریاد زده و تبلیغ شود که چرا درمورد آن موضوع‌ها کار نمی‌کنیم، مهم نیست و مهم این است که خود هنرمند بداند چه چیز و کسی، حق یا باطل و این هم رزق و روزی است که باید نصیب فرد شود و حق را از باطل تشخیص دهد.

او ادامه داد: از امیر مومنان (ع) پرسیدند: زمانی که در فتنه و جریانی گیر کردیم که نمی‌دانیم کدام حق یا باطل است، چه کار کنیم؟ حضرت علی (ع) فرمودند: ببینید اهل حق و مومنان کدام سمت هستند؟ و این صحبت بنده، برای افرادی است که سلامت روح دارند، ولی در حال اشتباه کردن هستند. زیرا می‌دانم دلباخته سیدالشهداء (ع)، شهدا و انقلاب هستند. اما اشتباه می‌کنند و حضرت زهرا (س) فرمودند که چه اتفاقی افتاده است که برای واقعیت، وسواس به خرج می‌دهید، ولی وقتی به باطل می‌رسید همه را دربر می‌گیرید و این بسیار مهم است. چون بسیار با این موضوع مواجه شده ام.

ظهور امام زمان (عج) به روایت حسن روح الامین

روح الامین بیان کرد: انقلاب با نفس خانواده‌های مستضعفی از جمله شهید روح الله عجمیان بالا آمده است و ما و مسئولین که هیچ. اما این موضوع ناراحت کننده است که چرا برخی از افراد متوجه این موضوع نمی‌شوند؟ و حاج قاسم سلیمانی گفتند که برای هر قله‌ای که پرچم جمهوری اسلامی ایران روی آن قرار بگیرد چه خون‌ها ریخته شده است و اگر کسی، چشم خود را واقعاً باز کند متوجه می‌شود که پرچم سه رنگ با آرم الله، همه اش روضه است.

این نقاش گفت: یکی از مشکلات این است که اغلب بچه مسلمان‌های هنرمند، آن طور که باید کار نمی‌کنند. امام خمینی (ره) فرمودند: همه افرادی که می‌گویند درود بر خمینی یا روح منی خمینی، اگر بگویند مرگ بر خمینی هم برای من تفاوتی ندارد. یعنی بنده، همان چیزی هستم که هستم. در نتیجه، اگر قلم ام را فروخته باشم. یعنی اگر بگویم برای کارکردن درمورد فلان شهید، مبلغ موردنظرم را واریز کنید، خودم می‌دانم چه فرد پست فطرتی هستم. اما وقتی با عشق کار کرده ام، این اتفاق نمی‌افتد و نباید وقت را حرام کنم.

او افزود: آقای داوود میر باقری گفتند: هر کاری که برای غیر اهل بیت (ع) انجام دادم، عمرم را هدر دادم. از اینرو، مهم این است که بنده دروغ نگفته باشم. بنابراین، فرد باید در ذهن خود خلوص داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: