کد خبر: ۳۸۷۹۱۴
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
شرکت‌های صنعتی بزرگ از قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران استفاده کنند.

رتبه ایران از نظر ذخایر نفت و گاز در جهان

امروزه نفت کالایی راهبردی در جهان است که گذشته از محوریت در امر توسعه، موجب فعال‌تر شدن ظرفیت‌های صنعتی و یا ایجاد ظرفیت‌ها و صنایع جدید می‌شود. در سال ۲۰۱۵ ایران به لحاظ میزان ذخایر اثبات شده نفت پس از کشور‌های ونزوئلا، عربستان و کانادا در مقام چهارم و به لحاظ ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در مقام اول جهان قرار گرفته است.

حفاری به عنوان یکی از فرآیند‌های اصلی اکتشاف، ارزیابی و توسعه مخازن نفت و گاز از جایگاهی استراتژیک در صنعت نفت برخوردار است. ایران درحال حاضر ۱۱۸ دکل خشکی در اختیار دارد که مالکیت ۱۱۶ عدد آن متعلق به شرکت‌های ایرانی است.

۱۱۰ دستگاه دکل حفاری خشکی فعال بوده و ۸ دستگاه درحال تجهیز، تعمیر یا انتقال هستند. همچنین در بخش دریا نیز مجموع دکل‌های در اختیار ۳۷ دستگاه است که ۲۵ دستگاه آن فعال بوده و ۱۲ دستگاه غیرفعال است.

در میان دکل‌های دریایی نیز ۲۳ دستگاه متعلق به شرکت‌های داخلی است.

آژانس بین المللی انرژی، رشد ۳۵ درصدی تقاضای انرژی تا سال ۲۰۳۵ (با متوسط رشد ۱.۲ درصد در سال) را پیش بینی کرده است که بخش اعظم آن نیز به وسیله نفت و گاز تأمین خواهد شد.

ایران با مجموع ذخایر ۱۵۷.۸ میلیارد بشکه نفت خام در سال ۲۰۱۵ (معادل ۹.۳ درصد ذخایر نفت جهان) پس از ۴ کشور ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است. همچنین از نظر ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در سال ۲۰۱۵ در مقام اول جهان قرار گرفته است.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی در نشست تجار و فعالان اقتصادی ایران و مجارستان که در بوداپست برگزار شد، از رتبه اول ایران در ذخایر هیدروکربوری در جهان خبر داد.

او از بازار بزرگ ۸۰ میلیونی ایران به عنوان بزرگ‌ترین بازار منطقه خاورمیانه نام برد و به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی به خصوص فناوری اشاره کرد.

وزیر اقتصاد به جزییات قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پرداخت که هرگونه ریسک را برای سرمایه‌گذاران خارجی پوشش می‌دهد.

خاندوزی گفت: شرکت‌های صنعتی بزرگ مجارستان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با توجه به حمایت دو دولت از روابط تجاری بر حجم مبادلات بیفزایند.

وی ایران را کشور دهم جهان از لحاظ جذابیت‌های گردشگری نام برد و از گردشگران مجارستانی برای سفر به ایران دعوت کرد.

وزیر اقتصاد برنامه ایران برای توسعه ظرفیت‌های حمل ونقل، آب، انرژی، کشاورزی و تولید را برای فعالان اقتصادی مجار تشریح و در پایان از میزبانی کشور مجارستان قدردانی کرد.

«پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان نیز با اشاره به ظرفیت بالای همکاری‌های اقتصادی دو کشور از بررسی فرصت‌های تجاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور خبر داد.

سیارتو با اشاره به توافقات صورت گرفته در سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور از حوزه‌های کشاورزی، بهداشت، انرژی، فناوری‌های آب به عنوان مهم‌ترین حوزه‌های مورد توافق خبر داد.

وی از شرکت‌های مجارستانی خواست تا از فرصت همکاری با ایران استفاده کنند.

ایران از نظر ذخایر نفت و گاز رتبه نخست دنیا را دارد

 

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران از نظر ذخایر نفت و گاز در بین کشور‌های چهان رتبه نخست را دارد.

 

محسن خجسته مهر در آیین بهره برداری از نخستین کارخانه تولید پمپ‌های فراز آوری مصنوعی درون چاهی در شهرک صنعتی شماره سه اهواز بیان کرد: ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت و گاز در زیرزمین سرزمین ایران ذخیره است که از این لحاظ مقام اول دنیا را در ذخایر نفت و گاز داریم.

وی گفت: چشم انداز افزایش تولید تا سال ۱۴۰۸ رساندن تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه در روز و یک میلیارد و ۷۰۰ مترمکعب گاز در روز است.

خجسته مهر ادامه داد: اقدامات چاه محور برای افزایش تولید نفت یکی از اقدامات بسیار مهم و در دستور کار این شرکت است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تمامی مخازن غرب کارون در خوزستان نیاز به روش‌های فرآوری مصنوعی دارند افزود: حدود یکهزار و ۳۰۰ حلقه چاه از سه هزار حلقه چاه در مناطق نفتخیز جنوب نیاز به روش فراز آوری مصنوعی دارند.

وی گفت: بخش قابل توجهی از چاه‌های نفت در ایران ا بسته و یا کم بازده هستند و در نظر داریم ۷۰۰ حلقه چاه را فراز آوری کنیم.

وی بیان کرد: روش‌های چاه محور زودتر به افزایش ضریب تولید می‌رسد.

انعقاد هفت قرارداد با شرکت‌های روسی به ارزش چهار میلیارد دلار

خجسته مهر با اشاره به اینکه امروز روابط با روسیه بسیار خوب است افزود: هفت قرار داد با شرکت‌های مختلف روسی برای هفت میدان نفتی به ارزش چهار میلیارد دلار منعقد کردیم.

در حاشیه آیین بهره برداری از کارخانه تولید پمپ درون چاهی در اهواز، تفاهم نامه همکاری بین وزارت نفت و شرکت ساحل تدبیر (پی فَست) برای تولید و خرید پمپ‌های درون چاهی منعقد شد.

کارخانه تولید پمپ‌های فرآوری مصنوعی درون چاهی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیون یورو و تولید ۱۵۰ پمپ در سال با مشارکت یک شرکت روسی، از سوی ستاد فرمان اجرایی امام (ره) ساخته شده است.

این کارخانه برای کشور هفت میلیون یورو صرفه جویی ارزی دارد و تا سه سال آینده میزان تولید به ۵۰۰ پمپ خواهد رسید.

برچسب ها: نفت ، گاز ، نفت و گاز ، اکتشاف ، حفاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: