۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
گروهی از دانشمندان چینی ژن مفیدی را در ذرت وحشی شناسایی کردند که مسئول کنترل مقدار پروتئین در این محصول است.

شناسایی ژن افزایش دهنده پروتئین ذرت برای تضمین امنیت غذایی

این یافته‌ها که اطلاعات مربوط به آن روز پنجشنبه در نشریه نیچر منتشر شد، راه‌های جدیدی را برای افزایش محتوای پروتئین در گیاه ذرت در دسترس قرار می‌دهد.

محصولاتی مانند ذرت برای تولید پروتئین نیاز به نیتروژن دارند و تولید بسیاری از محصولات گیاهی مانند ذرت متکی به کود‌های نیتروژنی است.

محققان مرکز ارتقای علوم گیاهی مولکولی که تحت نظر آکادمی علوم چین (CAS) و دانشگاه شانگ‌های فعالیت می‌کند، ژنی به نام تئوسینت که دارای پروتئین THP ۹ است را شناسایی کرده‌اند که با بومی شدن دانه‌های اصلی ذرت وحشی از بین رفته، ولی در ۹۰۰۰ سال پیش در دانه ذرت وجود داشته است.

تئوسینته، جد وحشی ذرت فعلی، سه برابر بیشتر از گونه‌های مدرن ذرت، پروتئین در دانه خود دارد. اما سازوکار‌های عامل ایجاد این مقدار پروتئین، ناشناخته بودند. محققان در این مطالعه توالی‌یابی ژن گیاه ذرت را در مقیاس بزرگ انجام دادند و دریافتند THP ۹ می‌تواند آنزیمی را تولید کند که نقش مهمی در متابولیسم نیتروژن و ایجاد پروتئین ایفا می‌کند.

در آزمایشاتی که در استان جزیره‌ای و گرمسیری هاینان در جنوب چین انجام شد، از این روش برای افزایش ۱۲.۷ درصدی پروتئین در ذرت با موفقیت استفاده شد. به گفته محققان، تجاری سازی این روش به بهینه سازی مصرف نیتروژن و افزایش امنیت غذایی کمک می‌کند.