April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

 

در پی ماجرای ورشکستگی FTX، صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال همچون بایننس، OKX، کوکوین و Crypto.com اعلام کردند که به زودی اقدامات موثر جدی‌تری برای بازیابی اعتماد کاربران انجام خواهند داد. بایننس و سایر مراکز معاملاتی متعهد شده‌اند که به دنبال بروز بحران در امپراتوری بنکمن فرید، مدارکی مبنی بر ذخایر خود منتشر کنند. با ما همراه باشید تا در این مقاله در مورد ورشکستگی صرافی FTX و موج جدیدی از تلاش صرافی‌ها برای جلب اعتماد کاربران اطلاعات بیشتری به دست آورید.

تلاش صرافی‌های ارز دیجیتال برای جلب اعتماد کاربران

با انفجار بمب خبری از هم پاشیدن صرافی اف‌تی‌ایکس و ورشکستگی سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) در میان افراد حاضر در بازار ارزهای دیجیتال، صرافی‌های ارز دیجیتال با عجله در تلاش هستند که به مشتریان خود اطمینان دهند که وجوه آنها در امنیت بوده و همه‌چیز امن و امان است.

بایننس، بزرگترین سکوی معاملات ارزهای دیجیتال جهان در جهان از نظر حجم معاملات، همچنین صرافی‌های کوچک‌تر از جمله Crypto.com و OKX، متعهد به انتشار مدارکی شده‌اند که نشان می‌دهد این صرافی‌ها ذخایر کافی برای تسویه تمام بدهی‌های خود به مشتریان را دارند. کوین‌بیس، صرافی دارای مجوز مستقر در ایالات متحده نیز به دنبال فاصله گرفتن از بحرانی است که اف‌تی‌ایکس، آلامدا ری‌سرچ و سم بنکمن-فرید را به درون خود کشانده است.

فروپاشی ناگهانی امپراطوری بنکمن-فرید شامل اف‌تی‌اکیس و آلامدا ری‌سرچ (Alameda Research)، که زمانی به عنوان ستون‌های صنعت ارز دیجیتال شناخته می‌شد، اعتماد به بازار دارایی‌های دیجیتال را به شدت از بین برده‌است. فایننشال تایم روز شنبه گزارش داد که اف‌تی‌ایکس در هنگام ورشکستگی ۹ میلیارد دلار بدهکاری داشته‌ است، اما دارایی‌هایی این صرافی که بتواند آن‌ها را به آسانی نقد کند، فقط ۱ میلیارد دلار بوده‌اشت.

همچنین به گفته کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) که داده‌های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد، استیبل کوین تتر دلار (USDT) که بزرگترین استیبل کوین در صنعت ارزهای دیجیتال است، در چهار روز گذشته با بازخرید حدود ۳ میلیارد دلاری مواجه شده است که نشان می‌دهد معامله‌گران چگونه سرمایه‌های خود را از بازار دارایی‌های دیجیتال خارج می‌کنند.

در همین حال، طبق داده‌های سکوی تحلیل بلاک‌چین نانسن (Nansen)، موجودی اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا، طی دو هفته گذشته ۷ درصد کاهش یافته و به ۲۲.۹ میلیون توکن در صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال از جمله FTX رسیده است. با توجه به قیمت فعلی اتریوم، این نشان‌دهنده کاهش حدودا ۲ میلیارد دلاری و حاکی از این است که برخی از سرمایه‌گذاران کوین‌های خود را از مکان‌های متمرکز بیرون می‌کشند تا آنها را با استفاده از سیستم‌های خود ذخیره کنند.

اقدام امنیتی تتر

تتر، ناشر بزرگترین استیبل کوین، ۴۶ میلیون دلار USDT در اختیار اف‌تی‌ایکس را به درخواست مجری قانون مسدود کرد. کاوشگر بلوک ترون تایید کرد که کیف پول‌های مسدود شده به ارزش ۴۶ میلیون دلار متعلق به FTX است. تتر درباره روابط خود با اف‌تی‌ایکس و آلامدا ری‌سرچ، تصریح کرد که هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارد.

قطع اتصال تتر با دلار

سخنگوی تتر در مصاحبه‌ای با کوین دسک (Coindesk) گفت که دارایی‌ها به طور موقت «در حالی که تحقیقات در حال انجام است» مسدود می‌شوند.

کاوشگر بلوک ترون تایید کرد که کیف پول‌های مسدود شده متعلق به FTX هستند؛ صرافی ارز دیجیتالی که در حال حاضر با بحران نقدینگی مواجه است.

زمان انتشار این خبر پس از آن است که تتر (USDT) پیوند خود را با دلار آمریکا از دست داد. روز پنجشنبه قیمت بزرگترین استیبل کوین جهان با ۴ درصد کاهش به حدود ۹۶ سنت رسید.

علاوه بر این، شایعه شده است که تتر گلوبال (Tether Global) به اف‌تی‌ایکس و آلامدا ری‌سرچ متصل است؛ اما این شرکت در وب سایت خود توضیح داد: "تتر هیچ ارتباطی با اف‌تی‌ایکس یا آلامدا ری‌سرچ ندارد. تتر کاملاً با آلامادا ری‌سرچ یا اف‌تی‌ایکس نامرتبط است."

استیبل کوین نه چندان ناپایدار

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به ارز فیات، کالا یا ابزار مالی دیگری متصل است؛ بنابراین در ارزش آن نوسانی وجود ندارد و قیمت آن همواره پایدار است. با این حال، آشفتگی اخیر در صرافی اف‌تی‌ایکس کل دنیای ارزهای دیجیتال را تکان داده است. حتی استیبل کوین‌ها.

تتر در وب سایت خود منتشر کرد: «در طول دوره‌های نوسانات بازار، قیمت معاملات USDT که در صرافی‌ها عرضه می‌شود ممکن است نوسان داشته باشد؛ این اتفاق می‌افتد زیرا تقاضا برای نقدینگی بیشتر از آن چیزی است که در دفترهای سفارش وجود دارد و [افت قیمت تتر] ربطی به توانایی تتر برای نگه‌ داشتن آن و یا ارزش یا ترکیب ذخایر ندارد.»

بازرسی در حال انجام است

موضوع ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس توسط تنظیم‌کنندگان کالیفرنیا در دست بررسی است. وزارت حفاظت مالی و نوآوری (DFPI) در ایالت کالیفرنیا، در تاریخ ۱۰ نوامبر اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد «شکست ظاهری» صرافی اف‌تی‌ایکس آغاز خواهد کرد. تنظیم‌کننده‌های کالیفرنیا در این اطلاعیه گفتند که DFPI این مسئولیت نظارتی را به صورت «بسیار جدی» می‌پذیرد و این وزارتخانه انتظار دارد که همه نهادهای ارائه‌دهنده خدمات مالی در ایالت، با قوانین مالی محلی مطابقت داشته باشند. کالیفرنیا یکی از چندین بازیگر دولتی در ایالات متحده است که اخیراً در مورد این موضوع صحبت کرده؛ حتی با وجود این واقعیت که اف‌تی‌ایکس ادعا می‌کند شعبه ایالات متحده آن یعنی FTX US در این حوادث دخیل نیست.

سم بنکمن-فرید، بنیانگذار این صرافی یک رشته توییت ۲۲ قسمت را در توییتر منتشر کرد و در آن چندین بار تکرار کرد که FTX US موجودیتی متفاوت از نهاد بین‌‌المللی درگیر با این آشفتگی است. در قسمت ۱۹ این رشته توییت می‌خوانیم: «این در مورد اف‌تی‌ایکس بین‌المللی (FTX International) بود. اف‌تی‌ایکس آمریکا (FTX US)، صرافی مستقر در ایالات متحده که آمریکایی‌ها را می‌پذیرد، از نظر مالی تحت تأثیر این نمایش مزخرف قرار نگرفت؛ ۱۰۰٪ نقد است و هر کاربر می‌تواند به طور کامل برداشت کند.»

با این حال، بعداً در 10 نوامبر، اف‌تی‌ایکس آمریکا اعلام کرد که ممکن است معاملات خود را در این سکو، طی روزهای آینده متوقف کند. در حال حاضر در وب‌سایت شعبه ایالات متحده، بیان می‌شود که «برداشت‌ها باز هستند و خواهند ماند».

https://wallex.ir/blog/tether-blacklists-31-4m-usdt-following-ftx-s-alleged-hack-musk-reacts/

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: