April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دلخوش از تخصیص نیافتن اعتبارات در بودجه انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۸۰۵۱
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی دولت به قرض الحسنه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتباری برای سهمیه قرض الحسنه بانک‌ها در نظر گرفته شده که متاسفانه تاکنون دولت نسبت به پرداخت این سهمیه اقدامی نکرده است.

بی توجهی دولت به قرض الحسنه

سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با انتقاد شدید از اینکه بخش‌های قابل توجهی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ اجرایی نشده گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال هستیم و بزودی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تقدیم مجلس می‌شود، بعید به نظر می‌رسد در زمان باقی مانده، بسیاری از بخش‌های بودجه اجرایی شود که پرداخت اعتبار قرض الحسنه بانک‌ها بخشی از این موارد است.

وی با تاکید بر اهمیت قرض الحسنه گفت: با توجه به اینکه بانک‌ها در نزد مردم محبوبیت خاصی ندارند و بدلیل نظام بانکی و بهره‌های سنگین، با انتقاد‌های جدی مردم رو به رو می‌شوند، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه می‌تواند اعتماد مردم به بانک‌ها را بازگرداند، زیرا در قالب قرض الحسنه یک رابطه مالی مناسب برقرار می‌شود.

نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در گذشته زمینه سازی‌های خوبی برای قرض الحسنه صورت گرفته بود، اما به مرور زمان این مساله کمرنگ شد و حتی رنگ باخت گفت: اکنون نیز به غیر از چند بانک که به صورت تخصصی در زمینه قرض الحسنه خدمات ارایه می‌دهند، بقیه بانک‌ها رغبتی به قرض الحسنه نشان نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بانک‌های قرض الحسنه بلاتکلیف داشتیم گفت: برای این بانک‌ها از روش قرض الحسنه استفاده می‌شد، اما با ماهیت قرض الحسنه فاصله داشت به همین دلیل تخلفات بسیاری را به نام قرض الحسنه شاهد بودیم.

دلخوش با اعلام اینکه بانک‌ها و صندوقهای قرض الحسنه را در سال‌های گذشته از طریق شورای پول و اعتبار ساماندهی کردیم گفت: در بخش قرض الحسنه، بانک‌ها و صندوق‌های قرض الحسنه یکدیگر را همپوشانی کردند.

 

بیشتر بخوانید:چالش مردم در غفلت از بیمه



وی از ۳۵ صندوق قرض الحسنه فعال در کشور خبر داد و گفت: این صندوق‌ها کارهایشان را انجام می‌دهند و عملکرد آن‌ها با دقت بررسی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه وقتی قرض الحسنه هیچ سودی برای بانک‌ها ندارد، آیا دولت حمایتی از قرض الحسنه انجام می‌دهد گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها برای قرض الحسنه، تامین منابعی است که نگاه سودجویانه به آن نباشد که در این رابطه از سوی مجلس در لایحه بودجه اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

وی با انتقاد از تخصیص ندادن منابع تعیین شده از سوی دولت گفت: از نظر تامین منابع برای قرض الحسنه، برای بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک کارآفرین، صندوق کارآفرینی امید، بانک توسعه تعاون و بانک رسالت در لایحه بودجه اعتبار قابل توجهی پیش بینی کردیم و در تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ اعتبارات لازم را تعیین کردیم، اما تاکنون این سهمیه‌ها ابلاغ و تخصیص نشده است.

دلخوش با تاکید بر اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه باید در قالب دو تبصره ۱۶ و ۱۸ هرچه سریعتر اعتبارات قرض الحسنه را ابلاغ کند گفت: اگر این اعتبارات تخصیص داده شود، بانک‌ها می‌توانند تسهیلات قرض الحسنه را پرداخت کنند.

وی با تقدیر از برخی بانکها که نگاه قرض الحسنه به سیستم بانکی دارند گفت: بانکهایی همچون بانک قرض الحسنه مهر ایران با رویکرد کامل قرض الحسنه فعالیت می کند و مشکلی هم ندارد که این رویکرد می تواند الگویی برای دیگر بانکها باشد.

 

از واکنش مجلس به تخصیص نیافتن اعتبارات قرض الحسنه خبرداد و گفت: نمایندگان مجلس پیگیر این کوتاهی دولت هستند، اما مشکل اینجاست که بخش قابل توجهی ازقانون بودجه اجرایی نشده و با وجود پیگیری‌های نمایندگان، کار بجایی نمی‌رسد، اما تخصیص اعتبارات قرض الحسنه از مواردی است که نباید این جور انجام شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: