April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۰۷۰
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
0
تلاش دولت برای اینکه پروژه‌های عمرانی را برای بخش خصوصی جذاب و این بخش را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی به معنای آن نیست که به بودجه عمرانی تیر خلاص زده، آمار‌ها نیز نشان می‌دهد پرداخت بودجه عمرانی در نیمه دوم سال شتاب گرفته است.

شتاب پرداخت بودجه عمرانی در ۶ ماهه دوم سال

بخش عمده‌ای از بودجه‌های عمرانی به دلیل تحقق و افزایش درآمد‌های دولت در ۶ ماهه دوم سال، در نیمه دوم سال تخصیص می‌یابد و مروری بر روند پرداخت بودجه عمرانی نیز نشان از شتاب گرفتن این پرداخت‌ها دارد.

در حالی که دولت در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت عمرانی داشته است، در فاصله مهر و آبان ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر به این میزان اضافه شده و با این حساب تا کنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی پرداخت شده است.

همچنین امسال برای نخستین بار بود که دولت ملزم شد تا ۴۰ درصد درآمد‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند که البته پس از درخواست رئیس جمهور از ایشان و با مجوزی که از رهبر انقلاب اخذ شد، دولت می‌تواند ۱۰ درصد آن را برای امور عمرانی استفاده کند لذا با با احتساب تخصیص‌هایی که تا کنون انجام شده و ۱۰ درصد درآمد‌های نفتی به نظر می‌رسد بودجه عمرانی سال جاری محقق شود.

دولت به تخصیص بودجه عمرانی بی‌توجه نبوده و نیست، اما همانطور که بار‌ها اعلام کرده هزینه‌های عمرانی را بدون تمسک به عوامل تورم زا دنبال می‌کند و استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت محسوب می‌شود.

دولت در این راستا با افزایش درآمد‌های مالیاتی با تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی بخش مولد اقتصاد و همچنین تلاش برای خاموش کردن موتور‌های تورم زا، کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی را دنبال کرده و تحول در اقتصاد را دنبال می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: