April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۱۳۳
۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از واردات، یافتن خودروی مناسب اقتصادی برای مردم است و البته هدف از وارد کردن خودرو‌های لوکس نیست.

مجلس در فکر جیب مردم برای خرید خودرو؟

الله‌وردی دهقانی در رابطه با انتقاد دبیر انجمن خودروسازان داخلی از آیین نامه واردات خودرو، گفت: انتقاداتی که در رابطه با واردات خودرو وجود دارد این است که اجازه داده شود کسانی خودرو‌هایی را که دلشان می‌خواهد بیاورند و کار بازرگانی کرده و سود ببرند و اینکه بر سر تولید داخلی چه می‌آید و آیا سود بلندمدت، انتقال فناوری و خدمات پس از فروش هم برای استفاده‌کنندگان وجود خواهد داشت یا خیر، مهم نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: تمام جمع بندی‌ها به این نتیجه رسید که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک آیین نامه برای این موضوع تنظیم کرد و چندین جلسه هم در مجلس گذاشته شد و در مجمع تشخیص مصلحت نیز جلساتی برگزار شد و نهایتا اینگونه جمع بندی شد که اولا شرکت‌هایی بیایند خودرو‌هایی را وارد کنند که تداوم داشته باشد، شامل تحریم‌ها و اینگونه مسائل نشود، همراه با انتقال فناوری باشد وهمچنین سود معقولی داشته باشد و اینگونه نباشد که یک نفر خودرویی را وارد کند و چند برابر سود ببرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بلکه باید سود معقول ۱۵ تا ۳۰ درصدی ببرد و مازاد بر این هم اگر عایدی داشت به بیت المال و خزانه کشور بدهد و همچنین در جایی مانند بورس این خودرو‌ها فروخته شود و واردکننده سود معقول خود را ببرد و متعهد شود فناوری می‌آورد و متعهد شود خدمات پس از فروش نیز می‌دهد.

واردکننده خودرو باید سود معقول ۱۵ تا ۳۰ درصدی ببرد و مازاد بر این هم اگر عایدی داشت به بیت المال و خزانه کشور بدهد

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این سیاست درستی نیست که به برخی افراد مجوز داده شود که چندین هزار دستگاه خودرو وارد کنند بدون اینکه فکر پشتیبانی آن را داشته باشند یا خدمات پس از فروش ارائه دهند و انتقال فناوری نداشته باشند و از سوی دیگر به تولید کشور هم آسیب بزنند، بنابراین همه این موارد دیده شده و دارد کار اجرایی می‌شود.

دهقانی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما ۴، ۵ سال واردات خودرو نداشتیم «هدف از واردات» یافتن خودروی مناسب اقتصادی برای مردم است و البته هدف از وارد کردن خودرو‌های لوکس نیست. هر چند که نظر من این است که باید سلایق شخصی محترم شمرده شود و حتی خودرو‌هایی که در داخل طرفدار دارند و برخی می‌خواهند استفاده کنند هم وارد شود و ایرادی ندارد که در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، چراکه این‌ها هم بخشی از تقاضای بازار است و اگر این موارد هم تامین شود فشار از روی بخش‌های دیگر خودرویی برداشته می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: در واردات خودرو در عین حال که می‌خواهیم بازار را تنظیم کرده و تقاضا را جواب بدهیم و تامین کنیم، صنایع خودروسازی و حمل‌ونقلمان را نوسازی کرده و بین تولیدکنندگان داخلی رقابت ایجاد کنیم، «هدف کلی» این است که انتقال فناوری و کمک به تشکیل قطب‌های جدید خودروسازی در کشور انجام دهیم که همه این اقدامات در کوتاه مدت و درازمدت منجر به این شود که صنعت خودروسازی ما شکوفا شده و این صنعت را حفظ و بروز کنیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: «هدف» از این اقدامات این است تا اولا از نظر اقتصادی برای کشور ارزش افزوده داشته باشد و ثانیا تامین نیاز بازار داخلی را داشته باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: