April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۱۴۷
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
0
رییس کمیته بودجه شورای شهرای شهر تهران می‌گوید ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شهر در پروژه‌های مشارکتی فریز شده است. رقمی معادل بودجه یک سال شهرداری تهران.

بودجه یک سال پایتخت متوقف در پروژه‌های مشارکتی

پروژه‌های مشارکتی در شهرداری تهران چندان تجربه موفقی نبوده و تنها به لیست بلندی از پروژه‌های نیمه تمام بلاتکلیف که منجر به پرونده‌های حقوقی شده، ختم شده اند. مدتی پیش مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران درخصوص چالش‌های پروژه‌های مشارکتی در صحن شورای شهر تهران تذکر داد: سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران با چالش‌های متنوع حقوقی مواجه است و یکی از این چالش ها، پروژه‌های مشارکتی است که در ادوار گذشته شهرداری تهران طی فرایندی قانونی با افراد و مجموعه‌های مشارکتی قرارداد بسته و حال در بررسی‌های انجام شده، مشخص شده که در قرارداد‌ها ذکر شده که طرف مشارکت کننده اجازه ندارد که کل یا بعضا جزیی از این موضوع قرارداد را به افراد دیگری واگذار کند.

او ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم به دلیل یک خلأ قانونی یا به دلیل کم توجهی شهروندان، امروز با افرادی مواجه هستیم که از استان‌های دیگر آمدند بخشی از این پروژه‌ها را خریداری کردند در صورتی که این افراد مجاز به فروش این اموال و این بخش از پروژه‌های شامل بخش‌های از پاساژ ها، مغازه‌ها و... نیستند.

اقراریان با اشاره به اینکه باید در این خصوص اطلاع رسانی مناسبی صورت بگیرد، گفت: نباید چنین باشند که افرادی با شهرداری مشارکت کرده و اموال و املاکی را به مردم پیش فروش کرده و مبالغی بگیرند. کما اینکه بعضا با پروژه‌هایی مواجه هستیم که در مرحله گودبرداری یا در سایر مراحل متوقف شده اند. در موضوع پروژه‌های مشارکتی بحث صلاحیت سنجی مورد توجه قرار بگیرد تا افرادی که فاقد صلاحیت لازم و سابقه لازم هستند، ورود نکنند.

وی افزود: چنانکه مشاهده می‌کنیم، شخصی در یک پروژه مشارکتی، قیمت پایینی را اعلام کرده و پروژه را برنده شده و بعد آن را در مرحله گودبرداری، پیش فروش کرده و ظاهرا سهم خود را و بعضا نه تنها سهم خودش، بلکه سهم شهرداری را هم پیش فروش کرده است و مردم هم به دلیل اینکه اطلاعات حقوقیشان کم است، این پروژه را خریداری کرده اند و حالا شهرداری تهران مانده و آن اشخاصی که حتی برخیشان خارج از کشورند. یعنی یک شبه کلاهبرداری و فروش مال غیر صورت گرفته است لذا خواهش می‌کنم در پروژه‌های مشارکتی، به صلاحیت سنجی و شفافیت در اطلاع رسانی دقت شود.

میثم مظفررییس کمیته بودجه شورای شهر تهران هم با بیان اینکه پروژه‌های مشارکتی شهرداری در دهه‌های گذشته تجربه شکست خورده‌ای بوده و شاهد این هستیم که بالغ بر ۹۵ درصد پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران در سال‌های گذشته و اکنون به اختلافات حقوقی رسیده است، گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان سهم دارایی‌های شهرداری به قیمت روز در پروژه‌های مشارکتی است که فریز شده؛ یعنی معادل بودجه یک سال شهرداری دارایی بلوکه شده در پروژه‌های مشارکتی وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: این موضوع یکی از دغدغه‌های مهم است و انتظار داریم شهرداری تهران در این زمینه اقدام ویژه‌ای انجام دهد. البته سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی اعلام کرده که مشکل برخی از این پروژه‌های مشارکتی حل شده است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران درخصوص دلایل شکست پروژه‌های مشارکتی در شهرداری گفت: چند عامل وجود دارد که ریشه این مشکلات است نخست شهرداری قبل از اینکه پروژه مشارکتی آغاز کند، باید از دارا بودن سند چه برای سهم خود و چه برای سهم سرمایه‌گذار یقین پیدا کند. بسیاری از زمین‌هایی که متعلق به شهرداری است، سند ندارد و آن‌ها را به عنوان آورده در پروژه مشارکتی با بخش خصوصی محاسبه می‌کند و پروژه آغاز می‌شود و بعد از پیشرفت کار مشارکت کننده می‌خواهد بخشی از سند را به نام بزند تا مطمئن‌تر شود و کار را ادامه دهد و شهرداری می‌گوید سند ندارد؛ مانند پروژه هزار و یک شب و این اشتباه است.

وی افزود: شهرداری پیش از آغاز یک پروژه مشارکتی باید پروانه احداث بنا صادر کند. شهرداری می‌گوید، چون پروژه متعلق به او است نیاز به صدور پروانه نیست. درست نیست که رویه‌های قانونی انجام نشود به‌طور مثال در مورد تامین پارکینگ، یک مجتمع تجاری ساخته می‌شود و می‌بینیم شهرداری خود تخلف کرده و پارکینگ آن را تامین نکرده است. چالش بعدی اخذ پایان کار است. زمانی یک پروژه مشارکتی ساخته می‌شود، باید پایان کار گرفته شود. اگر از پروژه‌ای که تجمع جمعیت ایجاد می‌کند و جاذب سفر است و تقاضا ایجاد می‌کند، تا مادامی که استاندارد‌ها برای اخذ پایان کار مانند آتش‌نشانی، ایمنی و تامین پارکینگ نداشته باشد، نباید مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. یک اتفاق شیرین و ۱۰ اتفاق بد برای مردم محله می‌افتد و آنجا شلوغ می‌شود و نمی‌توانند پارکینگ تامین کنند. همچنین تضامین لازم از سرمایه‌گذار گرفته نمی‌شود؛ یعنی سرمایه‌گذار کار می‌کند و در میانه کار می‌بیند که نقدینگی ندارد؛ اول باید اهلیت و توانایی سرمایه‌گذار محرز شود و سپس تضامین اخذ شود تا در اسنای پروژه به مشکل نخورد.

مظفر تاکید کرد: در هر پروژه مشارکتی که بخواهد در دوره جدید آغاز شود باید تجربیات تلخ گذشته را مورد توجه قرار دهیم تا این‌طور نشود که ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی شهرداری در مناطق فریز شده و به اختلاف خورده باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: