April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۱۵۶
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
0
زعفران یکی از کالاهایی است که به قصد مصارف شخصی یا برای سوغات بسیار مورد توجه مسافران قرار دارد. شاید اولین سوال هم این باشد که هر مسافر چقدر زعفران را می‌تواند با خود به خارج از کشور ببرد. برای پاسخ به این سوال اول باید قانون بار مسافری را به صورت کوتاه توضیح دهیم.

 

زعفران یکی از کالاهایی است که به قصد مصارف شخصی یا برای سوغات بسیار مورد توجه مسافران قرار دارد. شاید اولین سوال هم این باشد که هر مسافر چقدر زعفران را می‌تواند با خود به خارج از کشور ببرد. برای پاسخ به این سوال اول باید قانون بار مسافری را به صورت کوتاه توضیح دهیم.

منظور از مسافر خروجی شخصی است كه دارای گذرنامه معتبر بوده و از راه مجاز وارد كشور يا خارج می‌شود. قوانین مسافران خروجی به شرح زیر است:

  • مسافران خروجی چه ایرانی باشد چه خارجی می‌تواند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایرانی تا سقف مقرر همراه خود ببرند، مشروط بر این‌که هر دو گروه کالا جنبه‌ تجاری پیدا نکند.
  • اتباع خارجی که به طور رسمی در ایران کار یا تحصیل می‌کنند، در پایان دوره‌ی کار یا تحصیل‌شان می‌توانند لوازم خود را در حد متعارف بدون مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج کنند.

به مجموعه کالاهایی که مسافرین از کشورهای دیگر و از طریق مبادی قانونی و گمرکی بدون پرداخت مالیات و تشریفات مجاز به ورود آنها هستند کالای مسافری گفته می‌شود. برای مثال خدمات صادرات زعفران در شرایط مسافری به کشورهای دیگر در راستای سود صادرات زعفران و ارزآوری شامل قوانین صادرات مسافری زعفران است.

هر مسافر ایرانی چقدر زعفران می‌تواند از ایران خارج کند؟

در قوانین صادرات چمدانی بر اساس ماده 136 آیین‌نامه اجرائی قانون امور گمرکی هر شخص مسافر و دارای گذرنامه مجاز به حمل  150 تا 100 گرم زعفران بدون نیاز به داشتن کارت بازرگانی یا مجوز صادرات است.

نکات مهم در حمل کالای همراه مسافری

بادقت قوانین و شرایط گمرکی را قبل از سفر بخوانید.

فقط کالای خود را حمل کنید و از پذیرش کالای دیگران خودداری کنید.

اگر لوازم همراه شما با اظهاریه گمرکی یکی نباشد، مشمول مقررات قاچاق می‌شوید.

از حمل کالای غیرضروری که به‌سادگی در مقصدتان قابل تهیه است، اجتناب کنید.

اگر کالایی همراه دارید که نیازمند مجوز است، حتماً قبل مسافرت از طریق سازمان مربوطه اقدام کنید.

مقدار مجاز صادرات مسافری چقدر است؟

صادرات مسافری یا تجارت چمدانی شیوه بسیار مرسوم در دنیاست. حجم کم این نوع تجارت باعث شده تا دولت‌ها، سیاست‌های سختگیرانه برای این دسته از تجارت‌ لحاظ نکنند؛ مجموع کالاهای خروجی از ایران به‌صورت مسافری بنا به تشخیص گمرک نباید بیش از 80 دلار باشد؛ زیرا در غیر این صورت تجارت محسوب می‌شود.

به همین جهت در راستای اشتغال، ساماندهی و افزایش درآمد صادرات زعفران از صاحبان این مشاغل حمایت می‌شود و در اکثر مواقع حداقل سرمایه برای صادرات زعفران را تحت تسهیلات بانکی به آنها اعلام می‌کنند. اگر حجم این نوع صادرات از میزان قانونی خود افزایش یابد قاچاق صادرات یا قاچاق زعفران صورت‌گرفته و طبق قانون صادرات و واردات افرادی که منجر به این فعل شده چترباز محسوب و دولت با آن‌ها طبق قانونی برخورد خواهد کرد.

سؤالات متداول

میزان مجاز زعفران به‌ازای گذرنامه چقدر است؟

خروج انواع خشکبار به همراه مسافر به مقداری که جنبه‌ تجاری نداشته باشد، مانعی ندارد. میزان حداکثر مجاز این روش حمل کالایی مثل زعفران به‌ازای هر گذرنامه چیزی حدود 100 تا 150 گرم زعفران است.

در صادرات مسافری به چه صورتی می‌توان زعفران را ارسال کرد؟

به‌صورت فله یا بسته‌بندی

در چه صورتی حمل کالای مسافری تجارت محسوب می‌شود؟

باتوجه‌به قوانین اگر ارزش قیمتی کالا بیش از 80 هزار دلار باشد تجاری محسوب می‌شود.

در پایان لازم به ذکر است شرکت‌ بازرگانی سپاهان همراه به آدرس اینترنتی www.sepahanhamrah.com که در حوزه صادرات ادویه، سبزیجات و میوه‌ها نیز فعالیت گسترده ای دارد در حوزه صادرات زعفران نیز خدمات منحصر به فردی ارائه می دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: