دیدبان پنجشنبه سوم آذر
کد خبر: ۳۸۸۲۳۱
۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
0
بازار ارز و سرمایه هر دو پس از عدم موفقیت در شکست مقاومت دچار اصلاح شدند، ولی فضای امنیتی بازار آزاد و افزایش عرضه از طریق اوراق ارزی در بازار ارز در کنار حمایت بازارساز از بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به این بازار نشان می‌دهد که فعلا بازار سرمایه وضعیت بهتری از بازار ارز خواهد داشت.

بازار ارز یا بازار سرمایه؟

واکنش ایران به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که منعکس‌کننده افزایش تنش و ریسک سیاسی بود، قیمت دلار آزاد را در بازار روز قبل کمی افزایش داد، ولی در ادامه، خبری که از جانب بغداد در روز قبل منتشر شد انتظارات افزایشی در بازار ارز را کمی تعدیل کرد، وزارت خارجه عراق در روز قبل اعلام کرد که مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد و تحت نظارت بغداد مذاکرات از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسیده است. اخیرا بررسی اخبار نشان می‌داد که سطح تنش‌های ایران و عربستان افزایش پیدا کرده است حتی بعضی از خبرگزاری‌ها از احتمال درگیری نظامی میان ایران و عربستان می‌گفتند و اظهار نظر وزارت خارجه عراق در روز قبل ریسک‌های سیاسی بر بازار ارز را تعدیل کرد.

روز قبل دلار توافقی و متشکل افزایش یافت، ولی همین مسئله موجب کاهش فاصله دلار آزاد و دلار در بازار متشکل و توافقی شد. روند نزولی اختلاف دلار متشکل و آزاد در روز قبل هم ادامه پیدا کرد و پس از ورود دلار متشکل به کانال ۳۲ هزار تومانی اختلاف دلار متشکل و دلار بازار آزاد یک رقمی شد و به ۷.۷ درصد رسید.

با افزایش قیمت دلار توافقی در روز قبل فاصله دلار توافقی و بازار آزاد هم به زیر ۴ درصد رسید.

کاهش اختلاف دلار در بازار‌های رسمی با بازار آزاد از نگاه تحلیلگران اتفاق خوبی است که می‌تواند تقاضای سفته بازی را کاهش دهد، زیرا میزان تقاضا و صف‌های تشکیل شده در مقابل صرافی‌ها برای دلار توافقی، رابطه مستقیم با میزان اختلاف نرخ دلار بازار آزاد و دلار توافقی دارد.

در بازار آزاد هم حباب دلار در روز قبل نسبت به روز سه شنبه روند نزولی داشت که نشان میدهد انتظارات افزایشی تا حدودی نسبت به روز سه شنبه تعدیل شده است و در روز پنجشنبه در صورت وارد نشدن ریسک جدید، بازار ارز نوسان زیادی نخواهد داشت.

حباب سکه کاهش یافت

قیمت اونس طلا به چشم انداز نرخ بهره بستگی دارد. زیرا با افزایش نرخ بهره بازدهی دلار افزایش پیدا می‌کنند و این به ضرر اونس طلاست، چون شمش طلا خودش به تنهایی بازدهی ندارد؛ و فقط از افزایش قیمت سود کسب می‌کند. معامله گران در حال تجزیه و تحلیل اظهار نظر مسولان فدرال رزرو درباره اقدامات فدرال رزرو در ماه دسامبر هستند و نتیجه پیش بینی‌های معاملامله گران باعث کاهش ارزش اونس تا کانال هزار و ۷۳۰ دلاری شد.

قیمت سکه امامی در بازار آزاد پس از برخورد با نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی در روز قبل یک پله کاهش یافت و نتوانست در این محدوده بماند، ولی ربع سکه روز قبل بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه معامله شد. با وجود کاهش قیمت سکه امامی در بازار طلا، سکه امامی در معاملات سکه رفاه در بورس کالا رشد کرد و در پایان معاملات خود را به محدوده ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رساند.

کدام گروه‌های بازار سرمایه وضعیت بهتری دارند؟

بازار ارز و سرمایه هر دو پس از عدم موفقیت در شکست مقاومت دچار اصلاح شدند، ولی فضای امنیتی بازار آزاد و افزایش عرضه از طریق اوراق ارزی در بازار ارز در کنار حمایت بازارساز از بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به این بازار نشان می‌دهد که فعلا بازار سرمایه وضعیت بهتری از بازار ارز خواهد داشت.

شاخص کل روز قبل را هم متعادل معامله شد، ولی وضعیت گروه بانکی بهتر بود و افزایش تقاضا در این گروه موجب سبز پوشی این گروه شد. علاوه بر گروه بانکی، گروه عرضه برق، گروه دارویی و گروه محصولات زراعی روز قبل تقاضای بهتری داشتند و سبزپوش کار خود را به پایان رساندند، به نظر می‌رسد شاخص کل در هفته آتی سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را حفظ کند، ولی برای شکست مقاومت، شاخص کل نیاز به حجم بالا دارد که باید دید گروه‌های بیشتری هم در مسیر صعودی همگرا می‌شوند یا خیر؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: