April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
پرداخت بیش از ٥٢ هزار وام قرض‌الحسنه نشان می‌دهد
کد خبر: ۳۸۸۴۰۱
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
در شرایطی که سالمندی روند رو به رشدی دارد و خطرات جامعه سالمند، کشورمان را تهدید می کند، حمایت از فرزند آوری می تواند به چالشها پایان دهد.

حمایت عملی از فرزندآوری در دستور کار بانک صادرات

با دستیابی هرچه بیشتر به علوم روز و بکارگیری دستاورد‌های علوم، بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد، اما به همان نسبت مشکلات دیگری به وجود می‌آید که می‌بایست برای آن‌ها چاره اندیشی جدیدی صورت پذیرد. یکی از این موارد شناخت بیماری‌ها و دستیابی به درمان‌های پیشرفته است. روند رو به رشد علوم درمانی و بهداشتی باعث شده تا سن امید به زندگی در ایران از ۵۵ به ۷۵ سال افزایش یابد. البته سالمندی پیوند چندانی با سن ندارد، بلکه بیشتر بار ذهنی و روانی دارد و به معنی بیمار شدن و ناتوانی نیست، زیرا انسان‌هایی با ۴۰ سال سن از انواع بیماری‌ها رنج می‌برد و افرادی با سن ۸۰ ساله داریم که در بهترین شرایط جسمی به زندگی ادامه می‌دهد.

نگرانی از سالمندان بیکار

یکی از چالش‌هایی که سالمندی ایجاد می‌کنند، وجود افرادی است که هیچ تاثیری در شرایط اقتصادی ندارند، اما از تمامی خدمات موجود در جامعه استفاده می‌کنند. آمار‌ها حکایت از آن دارد که ۱۰ میلیون سالمند داریم که به شتاب در حال افزایش هستند. البته این حق سالمندان است که با رسیدن به دوره بازنشستگی، بخواهند با دریافت حقوق بازنشستگی به زندگی ادامه دهند و هیچ نقشی در فعالیت‌ها نداشته باشند، اما این در شرایطی قابل توجیه است که به اندازه کافی نیروی کار جوان و توانمند داشته باشیم و هنگامی که میزان ازدواج و به تبع آن فرزندآوری کاهش می‌یابد، افزایش سالمندان تبعاتی برای کشور دارد که مهمترین آنها، کمبود نیروی کار برای آنجام امور است، شرایطی که باعث می‌شود بدنبال جذب نیروی کار خارجی باشیم.

تحمیل هزینه‌های مختلف

سالمندی هزینه‌های بسیاری به همراه دارد که هزینه‌های درمانی یکی از آنهاست. با عبور انسان از سن ۵۰ سال، انواع بیماری‌ها به سراغ انسان می‌آید و اگر هم نخواهیم به بیماری مبتلا شویم، می‌بایست هزینه‌هایی برای پیشگیری در نظر بگیریم. علاوه بر درمان، مراکز نگهداری سالمندان همچون کهریزک نیز هزینه‌های سنگینی بر جای می‌گذارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

جوان کردن کشور در کما

با عنایت به دستاورد‌هایی که نیروی جوان برای کشور دارد، لازم است توجه لازم به نسل جوان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اما در شرایط کنونی که حقوق نیروی کار در پایین‌ترین عدد قرار دارد و قیمت انواع کالا‌ها و خدمات روند رو به رشدی را طی می‌کنند، شاهد هستیم که میزان ازدواج بشدت کاهش یافته و در مقابل طلاق رشد داشته به نوعی که امروزه به طور میانگین حدود ۴۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود، عددی که این زنگ خطر را به همراه دارد که فرزندآوری به همین نسبت کاهش می‌یابد.

 

بیشتر بخوانید:کلید بایگانی چک‌های کاغذی در دست بانک صادرات ایران



جوان کردن هزینه دارد

در شرایط اسفبار اقتصادی که امکان تامین هزینه‌های زندگی حتی برای دو نفر مقدور نیست، افزایش تعداد اعضای خانواده به سه و چهار چالش‌های خاصی خودش را دارد. از خرید پوشک تا شیرخشک، از هزینه‌های دوران بارداری تا زایمان و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود تا فرزند آوری به اندازه یک پروژه اقتصادی، نیازمند برنامه ریزی و تامین اعتبار باشد و، چون بسادگی نمی‌توان این هزینه‌ها را تامین کرد، می‌بایست دست به دامن بانک‌ها شد و از تسهیلات استفاده کرد. در این زمینه بانک مرکزی تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری را مکلف به پرداخت تسهیلات فرزندآوری از محل حساب‌های پس انداز و قرض الحسنه کرد.

ردپای بانک صادرات در نهضت فرزندآوری

در شرایطی که پرداخت تسهیلات فرزندآوری جذابیت مالی قابل توجهی برای بانک‌ها ندارد، اقبالی هم از سوی بانک‌ها صورت نمی‌گیرد، اما بانک صادرات ایران در این زمینه پیشرو و ثابت قدم بوده به نوعی که در هر مناسبتی حضور می‌یابد تا ردپای خود را در نهضت فرزند آوری برجای بگذارد.

طرح ملی «ایران جوان»

یکی از مواردی که با حضور بانک صادرات برگزار شد، طرح ملی «ایران جوان» بود که توسط بنیاد پانزده خرداد و با حضور بانک صادرات ایران و با هدف ترغیب و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری و جوانی جمعیت آغاز شد. طرح ملی «ایران جوان» با شعار «طرحی برای فرزندان سرزمینم»، توسط بنیاد پانزده خرداد و با عاملیت بانک صادرات ایران آغاز شد و بنیاد پانزده خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام برنامه‌های خود را برای برای جوان‌سازی جمعیت اعلام کردند. در این رویداد بر حمایت از فرزندآوری و جوانی جمعیت تاکید شد.

پرداخت ۵۲ هزار وام فرزند آور

دو صد گفته، چون نیم کردار نیست. اینکه در شعار سخن از فرزندآوری به میان بیاید، اما در عمل اقدام عملی صورت نپذیرد، اصل هدف را زیر سوال می‌برد، اما بانک صادرات ایران حمایت از فرزندآوری را در عمل نشان داده به نوعی که برای تحقق سیاست‌های دولت برای حمایت از طرح جوانی جمعیت، در نیمه اول سال جاری بیش از ٥٢ هزار فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: