کد خبر: ۳۸۸۴۵۴
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
سخنگوی گمرک ایران گفت: در ۸ ماهه نخست امسال تجارت خارجی ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد که توانست به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار برسد.

تراز تجاری کشور منفی ۴.۷ میلیارد دلار شد

سید مرتضی عمادی، سخنگوی گمرک ایران گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری تجارت خارجی کشور ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ دلار رسید. از این رقم ۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار به واردات اختصاص پیدا کرد و باقی مربوط به صادرات کالا است.

وی در خصوص تغییرات ارزش صادرات و واردات کشور در ۸ ماهه سال جاری گفت: در این مدت ارزش صادرات غیرنفتی ۴.۴۴ درصد و ارزش واردات ۱۵.۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

عمادی افزود: در ۸ ماهه سال جاری میزان وزنی صادرات غیر نفتی ۷۰ میلیون و ۴۰۲ هزارتن بوده که حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است و میزان وزنی واردات ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تن بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۴۴ درصد کاهش یافت.

سخنگوی گمرک در خصوص اقلام عمده صادرات غیر نفتی در ۸ ماهه امسال اظهار داشت: پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن، قیر نفت، اوره، گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و روغن‌های سبک، عمده‌ترین کالاهای صادراتی در این مدت را به خود اختصاص دادند.

عمادی گفت: ۵ کشور عمده مقصد صادرات در ۸ ماهه امسال به چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند، اختصاص داشت.

وی در خصوص عمده اقلام وارداتی گفت: اقلام عمده وارداتی در ۸ ماهه سال جاری شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گوشی تلفن همراه، کنجاله و شکر تصفیه نشده، بوده است.

به گفته وی کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان ۵ کشور عمده مبدا واردات در ۸ ماهه سال جاری بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: