کد خبر: ۳۸۸۴۸۱
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
اگر حداقل یکبار تجربه پیاده‌روی در معابر سطح شهر را داشته باشید، احتمالا چشمتان به آگهی‌های مختلفی که نصب شده، خورده است‎؛ آگهی‌های مربوط به وام ۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی نیز یکی از این موارد است.

هشدار تبلیغات وام یک فریب است!

آگهی‌هایی در سطح شهر مبنی بر اینکه "بدون پیش پرداخت و در کمترین زمان وام ۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی بگیرید"، مشاهده می‌شود که خود را دفاتر کارگزاری بانک رسالت معرفی می‌کنند، اما بانک رسالت ارتباط این موضوع با بانک را رد و اعلام کرد که این قبیل موضوعات از سوی مقامات قضایی در حال پیگیری است و به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وام که دارای انواع مختلفی، نظیر وام ازدواج، وام جعاله مسکن، وام مضاربه و وام خرید مسکن می‌باشد، از جمله تسهیلاتی است که توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی، به متقاضیان آن، داده می‌شود و شرایط سخت گیرانه‌ای برای اعطای آن، به متقاضی، وجود دارد.

با توجه به سخت گیرانه بودن شرایط تعلق وام به متقاضی آن، همچنین، طولانی بودن روند اعطای وام، در بانک ها، عده ای، تمایل به خرید و فروش وام پیدا کرده و همین امر، سبب شکل گیری کلاهبرداری‌های بسیاری شده است. از آنجا که شرایط و نحوه خرید و فروش وام، اختصاصی بوده و در صورت عدم رعایت این شرایط، ممکن است، فروشنده وام، با حکم مجازات خرید و فروش وام، روبرو شود، ضروری است تا از قواعد این امر، مطلع بود.

اگر حداقل یکبار تجربه پیاده‌روی در معابر سطح شهر به‌خصوص مناطق شلوغ و پر رفت‌وآمد، چون خیابان انقلاب، ولیعصر و ... را داشته باشید، احتمالا چشمتان به آگهی‌های مختلفی که بر سطح زمین پیاده‌رو‌ها و دیوار‌ها نصب شده، خورده است.

آگهی‌های مربوط به وام ۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی نیز یکی از این موارد است. در این آگهی‌ها ذکر شده که تمامی شاغلان می‌توانند بدون پیش پرداخت، بدون کسر از حقوق و در کمترین زمان این وام را دریافت کنند.


هشدار‎؛ فریب تبلیغات وام را نخورید!

پیگیری‌ها از شماره‌هایی که در این آگهی‌ها درج شده، نشان می‌دهد که این افراد خود را نماینده یا دفتر کارگزاری بانک رسالت معرفی می‌کنند و رویه دریافت وام از این طریق به این شکل است که مسئولان این آگهی‌ها، مدارک و فیش حقوقی شما را در سامانه مرآت (سامانه اعتبارسنجی و ارزشیابی) بارگذاری می‌کنند و مبلغی که از سوی کارشناس بانک اعلام می‌شود را به‌عنوان وام پرداخت می‌کنند، اما چند درصد از مبلغ وام به‌صورت حق‌الزحمه اخذ خواهد شد.

در این زمینه، یکی از این افراد اعلام کرد که اگر به‌عنوان مثال، مبلغ وام شما ۶۰ میلیون تومان تعیین شود، ۲۰ میلیون تومان از آن به‌عنوان حق‌الزحمه کارشناسان ما از شما دریافت می‌شود.

همچنین، توضیح دیگری از مسئولان این تبلیغات بیانگر این است که فرآیند ثبت‌نام برای این تسهیلات در سامانه مرآت و آی‌کاپ بانک رسالت انجام می‌شود و بازپرداخت آن دو ساله با کارمزد ۲۰ درصد است.

این در حالی است که تسهیلات بانک رسالت از نوع قرض‌الحسنه است و کارمزد آن نیز چهار درصد و روش محاسبه آن متفاوت بوده و نرخ سود سایر تسهیلات در شبکه بانکی نیز طبق بخشنامه بانک مرکزی ۱۸ درصد است.

در این زمینه، توضیح بانک رسالت حاکی از آن است که "هیچ کدام از تبلیغات موجود سطح شهر برای وام مورد تایید این بانک نیست و دفاتر بانک نیستند و بانک رسالت نیز اقدامات قضایی لازم را در این رابطه انجام داده، اما برخی از این موارد هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته یا به‌تازگی فعالیت آن‌ها آغاز شده است".

خریـد و فـروش یـا واسـطه گـری و دلالـی تسهیلات بانکی، پدیده مذمومی است که در سال‌های اخیـر، رواج یافتـه و ضـمن آنکـه آفـات و دغدغه‌های فراوانی را در جامعه فراهم آورده، زمینه ساز تشکیک، در خدمت رسانی صادقانه شبکه بانکی کشور و کارکنان خدوم آن گردیده است. با عنایت به مراتب فوق و به عنوان اقدامی به منظور ایجاد محدودیت در مسیر این گونـه فعالیت ها، بانک‌ها و موسسات اعتباری، موظف می‌باشند:

جهت اعطای هر نوع تـسهیلات بـانکی، تعهدات لازم و کافی را از مشتریان خود، به منظـور ممنوعیـت هـر گونـه نقـل و انتقـال امتیـاز استفاده از این تسهیلات، در هر شکل، اعم از اعطای وکالت یا غیر آن، اخذ و به مشتری، یادآوری نمایند، در صورت اطلاع از خرید و فروش تسهیلات بانکی و یا انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در این ارتباط، بانک/موسسه اعتباری،  نسبت به فسخ قرارداد اقدام و دریافت کننده را ملزم به بازگرداندن اصل و سود و خسارات ناشی از عملکرد خارج از قرارداد، تا زمان تسویه خواهد کرد. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: