April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۵۱۴
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
0
یک کارشناس علوم معارف اسلامی گفت: یکی از آزادی‌های مقدس انسان‌ها این است که انبیاء، آن‌ها را به بندگی پروردگار دعوت کرده اند.

بندگی انسان در برابر پروردگار؛ مقدس‌ترین آزادی

سید محسن میر باقری، کارشناس علوم معارف اسلامی، درمورد مفهوم آزادی بیان کرد: آزادی، مفهوم زیبایی است، ولی باید ببینیم این مفهوم در کجا به کار گرفته می‌شود؛ به طوری که جمله‌ای از امیر مومنان (ع) نقل شده است که «لا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللّهُ حُرّاً» «بنده دیگران مباش، در حالى که خداوند تو را آزاد آفریده است.»

این کارشناس علوم معارف اسلامی گفت: در زمان شاه به ایران می‌گفتیم که برده آمریکا نباش و خدا را شکر، الان برده این کشور نیستیم و این آزادی مقدس است و از تحمیل دستورالعمل‌های آمریکا که فقط به منافع خودش می‌اندیشد، آزاد شده ایم و این آزادی ارزشمند است و همان آزادی است که در اول انقلاب فریاد زده شد: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. این در حالی است که تا پیش از آن ما مستقل نبوده ایم و فقط اسمش مستقل بود.   

او با ذکر مثالی ادامه داد: مثلاً شاه در آن زمان، جزیره بحرین که در حال حاضر یک کشور است را بخشید، در حالی که بحرین به عنوان یکی از مناطق حیاتی خلیج فارس برای ایران بود و علاوه بر این، رضا شاه، یکی دیگر از مناطق آذربایجان که بسیار حساس بود را بخشید. بنابراین، وقتی همه چیز کشوری تحت حمایت آمریکا باشد و پشتوانه مردمی نداشته باشد، آمریکا، آن کشور را در حکومت خود نگه می‌دارد و بدنبال آن، هر کاری که این کشور دستور دهد را انجام می‌دهد.

به گفته میرباقری، یکی دیگر از آزادی‌های مقدس انسان‌ها این است که انبیاء، آن‌ها را به بندگی پروردگار دعوت کرده اند و درواقع، اوج گیری انسان در بندگی خداست و به همین دلیل، اگر انسان، خدایی شود نورانی می‌شود و عظمت‌های دیگری را می‌بیند. همان طور که حضرت رسول اکرم (ص) در مورد امام علی (ع) فرمودند: «فَإنَّهُ مَمْسُوسٌ فِی ذَاتِ اللهِ» «همانا علی (ع) ممسوس (غرق) در ذات خداوند است.» یعنی گوشت و خون او، به عشق الهی آمیخته شده است.

این کارشناس علوم معارف اسلامی افزود: هوای نفس در مسیربندگی خدا مسئله‌ای است که شیطان به پای مومن گره می‌زند و انسان باید خودش را از این بند‌های شیطانی و هوای نفس آزاد کند و این هم آزادی مقدس است.   

او بیان کرد: آزادی که دنیای غرب می‌گوید و روی آن، خیلی مانور می‌دهد چیز دیگری است. آیا آن‌ها از لحاظ قوانین بشری، آزادی عمل قائل هستند؟ باید گفت خیر. مثلاً اگر کسی بگوید می‌خواهم از چراغ قرمز عبور کنم اجازه داده می‌شود؟ قطعاً خیر. این در حالی است که جریمه‌های کشور‌های غربی برای این منظور، سنگین‌تر از جریمه‌هایی است که در ایران وجود دارد و اصلاً آن‌ها برای این موضوع، کوتاه نمی‌آیند.   

میرباقری گفت: آزادی دنیای غرب، آزادی از خداست و این برخلاف انبیاست. زیرا انبیاء، ما را به بندگی پروردگار دعوت می‌کنند و قرآن می‌فرمایند: «وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ» «و مرا پرستش کنید، که این راه مستقیم (سعادت ابدی) است؟!» یعنی اوج گیری و صراط مستقیم افراد برای رسیدن به قله انسانیت، بندگی پروردگار است، در حالی که خداوند از انسان‌ها چیزی نمی‌خواهند و آن‌ها را در بندگی خود هدایت می‌کنند و در مقابل، غرب در برابر این موضوع ایستاده است و می‌گوید که انسان‌ها از خدا آزاد هستند و این را تجویز می‌کنند تا بگویند که موارد مقبولشان، نماد آزادی انسان است و آن‌ها را امری ارزشی تلقی می‌کنند و این نشان می‌دهد که منظور غرب از آزادی، آزادی از خداست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: