April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده کرمان تبعات گرانی و تورم را تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۸۶۰۷
۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با پذیرفتن گرانی و تورم کنونی گفت: همه روزه در صحن علنی مجلس، در جلسات و در قالب مصاحبه با رسانه‌ها به تیم اقتصادی دولت تذکر داده می‌شود که تورم و گرانی را کنترل کنند.

سقوط دهک‌های پایین و متوسط به زیر خط فقر

محمد مهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم بگوییم بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد گفت:، اما به عنوان قوه ناظر در خصوص عملکرد‌ها به دولت و مسوولان مربوطه تذکر می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم که مشکلات را برطرف کنند.


وی با یادآوری اینکه گرانی‌ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شدت گرفت گفت: آنچه مجلس در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز دولتی یا ارز یارانه‌ای تکلیف کرد، قرار بود دولت قبل آن را اجرا کند، اما دولت قبل زیر بار آن نرفت.


نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با یادآوری اینکه ارز دولتی باعث فساد‌های رانتی بسیاری شد گفت: خیلی‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند، اما معلوم نشد کجا هزینه شد. برخی دیگر هم ارز را گرفتند، اما بدست جامعه هدف نرسید، زیرا قسمتی از کالا‌های وارداتی با ارز دولتی وارد بازار آزاد شد و قسمتی دیگر دربسته بندی‌های جدید به کشور همسایه صادر شد.


وی با تاکید بر اینکه دولت قبل در مورد تخصیص ارز دولتی اهمال کرد گفت: دولت رییسی بر اساس قانونی که وجود داشت، ربطی هم به قانون بودجه نداشت، متعلق به قبل بود و در قانون بودجه تاکید شد که عملیاتی شود، دولت سیزدهم شروع بکار کرد.


زاهدی از حذف ارز دولتی به عنوان یک عمل جراحی یاد کرد که مشکلاتی به همراه داشت گفت: عمل جراحی شامل قبل عمل، هنگام عمل و بعد از عمل جراحی می‌شود. اگر تیمی که این عمل جراحی را انجام می‌دهد، تخصص و تجربه لازم را نداشته باشد، بحران زا می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه در یک تیم جراحی فقط جراح نیست، بلکه از پرستار تا متخصص بیهوشی، تجهیزات اتاق عمل و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که باید هماهنگ باشند گفت: اگر دولت برای عمل جراحی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حوزه‌های مختلف حذف را هماهنگ و زیر ساخت را فراهم می‌کرد، نه در هنگام عمل جراحی و نه پس از آن دچار مشکل نمی‌شد.

 

بیشتر بخوانید:توزیع کوپن به جای یارانه نقدی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید با تدبیر بیشتری حذف ارز را عملیاتی می‌کرد گفت: اکنون هم دولت و مجلس باید دست در دست هم کاری کنند که آشفته بازار تورم و گرانی به سرانجام برسد.
وی با تاکید بر اینکه در این گرانی و تورم نباید اقشار متوسط و ضعیف جامعه آسیب ببینند گفت: اینجاست که دولت وظیفه سنگینی برای بحث یارانه‌ها به صورت نقدی دارد و می‌بایست در ارایه کارت یارانه‌ای دقت و سرعت بیشتری به خرج می‌داد.


زاهدی با تاکید بر اینکه گرانی و تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مدیریت شود گفت: باید هماهنگی و همکاری بین دولت و مجلس بیشتر شود. باید همه هم صدا باشیم نه آنکه در درون دولت و مجلس صدا‌های مختلف و متقاوت بشنویم.


نماینده کرمان با تاکید بر اینکه باید باور کنیم که این جراحی اقتصادی باید انجام می‌شد گفت: اینکه نمایندگان دولت را مقصر بدانند و دولت نیز وقتی با چالش رو به رو می‌شود، مجلس را مقصر معرفی کند، اختلاف افکنی می‌شود.
وی با اعلام اینکه باید همگان برای اقشار پایین و متوسط جامعه کار کنیم گفت: متاسفانه اقشار متوسط جامعه در این گرانی و تورم به دهک‌های پایین جامعه نزدیک شدند و شاهد هستیم که درصد ورود جامعه به زیر خط فقر بیشتر شد، مساله‌ای که باید مدیریت شود.


زاهدی با اشاره به اینکه دهک‌های پایین و متوسط جامعه از این گرانی و تورم آسیب بسیاری دیدند گفت: دولت باید برای دهک‌های پایین و متوسط برنامه ریزی کند که تخصیص کالا برگ در این شرایط بهترین گزینه می‌تواند باشد.

برچسب ها: زاهدی ، گرانی ، تورم ، دولت ، مجلس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: