پر اهمیت‌ترین مبدل در صنایع مختلف، مبدل حرارتی می‌باشد مبدل حرارتی پوسته و لوله یکی از انواع این نوع مبدل است که بسیار رایج و پرکاربردتر از سایر مدل‌های مبدل حرارتی می‎‌باشد. مبدل حرارتی صفحه‌ای از تعدادی ورق نازک تشکیل شده است. در جریان ساخت این ورق‌ها از روش نورد ورق استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با فرآیند تولید مبدل‌ها خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.

مبدل حرارتی چیست؟

مبدل حرارتی دستگاهی است که وظیفه آن فراهم کردن شرایطی برای انتقال حرارت بین دو یا چند سیال در دماهای مختلف است. در واقع مبدل حرارتی، حرارت ایجاد شده در اثر اختلاف دمای دو سیال را به یکدیگر منتقل می‌کند. از مبدل حرارتی در زمینه‌های مختلف مانند تولید برق، صنایع شیمیایی، خودروسازی، سیستم‌های برودتی و گرمایشی، صنایع غذایی، صنعت بازیافت و... استفاده می‌شود.

آشنایی با مبدل حرارتی و دستگاه نورد ورق با بهترین قیمت

انواع مبدل حرارتی

مبدل‌های حرارتی بر اساس شکل ظاهری، نوع انتقال حرارت (تک فاز، دو فاز)، نوع کاربرد (احیا کننده یا بازیافت کننده) و... تقسیم‌بندی می‌شوند. از مشهورترین انواع مبدل حرارتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبدل حرارتی صفحه ‌ای
  • مبدل حرارتی صفحه ای واشردار
  • مبدل حرارتی هوا خنک
  • مبدل حرارتی دو لوله
  • مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله چیست؟

معروف‌ترین نوع مبدل حرارتی، مبدل حرارتی پوسته و لوله است. این دستگاه شامل یک استوانه و تعدادی لوله گرد است. لوله‌های گرد به شکل موازی در کنار یکدیگر در این پوسته استوانه‌ای قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ی لوله‌ها تبادل حرارت است. جنس پوسته به نوع سیالی که داخل آن است بستگی دارد. ولی عموماً از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و فولاد با کربن کم است.  یک سیال داخل لوله‌ها و یک سیال در فضای داخلی، میان پوسته و لوله در جریان است. در میان لوله‌های موازی تعدادی بافل بصورت عمودی قرار دارد که جریان داخل پوسته را به مکان‌های دیگر مبدل منتقل می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود دمای مبدل ثابت شود.  از مبدل حرارتی پوسته و لوله بیشتر در نیروگاه‌های تولید برق، مولد بخار در نیروگاه‌های هسته‌ای و تقطیر نفت خام استفاده می‌کنند. 

انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله

سه مدل مبدل حرارتی پوسته و لوله وجود دارد:

  • تک پاس با یک تیوپ شیت
  • تک پاس با دو تیوپ شیت
  • دو پاس با دو تیوپ شیت

مزایای مبدل حرارتی پوسته و لوله

  • قیمت این نوع مبدل نسبت به مبدل‌های دیگر پایین تر است.
  • این مبدل دارای ساختاری بسیار محکم با قابلیت دما و فشار بسار بالا است.
  •  در مبدل پوسته و لوله قابلیت رسوب‌زدایی در کوتاه مدت به صورت فیزیکی و شیمیایی وجود دارد.
  • این نوع مبدل را برای جلوگیری از خاصیت خورندگی می‌توان با متریال استیل تولید نمود.
  • شناسایی و ترمیم نشتی در تیوب‌ها در این مبدل به راحتی قابل انجام است.

آشنایی با مبدل حرارتی و دستگاه نورد ورق با بهترین قیمت

نورد ورق چیست؟

در ساخت مخازن و مبدل‌های حرارتی از فولادهای مستحکم  با ضحامت زیاد استفاده می‌کنند که حاصل خم شدن با دستگاه نورد ورق می‌باشد. نورد ورق یا Rolling  یکی از روش‌های شکل‌‌دهی مواد دارای قابلیت موم‌سانی بین دو غلطک گردان با شکل و ضخامت متفاوت می‌باشد. در دماهای پایین تنها بعضی از فلزات و پلیمرها خاصیت مومی مانند یا تغییرپذیری ماهیت را دارند. موادی که در دماهای پایین امکان تغییر شکل برایشان وجود ندارد در ساختارشان از نورد گرم استفاده شده است. در واقع نورد ورق به عملیاتی گفته می‌شود که در طی آن فلز افزایش طول و کاهش ضخامت می‌یابد بدون آنکه در عرض آن تغیری ایجاد شود. در این فرآیند ورق‌های تختی که داخل دستگاه نورد ورق می‌روند، طی انجام فرآیند و عبور از میان غلطک‌ها به شکل منحنی، استوانه و مقاطع گرد درمی‌آیند. نورد ورق در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. بطور مثال برای ساخت انواع مبدل‌ها و مخازن و شکل‌دهی ورقه‌های فلزی از روش نورد ورق استفاده می‌کنند.

انواع نورد ورق

نورد ورق به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود.

نورد گرم

در نورد گرم فولاد پس از اینکه در کوره حرارت دید از آن خارج شده و از میان دو غلطک که در جهت مخالف یکدیگر هستند عبور داده می‌شود.  3 بار به زیر غلطک‌های سنگین و حدود 7 بار به زیر غلطک‌های سبک می‌رود. در این فرآیند طول ورق افزایش و ضخامت آن کاهش می‌یابد. در واقع در عملیات نورد ورق گرم تغیر ضخامت بر روی ورق ایجاد می‌شود.

نورد سرد

در نورد سرد ابتدا روی ورق فلزی مدنظر، عملیات آنیل اجرا می‌شود و ترک‌ها و ضایعات آن از بین می‌رود. محصولات حاصل از نورد سرد دارای استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به نورد گرم هستند و همچنین محصول نهایی ظرافت و زیبایی بالاتری دارد. در واقع در نورد سرد به ورق فلزی فرم داده می‌شود. بصورت دایره، رول، مخروطی و...

دستگاه نورد ورق چیست؟

دستگاه نورد ورق وظیفه شکل‌دهی به ورق‌های تخت  و تبدیل آنان به مقاطع گرد و منحی مانند لوله‌ها و تیر آهن را بر عهده دارد. طراحی و تولید دستگاه‌های نورد ورق با قدرت و اندازه‌های متفاوتی می‌باشد. دستگاه نورد ورق در دو مدل دو غلطکی و سه غلطکی طراحی و تولید می‌شود. شما می‌توانید متناسب با نوع نیازتان دستگاه مورد نظر را تهیه کنید. برای این منظور می‌توانید با شماره 55245764-021 تماس حاصل کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان مجموعه فراز مخزن بهره‌مند شوید.

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه نورد ورق

زمان خرید دستگاه نورد ورق می‌باید به سرعت دستگاه، نوع حرکت غلتک‌های پائینی و جانبی که با جک هیدرولیک انجام می‌شود و حرکت غلتک‌های بالایی و جانبی که به وسیله موتور گیربکسی است، توجه کرد. قیمت دستگاه نورد ورق با توجه به آپشن‌ها موجود در دستگاه و تورم بازار متفاوت است.

فرار مخزن اولین سازنده انواع مبدل و دستگاه نورد ورق در ایران

فراز پترو مخزن با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و مهندسین مجرب و متخصص در زمینه طراحی انواع مخازن، مبدل‌ها و دستگاه نورد ورق توانسته در بسیاری از پروژه‌های طراحی و ساخت تجهیزات دولتی و خصوصی موفق باشد و رزومه قوی و درخشانی داشته باشد. این مجموعه با پشتیبانی قوی که دارد رضایت طیف وسیعی از کارفرمایان را جلب کرده است. جهت آشنایی بیشتر با مجموعه به وب‌سایت فراز مخزن به نشانی farazmakhzan.ir مراجعه فرمائید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: