بررسی تخصصی میلگرد 4 کارخانه مهم: میلگرد بناب، اصفهان، راد همدان یا میانه؟

تعداد کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد باکیفیت در ایران کم نیست و انتخاب محصول هر کدام برای یک پروژه ساختمانی، به تحقیق و بررسی زیاد و شناخت دقیق از بازار نیاز دارد. در این مقاله، میلگرد چهار کارخانه مشهور ذوب‌آهن اصفهان، صبا فولاد زاگرس، فولاد راد همدان و ظفر بناب با استفاده از 6 فاکتور کلیدی و به‌صورت تخصصی بررسی شده تا با خواندن آن بتوانید میلگرد مناسب برای پروژه‌تان را انتخاب کنید.

1.    قدمت کدام میلگرد در بازار بیشتر است؟

اگر بخواهید شهرت و قدمت یک میلگرد را ملاک خرید آن قرار دهید، بدون شک باید به سراغ میلگرد اصفهان بروید. این میلگرد، قدیمی‌ترین میلگرد موجود در بازار است که نخستین بار در دهه پنجاه شمسی تولید شده است. این میلگرد تا دو دهه رقیب چندانی در بازار نداشت و به همین دلیل قیمت میلگرد اصفهان به‌صورت انحصاری توسط دولت تعیین می‌شد. خرید این میلگرد باکیفیت از درب کارخانه، برای پروژه‌های موجود در مناطق مرکزی کشور، می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد.

در ادامه، با سایر تولیدکنندگان موجود در لیست مهم‌ترین کارخانه‌های میلگرد کشور آشنا می‌شوید:

فولاد ظفر بناب

ظفر بناب یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور و قطب تولید میلگرد ایران، یعنی منطقه شمال غرب است. ظرفیت تولید این کارخانه 400.000 تن در سال است و علاوه بر میلگرد، تیرآهن نیز در سبد محصولات آن قرار دارد. سابقه فعالیت این کارخانه به سال 1386 باز می‌گردد.

فولاد راد همدان

بهره‌برداری از خطوط تولید این کارخانه در سال 1396، آن را به یکی از جوان‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور تبدیل کرده است. این کارخانه به‌صورت تخصصی میلگرد آجدار تولید می‌کند و محصولات آن علاوه بر استاندارد ملی، بر اساس استانداردهای DIN آلمان و BS بریتانیا نیز تولید می‌شوند. ظرفیت تولید راد همدان 500.000 تن در سال است.

صبا فولاد زاگرس

صبا فولاد یکی دیگر از جوان‌ترین تولیدکنندگان میلگرد است که در سال 1393 آغاز به کار کرده و ظرفیت تولید میلگرد آن، 420.000 تن در سال است. خطوط تولید این کارخانه با ماشین‌آلات وارداتی از آلمان و ایتالیا تجهیز شده و این موضوع، کیفیت میلگردهای آن را تضمین می‌کند.

بررسی تخصصی میلگرد 4 کارخانه مهم: میلگرد بناب، اصفهان، راد همدان یا میانه؟

2.    خرید کدام میلگرد از درب کارخانه به‌صرفه‌تر است؟

علت این‌که برخی خرید میلگرد از درب کارخانه را توصیه می‌کنند، این است که قیمت میلگرد امروز درب کارخانه، از قیمت آن در بازار آزاد ارزان‌تر است. البته خرید میلگرد به این روش دردسرهایی هم دارد، مثل این‌که حداقل خرید از درب کارخانه 20 تن یا یک تریلی است و ممکن است کارخانه بار را در زمان دلخواه شما ارسال نکند. همچنین امکان دارد که کارخانه مورد نظر شما در برخی از اوقات سال، گرید یا سایز خاصی از میلگرد را موجود نداشته باشد. با این حال، اگر قصد خرید میلگرد اصفهان، بناب، همدان یا زاگرس از درب کارخانه را دارید، باید به مسافت کارخانه‌های تولیدکننده آن‌ها تا پروژه‌تان دقت کنید تا کرایه حمل بارتان زیاد نشود:

  • محل استقرار کارخانه ذوب‌آهن: در نزدیکی شهر اصفهان
  • محل استقرار کارخانه ظفر بناب: شهر بناب، جنوب غربی تبریز
  • محل استقرار کارخانه فولاد راد همدان: شهرک صنعتی ویان، همدان
  • محل استقرار کارخانه فولاد صبا فولاد زاگرس: شهرک صنعتی سفیددشت، نزدیک شهرکرد

3.  کدام میلگرد تنوع بیشتری دارد؟

گاهی اوقات ساختمان شما دارای سازه بتنی است و ساخت برخی از بخش‌های آن، ظرافت خاصی را می‌طلبد و نیاز به میلگردهای سایز پایین و ظریف دارد. به همین دلیل، نمی‌توانید از یک یا چند سایز میلگرد ثابت در تمامی بخش‌های پروژه استفاده کنید و باید میلگرد مورد نیاز خود را از کارخانه‌ای بخرید که میلگردهای آن دارای تنوع سایز و گرید باشند. در جدول زیر، تنوع سایز و گرید میلگرد بناب، اصفهان، همدان و زاگرس با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه انواع میلگرد بناب، اصفهان، همدان و زاگرس

ردیف

نام کارخانه

گریدهای میلگرد تولیدی

سایز (میلی‌متر)

1

ذوب‌آهن اصفهان

A3

12 تا 32

2

ظفر بناب

A2

8 و 10

A3

12 تا 32

3

راد همدان

A2

8 و 10

A3

12 تا 28

4

زاگرس

A3

10 تا 32

بررسی تخصصی میلگرد 4 کارخانه مهم: میلگرد بناب، اصفهان، راد همدان یا میانه؟

4.    وزن کدام میلگرد بیشتر است؟

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن در هزینه‌های پروژه خود صرفه‌جویی کنید، خرید میلگرد سبک‌بار است. البته قیمت میلگردهای سبک‌بار به ازای هر کیلو بالاتر از قیمت میلگرد سنگین‌بار است؛ مثل قیمت میلگرد بناب که از سایر رقبای خود در این لیست بیشتر است. آنچه خرید میلگرد سبک را به‌صرفه می‌کند، تعداد بیشتر شاخه‌های آن در یک بندیل یا ظرفیت بار است. اگر هم به دنبال میلگردی هستید که وزن هر شاخه از آن به بخش بالایی بازه وزنی جدول اشتال نزدیک باشد، نگاهی به جدول زیر بیندازید:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ذوب‌آهن، ظفر بناب، راد همدان و صبا فولاد زاگرس

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه میلگرد (Kg)

میلگرد اصفهان

میلگرد بناب

میلگرد همدان

میلگرد زاگرس

جدول اشتال

12

11

9.4

9.5

10.66

10.7

14

15

13.8

13.5

14.52

14.6

16

19

17.8

17.5

18.96

18.9

18

24

22.6

21.5

24

24

20

32

27.7

27

29.64

29.7

22

36

33

31

35.76

35.6

25

47

44

42

46.2

46.2

28

58

56

55

57.96

58

 

5.   کدام میلگرد ارزان‌تر است؟

اگر بخواهید قیمت هر کدام از میلگردهای بناب، همدان، اصفهان و زاگرس را به ازای هر شاخه محاسبه کنید، شاید متوجه شوید که میان آن‌ها اختلاف چندانی وجود ندارد. البته ممکن است برخی از فروشندگان عمده میلگرد مثل بنگاه‌های آهن، در برخی مواقع روی قیمت میلگرد کارخانه خاصی تخفیف بگذارند که این در این صورت، خرید میلگرد مذکور به این روش به‌صرفه‌تر است.

همچنین میلگرد اصفهان در بورس کالا بیشتر از سایر میلگردها عرضه می‌شود و به همین دلیل، قیمت میلگرد اصفهان از قیمت میلگرد راد همدان، زاگرس و بناب بیشتر است.

6.    تشخیص اصالت میلگردهای اصفهان، بناب، همدان و زاگرس چگونه ممکن است؟

برای تشخیص اصالت میلگرد یک میلگرد می‌توانید به علائم اختصاری حک‌شده روی بدنه هر کدام از شاخه‌های آن دقت کنید. این علائم اختصاری، ترکیبی از نام اختصاری تولیدکننده، روش تولید و گرید تولید میلگرد در استاندارد ملی INSO 3132 است. برای تشخیص اصالت میلگردهای اصفهان، بناب، زاگرس و همدان می‌توانید به علائم اختصاری زیر توجه کنید:

  • علامت CT برای تشخیص اصالت میلگرد بناب
  • علامت ESCO برای تشخیص اصالت میلگرد اصفهان
  • علامت RAD برای تشخیص اصالت میلگرد همدان
  • علامت SFZ برای تشخیص اصالت میلگرد زاگرس

برای خرید هر کدام از میلگردهای اصفهان، بناب، زاگرس و همدان می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید. قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف مثل قیمت میلگرد زاگرس در این سایت مشابه قیمت درب کارخانه است و بعید است بتوانید قیمتی پایین‌تر از آن را در جای دیگری پیدا کنید. همچنین برای مشورت در زمینه انتخاب میلگرد مناسب برای پروژه‌تان می‌توانید با کارشناسان فروش آسرون مشورت کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: