April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۷۷۴
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۲
0
سازمان غذا و داروی آمریکا برای نخستین‌بار در تاریخ به داروی «ربیوتا» که درمانی به‌منظور کاشت مدفوع در روده است، مجوز اهدا کرد.

مجوز عجیب برای ساخت دارو از مدفوع انسان

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای اولین‌بار به دارویی بر پایه مدفوع برای درمان بیماری «انتروکولیت با غشای کاذب» (CDI) مجوز داد. این دارو که «ربیوتا» (Rebyota) نام دارد، از مدفوع انسان ساخته می‌شود و با کاشت در روده و تقویت میکروبیوم آن، از رشد باکتری بیماری‌زا جلوگیری می‌کند.

سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این درمان برای افراد بالای ۱۸ سال که پیش‌تر درمان آنتی‌بیوتیک CDI را تکمیل کرده‌اند، قابل استفاده است. «پیتر مارکس»، رئیس مرکز تحقیقات و ارزیابی‌های بیولوژی FDA می‌گوید: «بیماری تکرار‌شونده CDI بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند برای بیمار مرگبار باشد. اقدام امروز در تأیید اولین محصول مبتنی بر مدفوع نشان‌دهنده دستاوردی بزرگ است که گزینه‌ای دیگر را برای جلوگیری از CDI در اختیار ما قرار می‌دهد.»

داروی ربیوتا از نمونه میکروبیوم به‌دست‌آمده از مدفوع یک فرد سالم تهیه می‌شود. اهداکنندگان مدفوع آزمایش‌های مختلفی را پشت سر می‌گذرانند تا سلامت آن‌ها تأیید شود. با این حال، FDA می‌گوید که همچنان احتمال وجود عفونت‌های پیش‌بینی‌نشده وجود دارد.

درمان بیماری CDI با شکلی از کاشت مدفوع در روده
این درمان در یک دوز از طریق مقعد به بیمار داده می‌شود و سعی می‌کند تا با اصلاح میکروبیوم روده، جلوی رشد باکتری را گرفته و آن را از بدن خارج کند. باکتری عامل CDI با نام کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff) موجب اسهال و التهاب روده می‌شود. این بیماری معمولاً یکی از عارضه‌های جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک در دوره‌های زمانی طولانی است که تعادل میکروارگانیسم‌های روده را به‌هم می‌ریزد. CDI در موارد حاد می‌تواند باعث مرگ بیماران شود و ظاهراً سالانه با تلفات حداکثر ۳۰ هزار نفر در آمریکا همراه است.

داده‌های آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که مصرف ربیوتا در طول هشت هفته تا ۷۰.۶ درصد مانع از CDI شده، در حالی که این رقم در گروه دارونما ۵۷.۵ درصد بوده است. بیش از ۹۰ درصد از کسانی که این دارو را دریافت کرده‌اند، به‌مدت شش ماه شاهد بازگشت CDI نبوده‌اند.

از جمله عوارض جانبی احتمالی برای این درمان می‌توان به درد شکمی، اسهال، باد شکم و حالت تهوع اشاره کرد. پیش‌تر استرالیا هم به درمان دیگری برای کاشت مدفوع در بدن مجوز داده بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: