April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۸۰۰
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
0
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به تحصیل دانش‌آموزان معلول در مدارس عادی گفت: حدود ۲۱ هزار مدرسه در سطح کشور پذیرای دانش‌آموزان دارای معلولیت هستند.

تحصیل دانش‌آموزان معلول در مدارس عادی توسعه می‌یابد

ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است؛ برخی مدارس از ثبت‌نام ممانعت می‌کنند آن هم به دلایلی همچون نبود امکانات لازم در مدرسه یا دشواری مسئولیت نگهداری از دانش‌آموزان معلول؛ اگر هم مدرسه‌ای با ثبت‌نام موافقت کند، گاه مادر به‌ویژه در دوره ابتدایی باید هر روز به مدرسه برود تا کار‌های فرزندش را انجام داده و عملاً مسئولیت مراقبت از او را عهده‌دار شود.

به هر روی بیشتر خانواده‌های دارای فرزند معلول تمایل به ثبت‌نام آن‌ها در مدارس عادی دارند. در همین ارتباط با حمید طریفی حسینی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت‌و‌گویی داشتیم.

طریفی حسینی در پاسخ به این پرسش که کدام گروه از دانش‌آموزان دارای معلولیت می‌توانند در مدارس عادی ثبت‌نام کنند، گفت: دو گروه از دانش‌آموزان هوش بهر عادی و کم توان ذهنی را داریم برای گروه نخست که شامل نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی و حرکتی و طیف اوتیسم با عملکرد بالا هستند شرایط تحصیل در مدارس عادی در قالب رویکرد فراگیر فراهم است.

وی افزود: تعدادی از مدارس عادی برای حضور دانش‌آموزان دارای معلولیت مناسب‌سازی شده‌اند همچنین مدارس خاص استثنایی نیز پذیرای این گروه از دانش‌آموزان هستند البته خانواده انتخاب می‌کند، فرزندش را به مدرسه استثنایی ببرید یا مدرسه عادی.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ترجیح این است که دانش‌آموزان دچار معلولیت شدید در مدارس استثنایی تحصیل کنند، چون امکانات بیشتری در این مدارس وجود دارد، تلاش ما این است شرایط را تسهیل کنیم و زیر ساخت مدارس عادی به لحاظ تجهیزات ارتقا یابد تا امکان حضور دانش‌آموزان فراهم شود.

تحصیل ۱۰ هزار دانش‌آموز کم شنوا در مدارس عادی

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، بیان کرد: حدود ۴۰ هزار نفر دانش‌آموز نابینا، ناشنوا، معلول جسمی و حرکتی و طیف اوتیسم با عملکرد بالا داریم که حدود ۲۱ هزار نفر از آن‌ها در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. در سال تحصیلی گذشته ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی در مدارس عادی و ۴۸۹۷ نفر در مدارس خاص، ۶ هزار و ۵۶۲ نفر از دانش‌آموزان دارای معلولیت جسمی و حرکتی در مدارس عادی و ۱۸۲۶ نفر در مدارس خاص، ۴ هزار و ۸۱۵ دانش‌آموز آسیب‌دیده بینایی در مدارس عادی و ۲۲۴۰ نفر در مدارس خاص استثنایی همچنین ۲۷۴ نفر دانش‌آموزان طیف اوتیسم در مدارس عادی و ۲۴۶۱ نفر که با مشکلات ذهنی همراه هستند در مدارس خاص استثنایی تحصیل می‌کنند.

طریفی حسینی ادامه داد: دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی و اختلال گفتاری نیز در سیستم آموزش فراگیر تحت پوشش قرار دارند و سال گذشته به ۴۲ هزار دانش‌آموز دارای مشکلات یادگیری، خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه کردیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اینکه آیا دانش‌آموزان دارای معلولیت فقط باید در مدارس مناسب‌سازی شده تحصیل کنند؟ تصریح کرد: برخی مدارس که مناسب‌سازی نشده‌اند ممکن است از دانش‌آموزان ثبت‌نام کنند ترجیح این است که مدارس برای حضور دانش‌آموزان معلول زیر ساخت‌های فیزیکی مناسبی داشته باشند به عنوان مثال به رمپ مجهز باشند، اکنون ۲۰ هزار مدرسه در سطح کشور داریم که پذیرای دانش‌آموزان دارای معلولیت هستند.

وی ادامه داد: در مدارس پذیرا علاوه بر مناسب‌سازی فضا، معلمان هم آموزش دیده‌اند همچنین در طول سال تحصیلی دوره‌های آموزشی خاصی برای معلمان برگزار می‌کنیم و حتی رایزنی‌هایی با دانشگاه فرهنگیان انجام شده تا برای تمام دانشجو معلمان، واحد‌های درسی با هدف مهارت ارتباط و تدریس برای دانش‌آموزان استثنایی ارائه شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اینکه آیا طرح تلفیقی رصد شده است تا بدانید موفق بوده است یا خیر و اشکالات آن چیست؟ گفت: پژوهشی در اینباره انجام شده، اما هنوز نتایج آن منتشر نشده است، طرح تلفیقی موافقان و مخالفانی دارد، خانواده‌ها اصرار دارند، رویکرد تلفیقی توسعه یابد و شرایط تحصیل دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی فراهم شود، رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز تقویت رویکرد فراگیر و فراهم کردن شرایط تحصیل دانش‌آموزان معلول در مدارس عادی است. هم اکنون اگر دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا به شیوه‌های ارتباطی تسلط پیدا کنند در دوره متوسطه به مدارس عادی هدایت می‌شوند.

خانواده‌هایی که فرزندشان دارای معلولیت هستند برای اطلاع از اسامی مدارس پذیرا می‌توانند به سایت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به نشانی http://csdeo.ir مراجعه کنند و در انتهای صفحه در بخش سامانه ندای همراه در قسمت جست‌وجوی مدارس با انتخاب مدارس پذیرا از اسامی و آدرس این مدارس مطلع شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: