کد خبر: ۳۸۸۸۵۱
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که اجرای درست سیاست‌های بانک مرکزی، گشایش ارزی قابل توجهی را به وجود می‌آورد.

سیاست‌های جدید بانک مرکزی منجر به گشایش ارزی خواهد شد

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تصمیمات جدید بانک مرکزی بر بازار و کالای اساسی با توجه به افزایش سقف تسهیلات، سقف حوالجات و کاهش کارمزد انتقال ارز در تامین و تخصیص منابع ارزی برای کالا‌های اساسی گفت: تصیمات جدید بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز نقش موثری خواهد داشت. چنانچه این سیاست‌ها به درستی اجرایی شود، در جامعه گشایش ارزی قابل توجهی به وجود می‌آید و تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: هر اندازه تقاضای ارز وجود داشته باشد و ارز به اندازه کافی در دسترس نباشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند. کنش‌هایی مانند سیاست‌های بانک مرکزی باعث می‌شود تقاضای ارز پاسخ داده شود و در نتیجه قیمت ارز در بازار مدیریت شود و از تورم جلوگیری به عمل آید.

این عضو کمیسیون اقتصادی درباره تاثیر تصمیمات جدید بانک مرکزی بر بازار کالا اظهار داشت: ۲۵ کالا در کشور وجود دارد که عمدتا مورد مصرف مردم است. ۹ کالا از این تعداد غذایی و ۱۶ کالای دیگر لوازم خانگی است. بانک مرکزی در صورتی که بتواند این کالا‌ها را مورد حمایت قرار دهد، هم رضایت طبقه متوسط جامعه و هم طبقه متوسط رو به پائین را از این جهت که کالای مورد نظردر دسترس‌شان قرار گرفته، جلب می‌شود و ارز هم به درستی مدیریت خواهد شد.

نماینده مردم گناباد در ادامه تصریح کرد: علاوه بر موضوعات اشاره شده در بالا، موضوع فوق به قیمت تمام شده کالا‌ها هم کمک خواهد کرد و هر اندازه که ارز در دسترس تولید کنندگان قرار گیرد، این مسئله را بیشتر شاهد خواهیم بود؛ بنابراین کاهش تورم هم یکی از نتایجی است که در نتیجه اجرایی شدن این سیاست‌ها شاهد خواهیم بود.

صفایی دلوئی در پایان در قالب توصیه اظهار داشت: اختیاراتی به استان‌ها داده شود تا همه چیزدر تهران تمرکز پیدا نکند. وقتی چنین نشود، کار‌ها زمانبر خواهد شد و افراد خسته می‌شوند و تسهیل‌گری به نتیجه نمی‌رسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: