April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس بازار ارز‌های دیجیتال تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۸۸۶۶
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
یک کارشناس بازار ارز‌های دیجیتال، رمزارز طراحی شده از سوی بانک مرکزی ایران را به عنوان پدیده قرن ۲۱ کشورمان یاد کرد و گفت: ریال دیجیتال حفظ و افزایش ارزش پول ملی در میان مدت و بلند مدت را به دنبال دارد.

تحول در نظام پولی با اجرای رمز ریال

مرتضی اکبری در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با یادآوری اینکه علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، در آخرین اظهارنظر‌های خود اعلام کرده بود که رمز ریال یا ریال دیجیتال، جایگزین اسکناس ریال است، که حفظ و افزایش ارزش پول ملی در میان مدت و بلند مدت را به دنبال دارد گفت: این اظهار نظری درست است و بی شک چنانچه ریال دیجیتال نهادینه شود، تاثیرات مثبت خود را بر ارزش پول ملی برجای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مختلفی برای آپدیت واحد پول ملی (ریال) ارائه شده است گفت: رفرم پولی (حذف چهار صفر از ریال) و رمزریال، دو مورد از این طرح‌ها هستند.

این کارشناس بازار ارز‌های دیجیتال با تاکید بر اینکه رمز ریال از جنبه‌های دیگری مانند کاهش هزینه‌های انتشار و چاپ اسکناس نیز کاربرد دارد گفت: همه ساله بدلیل فرسودگی اسکناس ها، مقدار قابل توجهی اسکناس از معدوم می‌شود و اسکناس‌های جدیدی جایگزین می‌شود که اگر هزینه طراحی، چاپ، انتشار و توزیع آن‌ها را در نظر بگیریم، هزینه سنگینی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:بالا بردن آگاهی شرط مقابله با زیان‌های تجارت رمزارز

وی با تاکید بر اینکه رمزریال می‌تواند سرعت گردش پول را نیز کاهش دهد گفت: رمزریال مربوط به مصرف کننده نهایی است و پول پرقدرت شبکه بانکی محسوب نمی‌شود.

اکبری به تشریح اهمیت ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی از زاویه‌های دیگر پرداخت و گفت: ارز‌های بانک مرکزی میتوانند در آینده جایگزین مناسبی برای پول دیجیتال باشند. یعنی با فراهم کردن سرویس‌های قبلی، بتوانند ارزش افزوده و مزیت رقابتی نسبت به سیستم‌های فعلی ایجاد کنند.
این کارشناس بازار ارز‌های دیجیتال، دیگرمزیت‌هایی که رمز ارز ریال میتواند داشته باشد را کاهش زمان و هزینه انتقالات پولی اعلام کرد و گفت: کاهش زمان و کاهش هزینه انتقالات پولی می‌تواند در پرداخت‌های داخلی و برون مرزی صورت پذیرد.

اکبری تاکید کرد: قابلیت پول‌های هوشمند و برنامه ریزی شده در جهت مدیریت بهینه مصرف و یا حتی سرمایه گذاری و کمک به توسعه بانکداری باز و بانکداری نوین است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: