April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۸۷۳
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
0
مدیرعامل شرکت طلای زرشوران گفت: فاز دوم توسعه زرشوران، تولید شمش طلا را در این مجموعه به دو برابر میزان فعلی افزایش می دهد و اشتغالزایی ۴۵۰ نفری را به دنبال خواهد داشت.

فاز دوم توسعه زرشوران، تولید طلا را دو برابر می‌کند

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، «ابوذر شکری» افزود: با اکتشافات اخیر انجام شده در زرشوران، میزان ذخیره ماده معدنی آن به ۴۲ میلیون تن رسیده و اجرایی شدن فاز دوم توسعه، ظرفیت تولید را به دو برابر خواهد رساند.

وی گفت: تا یک ماه آینده فاز دوم توسعه زرشوران به مناقصه می‌رود و کلنگ آن تا ابتدای سال جدید بر زمین خواهد خورد.

شکری یادآور شد: ظرفیت اسمی تولید شمش طلای زرشوران ۱.۵ تن در سال است، اما حدود یک تن در سال تولید می‌کند و با فاز توسعه به سالانه سه تن خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی در این مجموعه، بیان‌داشت: حلقه چهارم پس از اکتشاف، استخراج و فرآوری، تبدیل شمش طلا به زیورآلات و به عبارتی محصول نهایی finish product است که مطالعات امکان‌سنجی آن در حال انجام است.

فروش شمش طلا در بورس کالا

وی در ادامه گفت: اکنون شمش طلای تولیدی این مجموعه هر دو هفته یک بار در بورس کالا عرضه و قیمت گذاری می‌شود و به‌ویژه با مدل‌های جدید اعتباری که برای خریداران در نظر گرفته شده، در دو ماه اخیر فروش طلا در بورس کالا ۱۰ برابر شده است.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران بیان‌داشت: اکنون شمش طلا به صورت سه ماهه و اعتباری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و این مدت برای کارگاه‌ها و تولیدکنندگان زیورآلات ۶ ماهه و اعتباری در قبال ارائه تضمین معتبر خواهد بود.

وی افزود: در مدلی دیگر، طی تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک ملت، ایمیدرو و شرکت زرشوران منعقد شده، گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان فروخت می‌شود، زیرا هر شمش طلا به وزن یک کیلوگرم بوده و کسی توانایی خرید آن را به تنهایی ندارد، اما وقتی به صورت گواهی سپرده خرید انجام شود افراد دارای سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند.

شکری خاطرنشان‌کرد: اکنون محموله شمش طلا در اختیار بانک ملت قرار گرفته است و این مدل در روز‌های آینده اجرایی خواهد شد و هر کس با هر میزان سرمایه می‌تواند گواهی خرید کرده و در شمش طلا سهیم باشد و ارزش سرمایه خود را از این طریق حفظ کند.

این مسوول یادآوری کرد: در سال گذشته طی ۹۰ بار عرضه شمش طلا در بورس کالا، فقط ۲۰ درصد آن به فروش رفت و بقیه آن در بانک کارگشایی انبار شده است.

وی افزود: با مدل‌های فروش یاد شده و استقبال بسیار خوب خریداران، رکورد فروش ماهانه همه ادوار شرکت زرشوران شکسته شد، به‌طوری که در مدت یک ماه ۴۰۰ کیلوگرم شمش طلا از طریق بورس کالا به فروش رفت.

افزایش ۵۰ درصدی تولید در مدت ۴ ماه

وی با اشاره به شناسایی گلوگاه‌های تولید در این مجموعه، افزود: با کمک یک تیم کارشناسی از داخل مجموعه، گلوگاه‌ها در مدت چهار ماه شناسایی شد و موفق شدیم با دو خطه کردن بخش لیچینگ کارخانه، افزایش تولید ۵۰ درصدی به ثبت برسانیم و با ادامه این روند به‌تدریج تا سال آینده به ظرفیت اسمی ۱.۵ میلیون تنی دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران از برنامه‌ریزی برای افتتاح «سد باطله» در این مجموعه تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود پروژه سد باطله تا پایان ماه جاری افتتاح می‌شود و همزمان با آن یک سایت پسماند نیز به بهره برداری خواهد رسید.

شکری، به سفر رئیس هیات عامل ایمیدرو به تکاب و امضای تفاهم‌نامه با استاندار آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: اجرایی شدن فاز دوم توسعه، ایجاد شهرک طلا، ایجاد درمانگاه طب کار در تکاب، سرمایه‌گذاری ایمیدرو در آب و فاضلاب تکاب، ایجاد سد زرشوران به‌منظور تامین آب کارخانه و همچنین تامین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست و تخصیص اعتبار به پروژه راه‌سازی تکاب- دندی- زنجان، از جمله الحاقیه‌های این تفاهم‌نامه است.

وی خاطرنشان‌کرد: فاز دوم توسعه زرشوران در صورت اجرایی شدن، اشتغال برای ۲۵۰ نفر در طول فرآیند ساخت و همچنین اشتغالزایی ۲۰۰ نفر را پس از بهرهپ بردایر به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران همچنین راه‌اندازی توریست معدنی و بازدید افراد از فرآیند استحصال طلا، همچنین بازدید از معدن بزرگ سرب و روی انگوران و منطقه باستانی «تخت سلیمان» را از دیگر جاذبه‌هایی عنوان کرد که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به تحول اقتصادی منطقه بیانجامد.

وی یادآور شد: عیار ذخایر خاک زرشوران ۲.۷ گرم بر تن است.

وی پیش‌بینی کرد برای اجرایی شدن فاز دوم توسعه زرشوران ۶۵ میلیون یورو معادل حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران در خاتمه از مکاتبه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی طلای ایران در زرشوران خبر داد و گفت: تحقق این مهم می‌تواند مرجعی آزمایشگاهی برای حوزه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری باشد و با حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان مشکلات موجود را حل و فصل کرد.

شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی زرشوران، از زیرمجموعه‌های ایمیدرو است.

منبع: روابط عمومی زرشوران

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: