February 2023 01 / چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
کد خبر: ۳۸۸۸۸۸
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
0
برای آنکه مردم و کسب و کارها از فضای پلتفرم‌های داخلی استقبال کنند باید ضمن بالا بردن کیفیت و سرعت و ایجاد بازار عرضه محصولات و خرید و فروش آسان، قابلیت‌ها و امکانات ویژه‌ای برای پیام رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی درنظر گرفت.

دلایل عدم استقبال مردم و کسب و کارها از پلتفرم‌های داخلی

پلتفرم‌های محبوب اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام، در سال‌های اخیر به یکی از ابزار‌های اصلی کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ در پیشبرد کار‌های روزانه آن‌ها تبدیل شده بودند و هر کسب‌وکاری به تناسب حوزه فعالیت خود، کاربرد خاصی از این پلتفرم‌ها دریافت می‌کرد. گذشته از آنکه هنوز کارشناسان نسبت به توان زیرساختی پلتفرم‌های بومی برای پاسخ به حجم فعالیت‌های کسب‌وکار‌ها با جایگزینی پلتفرم‌های خارجی تردید دارند، به نظر نمی‌رسد که موارد مطرح شده تحت عنوان راهکار حمایتی، گره چندانی از مشکل فعلی کسب‌وکار‌های تعطیل شده یا زیان دیده باز کرده و زیانی را که در این مدت متحمل شده‌اند، جبران کند. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در آیین رونمایی از این طرح حمایتی عنوان کرد که چنانچه افراد کسب‌وکارشان را از پلتفرم‌های خارجی، به بستر پلتفرم‌های داخلی منتقل کنند، از ۳۰ نوع حمایتی که طی ۱۴ ماده طرح مذکور تعریف شده بهر‌ه‌مند خواهند شد. زارع‌پور حمایت تبلیغاتی از سکوها (پلتفرم‌ها)، حمل‌ونقل کالاها، خدمات زیرساخت، حمایت مالیاتی، حمایت از فعالان تولید محتوا و نشان هویت تایید شده را به عنوان بخشی از این ۳۰ نوع حمایت برشمرد. وی فراهم شدن امکان را‌ه‌اندازی حساب امانی در سکو‌های شمول، فراهم شدن امکان خرید اعتباری از سکو‌ها و فراهم شدن امکان پرداخت مستقیم در سکو‌ها را از دیگر تسهیلات این طرح برشمرد.


اعطای فالوور تشویقی

به گواه آمار‌های مختلف کسب‌وکار‌های اینستاگرامی در مدت اخیر بیشترین زیان‌دیدگان محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ بوده‌اند؛ به‌طوری که کارشناسان زیان ناشی از هر ۱۰ روز تعطیلی کسب‌وکار‌های اینستاگرامی را بیش از هزار میلیارد تومان برآورد کردند. برای بسیاری از کاربران اینستاگرام به خوبی روشن است که برای هر کسب‌وکار اینستاگرامی، برندینگ اصلی‌ترین دارایی به حساب می‌آید که با تولید تدریجی محتوای مناسب برای حساب کاربری خود انجام داده‌اند. این محتوا‌های مرتبط منجر به جمع شدن شماری دنبال‌کننده شده است که در نهایت مشتریانی از دل آن‌ها سر برآورده و درآمد این کسب‌وکار را تامین می‌کنند. در نتیجه مشخص نیست این مواردی که وزیر ارتباطات در قالب تسهیلات برای کسب‌وکار‌های اینترنتی (به خصوص اینستاگرامی) تعریف کرده، چگونه قرار است خلأ از دست رفتن دنبال‌کنندگان مرتبط و مشتریان آن‌ها را پر کند؛ زیرا این موارد در بهترین حالت، با فرض وجود همان کاربران و مشتریان قبلی که در پلتفرم‌های خارجی موجود بودند، ممکن است بتوانند ذره‌ای به جبران درآمد از دست رفته این کسب‌وکار‌ها کمک کنند. تصور برخی مسوولان از ماهیت و نیاز واقعی این نوع کسب‌وکار‌ها به حدی ناپخته است که اخیرا امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) در گفت‌وگویی با «ایرنا» اظهار کرده بود که این مرکز از ورود افراد به فضای کسب‌وکاری پلتفرم‌های داخلی حمایت می‌کند و معادل همان میزانی که مثلا صفحه‌ای در اینستاگرام فالوور داشته، فالوور تشویقی و حمایتی در اختیار آن‌ها قرار خواهند داد.

حمید نجف درباره حضور کسب و کار‌های مجازی در پلت‌فرم‌های داخلی اظهار کرد: در بحث حضور افراد و مشاغل اینترنتی در پیام رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. اولین نکته بحث کیفی سازی این پلتفرم‌ها است. علیرغم سرمایه‌گذاری کلانی که سال‌های گذشته روی پلتفرم‌های داخلی انجام گرفته است، متاسفانه خروجی کار آن چیزی نبوده که دنبال کرده‌ایم و روی کیفیت آن‌ها باید کار شود.

تقویت قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاربردی پلتفرم‌های داخلی

وی ادامه داد: چند سال قبل به سمت پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی حرکت کرده‌ایم و حتی برنامه‌هایی طراحی شده که شبیه پلتفرم‌های خارجی باشد یا جایگزین اینستاگرام و واتساپ شود، ولی از نظر کاربردی هنوز به این قابلیت نرسیده‌اند که نیاز‌های بخش اعظمی از مخاطبان را پوشش بدهند.

این کارشناس حوزه کار افزود: دومین نکته این است که در اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های خارجی با یک بازار بین المللی مواجه هستیم. یعنی مخاطبینی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند از کشور‌های مختلف هستند و همه در یک بازار بین المللی قرار دارند. ما می‌خواهیم که افراد را از یک ارتباط بین المللی وارد حوزه شبکه‌های داخلی کنیم و بگوییم در این بستر فعالیت کنند و کسب و کارشان را ادامه دهند. طبعا برای این کار باید امکانات، زیرساخت‌ها و بستر‌های شکل گیری چنین شبکه‌ای را تقویت کنیم.

جلب اعتماد کاربران نسبت به حفظ اطلاعات

 نجف سومین نکته را بحث اعتماد و اطمینان کاربران دانست و گفت: بعضا این نگرانی وجود دارد که اطلاعات افراد مورد دستبرد یا سوء استفاده واقع شود بنابر این باید اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های داخلی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار باشند تا حفظ اطلاعات افراد صورت گیرد و نسبت به این مساله به مردم و مخاطبین شفاف‌سازی شود.

این کارشناس حوزه کار، فراوانی اعضا در پلتفرم‌ها را شرط بازارسازی دانست و گفت: در حال حاضر برخی از پلتفرم‌های خارجی بالای ۵۰۰ میلیون نفر عضو دارند و هرچه تعداد اعضا بیشتر باشد در جذب کسب و کار‌ها و کسب درآمد اثرگذارتر است، چون این تعداد کاربران است که بازار را می‌سازد.

وی متذکر شد: پلتفرم‌های داخلی باید هم از نظر کمی و کیفی با پلتفرم‌های خارجی رقابت کنند و هم سرعت و قابلیت و امکانات مشابه با پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی را داشته باشند تا افرادی که می‌خواهند کسب و کار خود را در شبکه‌های داخلی گسترش بدهند این اطمینان را پیدا کنند که از نظر اقتصادی، کاری و اطلاع رسانی چنین فضایی برایشان فراهم شده است.

شرط استقبال کسب و کار‌ها از پلتفرم‌های داخلی

نجف شرط اقبال کسب و کار‌ها به پلتفرم‌های داخلی و موفقیت آن‌ها را ایجاد بازاری برای عرضه محصولات و خرید و فروش آسان و فراهم کردن بستر‌هایی همچون سرعت بالا و امکانات ویژه عنوان کرد.

این کارشناس حوزه کار متذکر شد: در حال حاضر کدام پلتفرم است که اگر بیست میلیون مخاطب برایش تعریف کنیم بتواند این فراوانی را پوشش دهد و دچار اختلال یا وقفه در فعالیت نشود؟ بخشی از فضای اشتغال کشور را اینترنت و شبکه‌های مجازی به خود اختصاص داده‌اند بنابر این باید روی این بخش بیش از پیش توجه و تمرکز کرد، ضمن آنکه تنها سرمایه‌گذاری کافی نیست و باید به سمت کیفی سازی در طراحی و پشتیبانی این پلتفرم‌ها و بازارسازی برای خرید و فروش کالا و خدمات برویم.

موفقیت و رشد پلتفرم‌های فردی و شرکتی 

وی با بیان اینکه پلتفرم‌هایی که به شکل فردی سرمایه‌گذاری شده‌اند موفقیت و رشد بیشتری داشته‌اند، تاکید کرد: در پلتفرم‌هایی که به شکل فردی یا شرکتی طراحی شده‌اند و مورد الگوبرداری قرار گرفته‌اند، بازتاب و استقبال بیشتری را شاهد هستیم، چون از مرحله طراحی و شکل گیری تا پشتیبانی و خدمات پس از فروش روی آن فکر شده است، ولی در زمینه اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی که قرار است به حالت گروهی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند و افراد در آن تبادل اطلاعات داشته باشند و خرید و فروش کنند، کمی مشکل داریم و باید بیشتر تقویت شوند.

این کارشناس حوزه کار در پایان با اشاره به شکل گیری پدیده "دهکده جهانی" گفت: در عصر ارتباطات قرار داریم و دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است لذا کوچکترین خبر در چنین فضایی با سرعت نور انتشار می‌یابد و محدودیت در دسترسی‌ها چندان کارساز نیست؛ بنابر این به جای محدودیت باید به دنبال راهکار‌هایی باشیم که از این فضا حداکثر استفاده را ببریم، نقاط ضعف را جبران کنیم و جایگاهی برای خودمان متصور باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: