کد خبر: ۳۸۸۹۰۳
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
0

 

هکری با هک کردن یک صندوق سرمایه‌گذاری، میلیون‌ها دلار سرقت کرد. این معضلی بود که سازندگان اتریوم، به عنوان یک پلتفرم ارز دیجیتال نوپا، اخیراً با آن مواجه شدند. این ارز، دومین ارز دیجیتال ارزشمند بعد از بیت‌کوین است. اما اخیراً پس از اینکه یک هکر، ۶۴ میلیون دلار اتریوم از سرمایه‌گذاران استخراج کرد، این ارز متحمل ضربه بزرگی شد و تغییراتی در قیمت اتریوم و خرید و فروش اتریوم به وجود آمد. در پی این هک، ویتالیک بوترین، سازنده این ارز، تصمیم گرفت از طریق یک به روز رسانی نرم‌افزاری، ساعت را به عقب برگرداند و کل سیستم را به حالت قبلی خود، یعنی قبل از هک، بازنشانی کند. با ما همراه باشید تا در مورد ماجرای هک ۶۴ میلیون دلاری اتریوم بیشتر بدانید.

آیا تغییر پلتفرم اتریوم راهکار مناسبی بود؟

بوترین تصور می‌کرد که بیشتر کاربران به پلتفرم جدید می‌روند، اما گروه کوچکی از کاربران به استفاده از سیستم قدیمی ادامه دادند و آن را Ethereum Classic نامیدند و استدلال کردند که بوترین حق ندارد پلتفرم را بازنشانی کند. این موضوع باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال شده و آینده اتریوم را به چالش می‌کشد. این اتفاقات در خرید اتریوم (خرید ETH) و قیمت اتریوم می‌تواند به شدت موثر باشد.

آیا اتریوم از بیت کوین پیشی می‌گرفت؟

در حالی که بیت‌کوین شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال است، در واقع صدها سیستم پرداخت دیجیتال و غیر متمرکز وجود دارد که ارزهای دیجیتال را به صورت آنلاین صادر و معامله می‌کنند. هر کدام بر روی یک بلاک‌چین کار می‌کنند؛ یک دفتر کل دیجیتال که تمام تراکنش‌ها را به صورت شفاف پیگیری می‌کند.

با وجودی که بیت کوین ارز کاغذی و مرجع بانک مرکزی را از بین برد؛ تراکنش‌های پیچیده‌تر، ممکن است همچنان به کمک یک وکیل یا شخص ثالث دیگر نیاز داشته باشد. اتریوم این نیاز را با ترکیب کدی که به تراکنش‌ها اجازه می‌دهد از طریق به اصطلاح قراردادهای هوشمند انجام شوند، برطرف می‌کند و روی قراردادها به‌طور خودکار اثر می‌گذارد. بدین ترتیب اتریوم نیز فراتر از مباحث گفتگوی اینترنتی و استارت‌آپ‌های کوچک مربوط به حوزه فناوری فراتر رفته و محبوبیت پیدا کرده است. به طوری که شرکت‌های فناوری و مالی از مایکروسافت تا دیلویت به آن علاقه نشان داده اند.

همه چیز خیلی خوب پیش می‌‌رفت، خرید و فروش اتریوم عالی بود و خرید ETH و قیمت ETH همانگونه که برنامه‌ریزی شده بود ادامه داشت؛ اما خیلی زود، ارز دیجیتال قربانی یک مشکل کاملاً انسانی شد: سرقت!

ماجرای اصلی سرقت اتریوم چه بود؟

در ماه آوریل، گروهی از کاربران اتریوم سازمانی را راه‌اندازی کردند که به عنوان سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یا DAO شناخته می‌شود. اعضای DAO قرار بود در مورد پروژه‌های آینده مرتبط با اتریوم رای دهند. DAO بیش از 160 میلیون دلار اتریوم از حدود 11000 سرمایه‌گذار جذب کرد. برخی آن را بزرگترین پروژه تامین مالی جمعی تاکنون نامیده‌اند.

واحدهای این ارز با استفاده از رایانه‌های پرقدرت استخراج می‌شدند؛ اما در 17 ژوئن، شخصی 3.6 میلیون اتر از صندوق استخراج کرد. قیمت ETH بلافاصله پس از هک از 27.60 دلار به 18 دلار رسید. از آن زمان به بعد ارزش آن به 14 دلار کاهش یافته است. کل ارزش دزدیده شده، بسته به اینکه آن را قبل یا بعد از هک محاسبه کنید، از 64 تا 101 میلیون دلار متغیر است.

آنتونی دی ایوریو (Anthony Di Iorio)، یکی از بنیانگذاران اتریوم و مدیر عامل Decentral، یک شرکت بلاک‌چین مستقر در تورنتو، به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «هر چیزی که با DAO انجام شود، بازگردانده می‌شود؛ قرارداد تغییر می‌کند تا مردم بتوانند سرمایه خود را خارج کنند.»

اتریوم کلاسیک

هارد فورک در 20 جولای تکمیل شد. هاردفورک مربوط به تغییرات نرم‌افزاری است که با نسخه‌های قدیمی سازگار نیست؛ در این فورک تمامی کاربران باید نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنند. به جای استفاده از ارز post-fork، یک اقلیت کوچک اما پر سر و صدا از ارز قدیمی استفاده می‌کنند که در حال حاضر حدود 2 دلار معامله می‌شود.

آیا اتریوم و اتریوم کلاسیک می‌توانند در کنار هم باشند؟

در حقیقت، وجود همزمان دو زنجیره اتریوم باعث سردرگمی می‌شود که اتریوم واقعی کدام است، که برای اعتماد سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده بد است. Jacob Eliosoff، سرمایه‌گذار به سایت خبری ارزهای دیجیتال Coindesk گفت: «هرچه بیشتر بهتر» یک فلسفه خوب برای ایدئولوگ‌ها و معامله‌گران است، اما برای افرادی که واقعاً می‌خواهند قراردادهای هوشمند اجرا کنند یا بسازند، دو زنجیره یک آشفتگی است. او در یک مقاله جداگانه استدلال کرد که اگر این چندبارگی ادامه یابد، "فناوری که ما دوست داریم هرگز به مخاطب گسترده‌تری نخواهد رسید." وی معتقد است اگر بخواهیم خرید و فروش اتریوم یا هر ارز دیگری را موفق ببینیم باید هوشمندانه‌تر عمل کنیم.

طبق گزارش Coindesk، به نظر می‌رسد کاربران ارزهای دیجیتال موافق هستند، زیرا قیمت اتریوم کلاسیک در هفته گذشته بیش از 23 درصد سقوط کرد. بحث پیرامون فورک کردن پلتفرم اتریوم شبیه به بحثی است که چند ماه پیش در جامعه بیت کوین بالا گرفت، زمانی که برخی از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین پیشنهاد افزایش اندازه بلاک چین را دادند تا سیستم بتواند تراکنش‌های بیشتری را با سرعت بیشتری پردازش کند.

آینده اتریوم

با این حال، Tapscott بدون در نظر گرفتن سرنوشت نهایی اتریوم، بیت کوین یا هر ارز دیجیتال واحد، نسبت به آینده فناوری بلاک‌چین خوش‌بین است. او می‌گوید: اتریوم یک بخش کوچک از کل جهان بلاک‌چین است و جهان در همه زمینه‌ها به شدت جلوتر است. قیمت ETH، خرید ETH و خرید و فروش اتریوم همه بسته به عوامل مختلفی می‌تواند متغیر باشد و کسی برنده میدان است که هوشمندانه‌تر عمل کند.

صرافی آنلاین والکس یکی از معتبرترین پلتفرم‌های ایرانی برای خرید و فروش اتریوم و مشاهده لحظه‌ای اتریوم است؛ شما در این وب‌سایت می‌توانید علاوه بر خرید اتریوم نسبت به خرید و فروش بیش از 100 ارز دیجیتال اقدام کنید.

منبع:

https://wallex.ir/blog/possibility-of-ethereum-hack/

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: