April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۹۰۵
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
0

 

آیا مرج اتریوم، سبب ایجاد مشکلات امنیتی در این شبکه می‌شود؟ آیا این مورد، خطر هک شدن اتریوم را افزایش خواهد داد؟ این سوالات از جمله سوالات پرتکراری هستند که هنگام خرید و فروش اتریوم در کنار قیمت اتریوم پرسیده می‌شوند. با وجودی که کاهش فوری و شدید مصرف انرژی کل شبکه اتریوم از سوی سرمایه‌گذاران مورد تحسین قرار گرفته است، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد امنیت بلاک‌چین اتریوم مطرح است. اگر با اصطلاح مرج اتریوم آشنا نیستید؛ با ما در ادامه همراه باشید.

مرج اتریوم چیست؟

مرج اتریوم در واقع به انتقال اتریوم از پروتکل اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) اشاره دارد که با کاهش مصرف انرژی این شبکه همراه است. اگرچه ما در اینجا به جزئیات این انتقال نخواهیم پرداخت اما به طور خلاصه می‌توان گفت، PoS کار ماینرهای اتریوم را کم کم تمام کرده و عصر جدیدی از اعتبارسنجی‌ را آغاز می‌کند. ولیدیتور‌ها که در هر شبکه‌‌ی بلاک‌چین مسئولیت تایید تراکنش ها را برعهده دارند، برخی از دارایی‌های اتر را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حفظ امنیت بلاک‌چین به اشتراک می‌گذارند. این مسئله سبب می‌شود تا شاهد کاهش مصرف انرژی در اجرای شبکه اتریوم تا 99 درصد باشیم.

بدیهی است که این خبر می‌تواند خبری مسرت‌بخش، برای دنیایی باشد که این روزها به شدت گرفتار بحران انرژی است و همواره در تلاش است تا سطح انتشار کربن را به حداقل برساند. اما سوالی که در ذهن‌ها مطرح می‌شود این است که آیا مرج اتریوم، شبکه بلاک‌چین را در برابر هکرها آسیب‌پذیرتر می‌سازد؟

نگرانی سرمایه گذاران کریپتو در مورد امنیت شبکه اتریوم پس از مرج

پیش از وارد شدن به این بحث لازم است تا با دیدگاه کارشناسانه ری براون (Ray Brown)، مدیر بازاریابی کوین اسپات (Coin Spot)، آشنا شوید. براون در مورد این مسئله که آیا مدل PoS امنیت شبکه رمزارز را در معرض خطر قرار می‌دهد، گفت: «اگرچه برخی دلایل احتمالی مبنی بر ایجاد این خطر وجود دارد؛ اما می‌توان گفت که این نگرانی‌ها تا حدودی بی‌مورد هستند.» او در ادامه خاطر نشان کرد: «مرج اتریوم، به احتمال زیاد منجر به ایجاد زنجیره ایمن‌تر خواهد شد. از این رو سرمایه گذاران باید به جای تمرکز بر روی خطرات احتمالی، بر روی امنیت بیشتر متمرکز شوند.»

از آن جایی که نسخه مبتنی بر پروتکل PoW اتریوم در حال خاموش شدن است، در ماه‌های اخیر به‌عنوان زنجیره مرکزی کار می‌کند. گفتنی است که به صورت همزمان، نسخه‌ی جدیدی مبتنی بر پروتکل PoS در مرحله آزمایشی‌ به صورت گسترده قرار گرفته است. پس از پایان این مرحله، به جای دو زنجیره، تمام تراکنش‌ها بر روی یک زنجیره انجام می‌شود و همین مورد سبب می‌شود تا دسترسی هکرها محدود شده و امکان هک شدن شبکه اتریوم به کمترین حد ممکن برسد!

مرج اتریوم چه تأثیری بر ارزش NFT‌ها دارد؟

دارندگان توکن‌های غیرقابل‌تعویض، نیز به نوبه خود در رابطه با مرج اتریوم نگرانی‌هایی دارند. این نگرانی‌ها ریشه در این مسئله دارد که ماینر‌های اتریوم یک «هاردفورک» در نسخه دیگری از اتریوم که همچنان روی پروتکل PoW اجرا می‌شود، می‌توانند منجر به کاهش ارزش کلکسیون‌های دیجیتالی شده و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.

اما نکته جالب توجه این است که رِی براون در این مورد اظهار داشت که این نگرانی‌ها بی مورد است. وی معتقد است که این نگرانی‌ها از این فرضیه سرچشمه می‌گیرد که سرمایه گذاران همچنان PoW اتریوم را به رسمیت می‌شناسند. اما به گفته پلتفرم‌های NFT، از این به بعد فقط تراکنش‌هایی که در بلاک چین PoS انجام می‌گیرد، به رسمیت شناخته می‌شوند.

پروژه مرج اتریوم در چه مرحله ای است؟

پروژه مرج اتریوم حدوداً ۲ سال است که به طور آزمایشی در دست اجرا بوده و شکست‌ها و موفقیت‌های بسیاری را پشت سر گذاشته تا این که اکنون به این مرحله رسیده است. مطالعات نشان می‌دهد که تلاش‌ها در این راستا ثمربخش بوده و خطرات احتمالی هک شدن اتریوم در دست بررسی است. این پروژه می‌تواند به یکی از سرنوشت‌ساز‌ترین تغییرات در تاریخ اتریوم تبدیل شود و عملکرد این شبکه را با هدف بالا بردن مقیاس‌پذیری و امنیت، تا حد زیادی بهبود بخشد. اما لازم است تا همچنان سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال مراقب نواقص احتمالی این پروژه باشند.

کلام آخر

گاهی سوالات دارندگان ارزهای دیجیتال از قیمت ETH و فرایند خرید ETH یا فروش آن بالاتر رفته و نگرانی‌هایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران در مورد امنیت شبکه اتریوم پس از مرج است که از نظر برخی از کارشناسان این حوزه، بی‌مورد به نظر می‌رسد. چرا که گفته می‌شود در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه پیش‌رو مرج شبکه اتریوم می‌تواند تاثیر مثبتی در حفظ امنیت داشته باشد. نظر شما درباره احتمال هک شدن شبکه اتریوم پس از مرج آن توسط هکرها چیست؟ آیا این شبکه پس از مرج در معرض آسیب قرار خواهد گرفت یا فضای امنیتی بهتری را فراهم می‌آورد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://wallex.ir/blog/possibility-of-ethereum-hack/

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: