April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۹۱۶
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
0
مردم از ابتدای سال تاکنون به دلیل کاهش توان مالی، خرید و مصرف میوه وصیفی خود را تا حدود ۶۰ درصد کاهش داده اند و بازار میوه با رکود تورمی کم سابقه‌ای مواجه شده است.

ریزش ۶۰ درصدی خرید میوه

این روز‌ها تمام بازار‌ها چشم به افزایش توان مالی مردم دوخته اند تا بتوانند کمی از رکود تورمی فاصله بگیرند. اگر از بازار مسکن، سکه وطلا، پوشاک و کفش و موادغذایی بگذریم، بازار میوه وصیفی هم حال و روز خوبی ندارد. مردم اگر بتوانند برای سبد خانوار خود تنها مواد خوراکی روزانه را خریداری کنند، کار مهمی انجام داده اند چراکه با تورم اقتصادی حاکم در جامعه، دهک‌های کم درآمد ومتوسط توان خرید میوه را از دست داده اند.

فعالان بازار میوه و تره بار معتقدند علیرغم فراوانی بار، تنوع زیاد محصولات، کاهش قدرت اقتصادی، میوه دیگر اولویت خرید مردم در سال جاری نبوده و همین امر باعث رکود بازار شده است. هرچند کارشناسان معتقدند؛ امسال تولید محصولات کشاورزی بیش از ۱.۵ برابر نسبت به سال قبل بیشتر شده، اما تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است. در همین رابطه اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران گفت: قیمت میوه‌های فصل پاییز در حال حاضر مناسب است، زیرا علاوه بر فراوان بودن بار تنوع میوه نیز زیاد است، اما خرید این محصولات با توجه به قیمت‌های مناسب هنوز برای بخش زیادی از مردم گران است کارگر گفت: افزایش کرایه حمل ونقل، سبد، پلاستیک، دستمزد کارگرتأثیر زیادی بر قیمت نهایی میوه و صیفی گذاشته است و همین موضوع رکود تورمی این بازار را تشدید کرده است. به گفته این فعال بازار؛ مردم با بهترین روش در حال صرفه جویی هستند و حد الامکان از اسراف و دور ریز شدن میوه وصیفی فاصله گرفته اند.


وی تصریح داشت:، اما نباید نیاز مردم به مصرف روزانه میوه و صیفی را نادیده گرفت و سلامت مردم در اولویت قرار بگیرد. کارگر گفت: این روز‌ها مردم به دلیل کاهش قدرت مالی کمتر میوه وصیفی می‌خرند، اما احتمال اُفت خرید میوه وصیفی در نیمه دوم سال زیاد است، با این حال قیمت‌ها تا قبل از پایان سال خیلی گران نخواهدشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: