کد خبر: ۳۸۸۹۷۴
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
0
افت شاخص کل و رشد شاخص هم وزن نشان می‌دهد سرمایه گذاران به خرید سهام کوچک و متوسط بازار رو آورده اند و فعلا سمت نماد‌های شاخص ساز نمی‌روند.

نشانه‌های صعود در بورس

دیروز در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل افت کرد، اما شاخص هم وزن مثبت شد که رشد این شاخص نشان می‌دهد سرمایه گذاران فعلا خریدار نماد‌های کوچک و متوسط بازار هستند.

علامت‌های مثبت در بورس
نکته جالب اینکه در چنین شرایطی و با وجود اینکه شاخص کل افت کرده، علائمی مثبت در بازار نمایان شده که می‌تواند موجب امیدواری شود.

روز گذشته ارزش معاملات خرد در حد ۳۰ میلیارد تومان نسبت به دوشنبه افزایش یافت و به رقم ۳۲۷۰ میلیارد تومان رسید. این رشد کوچک در ارزش معاملات خرد، چندان مایه امیدواری نیست، اما با توجه به اینکه این رشد در روز افت شاخص کل اتفاق افتاده، نکته مثبتی است.

افزایش قدرت خریداران حقیقی
اما این تنها موضوع مثبت در معاملات دیروز نبود. روز گذشته یک اتفاق بسیار خوب در بازار رخ داد که آن، افزایش قدرت خریداران حقیقی بود. خریداران حقیقی سرانجام توانستند نسبت به فروشندگان حقیقی قدرت بیشتری پیدا کنند و دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد ۱.۱۱ رسید.

سبقت تعداد نماد‌های مثبت از نماد‌های منفی
از طرفی خروج پول حقیقی‌ها نیز کاهش یافت و از عدد ۱۷۰ میلیارد تومان در روز دوشنبه، به ۷۰ میلیارد تومان در روز سه شنبه رسید. به عبارتی حقیقی‌ها با شدت کمتری پول خود را از بازار خارج کرده اند.


البته خروج پول حقیقی باید به صفر برسد و این دسته از سرمایه گذاران باید پول جدید به بازار تزریق کنند تا پتانسیل رشد بازار فراهم شود. اما همین که شدت خروج پول کاهش یافته، خود باعث امیدواری است.

دیروز در دقایق پایانی بازار ۳۸۰ نماد مثبت در مقابل ۲۹۰ نماد منفی وجود داشت که این هم نکته مثبتی دیگر برای معاملات امروز است. با توجه به تعداد بیشتر نماد‌های مثبت، انتظار می‌رود در ابتدای معاملات امروز فشار تقاضا بیشتر از فشار عرضه باشد و شاخص‌ها رشد کنند.

پتانسیل بیشتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل
البته احتمال رشد شاخص هم وزن بیشتر از احتمال رشد شاخص کل است و نماد‌های بزرگ بازار همچنان فروشنده‌های قدرتمندتری دارند. اما با این حال، درصورتی که جو مثبت نماد‌های کوچک بازار ادامه داشته باشد، نماد‌های بزرگ نیز به مرور وضعیت بهتری پیدا می‌کنند و وارد روند صعودی می‌شوند.

با این شرایط برای امروز می‌توان بازاری مثبت را متصور بود که اگر این مثبت بودن، همراه با رشد ارزش معاملات باشد، رشد شاخص‌ها می‌تواند عدد‌های قابل توجه تری نسبت به یکی دو هفته گذشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: