کد خبر: ۳۸۸۹۹۹
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
0
بانک سپه با اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال، در راستای توسعه مناطق کم برخوردار کشور، از احداث نیروگاه‌های خورشیدی حمایت می‌کند.

حمایت بانک سپه از ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی

در بخش تولید برق محدودیت منابع سرمایه گذاری و محیط زیست از جمله مسایل مهمی است که این فرایند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به حداقل رساندن هزینه و اثرات مخرب محیط زیست همواره مورد توجه متخصصان بوده و خواهد بود. جدی بودن مساله حفاظت از محیط زیست و همچنین امنیت انرژی الکتریسیته موجب شده که فرایند تولید برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی مورد تاکید قرار گیرد. بدیهی است منابع لازم برای سرمایه گذاری، در کشور ما، مسایل زیست محیطی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.


ایران، با مساحت وسیعی از مناطق بیابانی و خشک در معرض تابش شدید نور خورشید قرار دارد و پتانسیل بسیار عظیمی در استفاده از انرژی رایگان خورشیدی دارد هزینه سرمایه‏ گذاری اولیه برای یک نیروگاه گاز طبیعی به ازای هر کیلو وات کمتر از یک پنجم هزینه تأسیسات در مقیاس مشابه برای یک‏ نیروگاه خورشیدی است، لیکن در یک تحلیل بلند مدت باید موارد زیر را با جدیت مد نظر قرارداد: هزینه‏های بعدی تأمین گاز، حداقل مقیاس، هزینه‌های شبکه انتقال، هزینه‌های پنهان و اجتماعی قابل توجه در تولید برق از انواع سوخت‌های فسیلی؛ که از جمله این هزینه‌ها یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم اعطایی به سوخت‌های فسیلی، هزینه‌های اجتماعی و هزینه‌های مربوط به آلودگی محیط زیست و کنترل آلودگی هاست.


با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و اقتصادی و با اقدامات و حمایت بانک سپه از تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و همچنین کاهش مخاطرات زیست محیطی در دستور کار این بانک قرار گرفته است. با افتتاح نیروگاه خورشیدی خانگی که با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و دکتر ابراهیمی مدیر عامل بانک سپه صورت گرفت، از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط بانک سپه برای ایجاد و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در راستای توسعه صنعت و اقتصاد کشور اقداماتی انجام شده است.


دکتر ابراهیمی مدیر عامل بانک سپه گفت: بانک سپه همچون گذشته به عنوان بازوی توانمند دولت در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های ملی، ضمن همکاری با سازمان بسیج سازندگی، در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی در اقصی نقاط کشور مشارکت می‌کند. متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه احداث نیروگاه‌های خورشیدی با حداقل تضامین، می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه از سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، اداره کل امور روستایی و شورا‌های استانداری در قالب انعقاد قرارداد با وزارت نیرو به شعب بانک سپه در سراسر کشور مراجعه کنند.


وی افزود: با توجه به مفاد ابلاغیه بانک مرکزی هر فرد واجد شرایط می‌تواند این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد را حداکثر به مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر ۸۰ ماه برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی دریافت کند و در این راستا اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات طبق ضوابط و مقررات جاری و آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی انجام می‌شود.


طرح ساخت نیروگاه‌های خورشیدی خانگی که در آغاز این طرح، یکصد و ده هزار نیروگاه کوچک خانگی پنج کیلوواتی در استان‌های مختلف کشور ساخته می‌شود که هر استان به تناسب جغرافیا و میزان تابش آفتاب سهمیه دارد و سهم استان قم ۳ هزارنیروگاه است.


با مشارکت مطلوب و پیشگامی بانک سپه در تأمین اعتبار این طرح، بعنوان اولین بانک که سهمیه استان‌ها را در این طرح ابلاغ کرده و با اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال و کاهش تضامین، همگام با سیاست‌های دولت و مجلس در حوزه توسعه روستایی، توجه به مناطق کم برخوردار و کمک به حفظ محیط زیست گام برداشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: