February 2023 01 / چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
در یک مطالعه جدید که در نشریه نیچر منتشر شده، روش درمانی جدیدی برای محافظت از افراد آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا با استفاده از یک داروی درمان آسیب های کبدی معرفی شده است.

شناسایی روش درمان جدید کرونا با داروی کبد

به نقل از نیواطلس، این تحقیق نشان داد یک داروی قدیمی که از صفرای خرس گرفته شده و برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده می‌شود، می‌تواند مسیر حیاتی مورد استفاده توسط ویروس کرونا را برای ورود به سلول‌های انسانی مسدود کند.

این تحقیق که با همکاری دانشمندان دانشگاه کمبریج و موسسه بهداشت برلین انجام شد، نشان می‌دهد واکسن‌ها ابزاری حیاتی برای مقابله با کرونا هستند، اما تنها ابزاری نیستند که می‌توانیم برای جلوگیری از عفونت مذکور به کار بگیریم. زیرا واکسن‌ها برای همه - به عنوان مثال، بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف - کاربرد ندارند و همه هم به آن‌ها دسترسی ندارند؛ لذا یافتن راه‌های جایگزین برای محافظت در برابر عفونت مذکور که می‌تواند مکمل واکسیناسیون باشد، ضروری است.
منشا مطالعه جدید به ابتدای همه گیری کرونا باز می‌گردد. مطالعه‌ای در اوایل سال ۲۰۲۰، نشان داد این ویروس مانند سارس، از طریق آنزیمی به نام ACE۲ وارد سلول‌های انسان می‌شود.
ACE۲ آنزیمی است که در سطح بسیاری از سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود. گیرنده‌های ACE۲ انتقال ویروس کرونا به درون بدن را تسهیل می‌کند. گیرنده‌های ACE۲ به‌ویژه در روده و سیستم قلبی عروقی به خوبی عمل می‌کنند و لذا ویروس کرونا می‌تواند به مکان‌های مختلفی در بدن که فراتر از ریه‌هاست حمله کند.
یکی از یافته‌های عجیب در مراحل اولیه همه گیری، شناسایی تغییرات چشمگیر در سطوح ACE۲ در بافت صفرا بود. این مشاهدات اولیه نشان می‌داد که نوعی عامل، احتمالا اسید‌های صفراوی، ACE۲ را در سلول‌های خاص سرکوب می‌کند.
اما اولین پیشرفت بزرگ زمانی رخ داد که مشخص شد یک مولکول اسید صفراوی به نام FXR نقش اساسی در کنترل عملکرد ACE۲ ایفا می‌کند. کشف بزرگ بعدی با شناسایی تاثیر ursodeoxycholic (UDCA) رخ داد که یک داروی بالینی تایید شده برای بیماری کبد است و به طور موثری فعالیت FXR را سرکوب می‌کند و متعاقباً سطح ACE۲ را در سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه کاهش می‌دهد. بررسی‌های بالینی این تاثیرگذاری را اثبات کرده و انتظار می‌رود داروی قدیمی یادشده که از دهه ۵۰ میلادی مورد استفاده بوده با تغییراتی بر علیه کرونا به کار گرفته شود.