کد خبر: ۳۸۹۰۵۸
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
0
با وجود اینکه هنوز جزئیاتی به صورت رسمی منتشر نشده، اما شواهد و اخبار نشان می‌دهد تجارت هند و امارات به‌زودی وارد مکانیزم پرداخت با ارز‌های محلی می‌شود. مقامات هندوستان می‌گویند به دنبال ایجاد چالش برای دلار آمریکا نیستند، اما مقامات دو کشور به دنبال موفقیت این مکانیزم هستند.

پای دلار در تجارت هند و امارات سست می‌شود

هندوستان در حال تلاش برای توافق اولیه بر روی مکانیزم پرداخت «روپیه - درهم» با امارات متحده عربی در اوایل ژانویه است. تجارت با ارز‌های محلی - برای هند و امارات متحده عربی بصورت روپیه و درهم - نه‌تن‌ها هزینه‌های مبادله را کاهش می‌دهد، بلکه تجارت را از وابستگی به دلار آمریکا رها می‌کند.

جزئیات این توافق هنوز علنی نشده است، اما گفته می‌شود که این سیستم شامل پرداخت برای خرید نفت و گاز خواهد بود.

«سانجی سودیر» - سفیر هند در امارات - ماه گذشته گفته بود بانک‌های مرکزی هند و امارات در حال بررسی مکانیزمی برای تسهیل تجارت روپیه - درهم برای کاهش هزینه مبادله هستند. امارات و هند در حال آماده شدن برای انجام معاملات دوجانبه با استفاده از ارز‌های محلی هستند و این اقدام باعث تقویت توافق تجارت آزاد بین دو کشور می‌شود.

این همکاری، طرحی را که در ماه ژوئیه اعلام شده بود، گسترش می‌دهد و اجازه خواهد داد تجارت خارج از کشور به روپیه تسویه شود. این طرح در ابتدا احتمالاً با هدف آسان‌تر کردن تجارت شرکت‌های هندی با کشور‌های تحریم‌شده مانند روسیه و ایران بود، اما اکنون با تضعیف روپیه هند، فوریت‌ها افزایش یافته است.

«تی رابی سانکار» - معاون بانک مرکزی هند - در سخنرانی اخیر خود گفته که هند به دنبال به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا با تلاش‌های بین‌المللی کردن روپیه خود نیست. مطالعه‌ای که توسط کارمندان بانک فدرال رزرو نیویورک انجام شده نشان می‌دهد در حالی که تحریم‌های مالی علیه روسیه می‌تواند دلارزدایی توسط سایر کشور‌ها را تشویق کند، اما جایگاه بین‌المللی دلار بی‌رقیب باقی خواهد ماند.

امارات با حجم تجارت دوجانبه ۴۳.۳ میلیارد دلار در ۲۰۲۱-۲۰۲۰ سومین شریک تجاری بزرگ هند پس از ایالات متحده و چین است. همچنین بیش از سه میلیون مهاجر هندی در امارات زندگی می‌کنند که سالانه میلیارد‌ها دلار را برای خانواده‌های خود در هند ارسال می‌کنند.

در ماه فوریه، هند و امارات متحده عربی توافقنامه همکاری جامع اقتصادی را امضا کردند. این پیمان که در ماه مه اجرایی شد، تعرفه‌ها را بر تقریباً ۸۰ درصد همه کالا‌ها کاهش می‌دهد و دسترسی بدون عوارض به ۹۰ درصد صادرات هند را فراهم می‌کند.

«آنوپام منور» - استاد اقتصاد از مؤسسه تاکشاشیلا در بنگلور - گفته است: تجارت بین هند و امارات عمدتاً به دلار انجام می‌شود که به دلیل هزینه‌های تبدیل ارز خارجی و ریسک نرخ ارز، می‌تواند برای کسب‌وکار‌های هر دو طرف یک امر گران‌قیمت باشد.

وی افزود: این توافق، همچنین فشار بر حساب جاری هند را کاهش می‌دهد و کاهش ارزش روپیه و کاهش ذخایر ارز را متوقف می‌کند.

آنوپام معتقد است اگر معامله تجارت با ارز‌های محلی موفقیت‌آمیز باشد، یک معامله برجسته خواهد بود و این مدل می‌تواند با بسیاری از کشور‌های دیگر که هند با آن‌ها روابط تجاری قوی دارد، تکرار شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: