April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۰۷۵
۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
پیش بینی می‌شود برداشتن قفل از در ورود خودرو سبب می‌شود تا حدودی حباب قیمتی را در بازار خودرو تخلیه کند.

ابهام بر سر قیمت خودرو‌های وارداتی

بازار خودرو کشور خود را آماده استقبال از محصولات خودروسازان مطرح بین المللی می‌کند.

شمارش معکوس برای واردات خودرو
شمارش معکوس واردات خودرو به کشور آغاز شده و برخی از شرکت‌های وارد کننده تبلیغات محیطی خود را نیز آغاز کرده اند. حضور دوباره محصولات برند‌های مطرح خودروساز بین المللی در بازار کشور در حالیست که بیش از ۴ سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور می‌گذرد و بازار در این مدت چشم به راه حضور مجدد محصولات وارداتی بود.

قیمت خودرو تخت گاز می‌رود
ممنوعیت ورود خودرو سبب شده تا قیمت محصولات حاضر در بازار تخت گاز در جاده قیمتی حرکت کنند.

البته پیش بینی می‌شود برداشتن قفل از در ورود خودرو سبب می‌شود تا حدودی حباب قیمتی را در بازار تخلیه کند. البته تعیین بازه قیمتی برای صدور مجوز واردات خودرو سبب می‌شود برخی محصولات حاضر در بازار که در این بازه قیمتی جایی ندارند چندان تاثیری از آغاز مجدد ورود خودرو به بازار نگرفته و به مسیر خود در جاده قیمتی ادامه دهند.

قیمت خودرو‌های وارداتی چند؟
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای واردات خودرو این سوال ذهن مصرف کنندگان را درگیر کرده که قرار است خودرو‌های وارداتی با چه قیمتی عرضه شوند؟

با توجه به روش قیمت گذاری که از سوی سیاست گذار خودرویی در آیین نامه اجرایی واردات خودرو پیش بینی شده نمی‌توان قیمت قطعی خودرو‌های وارداتی را برآرود کرد.

خودرو‌های وارداتی به بورس کالا می‌رود؟
اصلی‌ترین چالش در این زمینه مسیر عرضه خودرو‌های وارداتی است. مدیران وزارت صمت جاده بورس کالا را به عنوان مسیرفروش خودرو‌های وارداتی مورد توجه قرار داده اند.

از آنجایی که مکانیزم حاکم بر بورس کالا نزدیک به مکانیزم عرضه و تقاضا است باید منتظر ماند تا خودرو‌ها روی تابلوی بورس کالا رفته تا قیمت نهایی آن‌ها مشخص شود؛ بنابراین تعیین قیمت خودرو‌های وارداتی شبیه یک معادله چند مجهولی است. آنچه در این معادله مشخص است که قیمت خودرو در مبدا، نرخ ارز، تعرفه واردات و سودی است که برای شرکت‌های واردکننده پیش بینی شده است.

به طور مثال در حال حاضر قیمت کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ حدود ۱۹ هزار دلار برآورد می‌شود. چنانچه نرخ ارز در بازار آزاد را حدود ۳۷ هزار دلار در نظر بگیریم. قیمت یک دستگاه کیا سراتو در مبدا حدود ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

اگر تعرفه ورود خودرو را همان تعرفه‌های پیشین در نظر بگیریم در کف تعرفه ای، شاهد تعرفه ۴۰ درصدی خواهیم بود و در سقف نیز با تعرفه ۷۵ درصدی روبرو هستیم.

تعرفه واردات سراتو یاد شده با توجه به حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی (۱.۶ لیتری) حدود ۳۱۶ میلیون تومان خواهد شد. تا اینجای کار قیمت یک دستگاه سراتو مدل ۲۰۲۳ نزدیک به یک میلیارد تومان خواهد شد.

البته باید هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نقل و انتقال و شماره گذاری را نیز به آن افزود. سیاست گذار خودرویی به همراه وزارت اقتصاد و دارایی طی جلسه‌ای سود ۱۵ درصدی را برای شرکت‌های واردکننده در نظر گرفته اند.

قیمت سراتو مدل ۲۰۲۳ چند؟
البته این سود بر اساس قیمت نهایی روی تابلوی بورس کالا محاسبه شده و به واردکنندگان پرداخت می‌شود. با توجه به مکانیزم بورس کالا به نظر می‌رسد قیمت یک دستگاه سراتو مدل ۲۰۲۳ در نهایت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای مصرف کنندگان تمام شود.

روش تعیین قیمت وزارت صمت به گونه‌ای است که قیمت خودرو‌ها را نمی‌توان پیش از عرضه مشخص کرد و باید منتظر ماند تا در نهایت چه قیمتی برای خودرو‌های عرضه شده روی تابلوی بورس کالا نقش می‌بندد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: