April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۰۹۹
۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
0
زمانی که آمریکا در سال ۹۷ از توافق رسمی برجام خارج شد اتحادیه اروپا نه تنها این اقدام را محکوم نکرد بلکه فقط به یک ابراز تاسف ساده بسنده کرد.

اتحادیه اروپا؛ دوستی تمام عیار یا دشمنی تمام قد؟

«شریک دزد و رفیق قافله بودن» این توضیف شاید بتواند رفتار برخی کشور‌ها را در قبال ایران توصیف کند.

زمانی که آمریکا در سال ۹۷ از توافق رسمی برجام خارج شد اتحادیه اروپا نه تنها این اقدام را محکوم نکرد بلکه فقط به یک ابراز تاسف ساده بسنده کرد و به هیچ یک تعهدات خود نیز ذیل برجام جامعه عمل نپوشاند موضوعی که البته چندان هم اتفاقی نبود چرا که از ابتدا نیز سیاست همین بود.

تهدید تهران در ظاهر حفظ برجام 

در همان زمان روزنامه «فایننشیال‌تایمز» نوشته رویکرد دو وجهی اتحادیه اروپا، ضمن تهدید تهران به اعمال تحریم‌های بیشتر به دنبال حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است.

حالا نیز بهانه آشوب‌ها باعث شد تا این اتحادیه از لاک دوستی خود بیرون آمده و چهره دیگری از خود نشان دهد. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا پس از شروع آشوب‌ها در ایران اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفتگو‌های مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود، همچنین اقدام به تحریم و صدور قطعنامه نیز گواه رفتار خصمانه این اتحادیه بر ضد کشورمان بوده است.

اتحادیه اروپا؛ دوستی تمام قد یا دشمنی تمام عیار؟

آلمان و انگلیس معتقدند موضوعات دیگر هم باید در برجام گنجانده شود

علیرضا ثمودی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در این باره گفته است: با توجه به توقف گفتگو‌های برجامی و درخواست‌های دو طرف در چند ماه اخیر  چند موضوع دیگر هم مزید بر علت تنش‌ها شده است ابتدا موضوع اتفاقات داخلی ایران است که این تنش‌ها را افزایش داده است و دوم هم ادعایی که درباره همکاری ایران با روسیه در زمینه پهپادی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: هم ایران و هم اتحادیه اروپا در تلاشند تا این گفتگو‌ها به سرانجام برسد هرچقدر که این نا آرامی‌ها کمتر شود می‌شود  به سمت گفتگو‌ها رفت، اما این روابط مانند چند ماهه قبل نخواهد بود، زیرا به هرحال اتفاقاتی افتاده که هردوطرف از آن موضع اولیه خودشان پا فراتر گذاشتند برای مثال آلمان و انگلیس معتقدند که برجام باید تقویت شود به این معنا که موضوعات دیگر هم باید در برجام گنجانده شود.

این کارشناس افزود: به نظر می‌رسداگر تا زمان برگزاری جلسه بعدی شورای حکام اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتد و تحرکی از هر دو طرف مشاهده نشود خیلی نمی‌شود امیدوار بود که روابط به سمت احیای برجام برود این دیگر به اراده سیاسی دو طرف بستگی دارد، اما در کل تنش‌ها در سطح بالایی وجود دارد ولی اروپایی‌ها هم تمایلی به قطع روابط ندارند و اگرچه اقداماتی انجام دادند و در گفت و گوهایشان هم حرف از انقلاب زدند اما در نهایت هنوز به سمت قطع روابط کامل با ایران نرفته اند.

اگر اراده کافی وجود داشته باشد...

ثمودی در پایان گفت: تنش‌ها به شدت فزاینده و تصاعدی هست اما در نهایت اگر اراده کافی وجود داشته باشد برجام می‌تواند مبنای بازگشت دو طرف به گفتگو‌ها باشد البته خیلی خوشبین نیستم که این اتفاق بیفتد،اگر چنانچه  قطعنامه در شورای حکام تصویب شود و به شورای امنیت برود و مکانیزم ماشه فعال شود دیگر روابط به طور کامل از بین خواهد رفت.

حال باید دید که اتحادیه اروپا در نهایت نقاب دوستی با کشورمان را برای همیشه کنار خواهد گذاشت و یا همچنان در تلاش است تا دست کم در ظاهر دوستی خود را همچنان حفظ کند...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: