کد خبر: ۳۸۹۱۱۷
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
0
اتفاق خوبی که در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته رخ داد، افزایش ارزش معاملات بود. به جز این، اتفاق خاصی در آن روز رخ نداد، اما همین موضوع مجددا باعث امیدواری سرمایه گذاران شد.

پیش بینی بازار سهام ۱۹ آذر ۱۴۰۱

در هفته گذشته ارزش معاملات طی ۴ روز ابتدایی معاملات چندان جالب نبود، اما پس از آن در روز چهارشنبه ارزش معاملات به بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید که اتفاقی مثبت بود. گرچه در روز چهارشنبه شاخص کل افت کرد، اما ارزش معاملات به اندازه‌ای خوب بود که منفی بودن شاخص کل چندان به چشم نمی‌آید.

با وجود منفی بودن شاخص کل بورس، شاخص هم وزن در روز چهارشنبه رشد کرد که این نشان می‌دهد سرمایه گذاران به سمت نماد‌های کوچک و متوسط بازار گرایش پیدا کرده اند. ظاهرا دوباره وارد دورانی شده ایم که نماد‌های بزرگ بازار تکان نمی‌خورند و به جای آن، نماد‌های کوچک با استقبال مواجه شده اند.

رشد ارزش معاملات در روز چهارشنبه یک دلیل داشت؛ استقبال شدید سرمایه گذاران از نماد‌های خودرویی. پس از آنکه اعلام شد دولت مجوز واگذاری یکی از دو خودروساز بزرگ را دریافت کرده، سرمایه گذاران به نماد‌های گروه خودرو توجه زیادی کردند و به همین دلیل ارزش معاملات در این گروه به شدت بالا بود.

گروه خودرو لیدر بازار شد
گرچه برای بالا رفتن بازار، مثبت بودن تنها یک گروه کافی نیست، اما از آنجا که گروه خودرویی برخی مواقع لیدر بازار می‌شود، می‌توان امیدوار بود که این بار هم بازار با لیدری گروه خودرو رشد کند.

روز چهارشنبه البته قدرت خریداران حقیقی تا حدودی کاهش یافت و دوباره به زیر عدد ۱ بازگشت. البته در این روز شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۰.۹۹ را ثبت کرد که نزدیک‌ترین رقم به عدد ۱ در این شاخص است، اما کم شدن قدرت خریداران را نمی‌توان نادیده گرفت.

خروج پول هم نسبت به روز سه شنبه تفاوت خاصی نداشت و همچنان زیر عدد ۱۰۰ میلیارد تومان است. اما زمانی رشد اصلی بازار آغاز می‌شود که خروج پول حقیقی‌ها به پایان برسد و آن‌ها پول جدید وارد بازار کنند. فعلا چنین شرایطی مشاهده نمی‌شود و باید تا آن زمان برای اطمینان از شروع یک روند صعودی خوب، منتظر ماند.

احتمال بازگشایی منفی شاخص‌ها
در این شرایط و با توجه به مثبت شدن نماد‌های گروه خودرویی، می‌توان انتظار داشت که بازار یک رشد داشته باشد، اما در ابتدای معاملات امروز احتمالا عرضه‌ها بیشتر از تقاضای موجود باشد و احتمال بازگشایی منفی شاخص‌ها وجود دارد.

با این حال افت احتمالی بازار در ابتدای معاملات امروز، نگران کننده نخواهد بود و درصورتی که ارزش معاملات خرد در سطوح بالا حفظ شود، شاخص‌ها هم تمایل به مثبت شدن پیدا خواهند کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: