April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
علیزاده مدیریت بحران آلودگی را نیازمند فرهنگ سازی دانست
کد خبر: ۳۸۹۲۱۰
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل شرکت دانش بنیان فروردین از بازیافت باتری‌ها خبرداد و گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمری که انجام دادیم، توانستیم به روش بازیافت باتری‌ها دست یابیم اما چالش بزرگ جمع آوری باتری مستعمل نیازمند فرهنگ سازی است.

جلوگیری از آلودگی با بازیافت باتری‌های مستعمل

محمود علیزاده در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار، در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با تشریح چالش‌هایی که باتری‌های یک بار مصرف در محیط زیست ایجاد می‌کنند بر امکان به صفر رساندن این چالشها خبر داد و گفت: این باتری‌ها علاوه بر آلودگی محیط زیست، ماندگاری بسیاری دارند و برای آنکه تجزیه شوند، سال‌ها طول می‌کشد.


وی با اعلام اینکه با تلاش‌ها و بررسی‌های گسترده توانستیم راهکار بازیافت این باتری‌ها را بدست بیاوریم گفت: پسماند باتری‌ها با ارزش هستند، اما کسی مسوولیت را قبول نمی‌کند تا بتوانیم این باتری‌ها را از چرخه ضایعات جمع آوری و به چرخه مصرف بازگردانیم.


مدیرعامل شرکت دانش بنیان فروردین که با مرکز فناوری دانشگاه تربیت مدرس همکاری می‌کند، با تاکید بر اینکه فرهنگ بازیافت هنوز نهادینه نشده است گفت: بسیاری از ضایعات که امروزه در بین زباله‌ها از بین می‌رود در صورتی که به چرخه بازیافت بازگردد، می‌تواند بار‌ها مورد استفاده قرار گیرد.


وی با ابراز تاسف از اینکه مردم هنوز آگاهی لازم را از بازیافت باتری‌ها ندارند گفت: مردم نمی‌دانند که این باتری‌ها را می‌توا بازیافت کرد به همین دلیل در بین زباله رها می‌کنند.


علیزاده به تشریح اقداماتی که برای جمع آوری باتری‌ها صورت گرفته گفت: در گام اول بنا داریم در کنار ظروف زباله، ظروفی را با شکل باتری طرحی کنیم و توضیحاتی در مورد ضایعات باتری روی آن‌ها بنویسیم تا مردم باتری‌های مستعمل را درون این ظروف بیندازند.


وی از ایجاد مراکزی در سطح شهر برای دریافت باتری‌های مستعمل خبر داد و گفت: راهکار دیگر این است که در نقاط مختلف شهر محل‌هایی را تعیین کنیم که مردم باتری‌های مستعمل را به آن‌ها تحویل دهند.


مدیرعامل شرکت دانش بنیان فروردین با اشاره به مذاکراتی که با شرکت‌های واردکننده و تولید کننده باتری صورت گرفته گفت: به این شرکت‌ها اعلام کرده ایم که در قبال باتری‌هایی که توزیع می‌کنند، باتری‌های مستعمل را دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه هنوز تا فرهنگ بازیافت فاصله بسیاری وجود دارد گفت: باید به مردم آگاهی بدهیم تا بدانند چه خطراتی از جانب زباله جان خودشان و دیگر انسان‌ها را تهدید می‌کند که با یک رویکرد بازیافت میتوان از این فاجعه جلوگیری کرد.


علیزاده با اشاره به اینکه در فکر اقدامات تشویقی هستیم گفت: بنا داریم در توزیع باتری‌ها وارد شویم و با فروشگاه‌ها به تفاهم برسیم که اگر باتری‌های فرسوده را جمع آوری کنند، هنگام تحویل باتری‌های نو، تخفیفاتی در قبال باتری مستعمل قایل می‌شویم که هم می‌تواند شامل حال فروشنده و هم شامل حال خریدار باشد.


وی با اعلام اینکه حجم باتری‌ها کم است و نگهداری یا نقل و انتقال آن مشکلی ایجاد نمی‌کند گفت: یک مصرف کننده می‌تواند باتری مستعمل را بدون آنکه زحمتی برایش داشته باشد در گوشه‌ای از خانه نگهداری کند و به سیستم بازیافت بازگرداند، بنابر این نباید نگران مشکلات حمل و نقل آن باشد.


مدیرعامل شرکت دانش بنیان فروردین در پاسخ به اینکه تخفیف در قبال دریافت باتری مستعمل چه میزان است گفت: عددی نمی‌توانیم مشخص کنیم، چون هنوز بررسی نکرده ایم، اما در آینده این رویکرد را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: