کد خبر: ۳۸۹۲۹۳
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
0
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روغن زیتون می‌تواند بیماری درماتیت آتوپیک را وخیم‌تر کند؛ از این رو هر روغنی نمی‌تواند کمک کننده خشکی پوست باشد.

اجتناب از درمان‌های خانگی برای خشکی پوست

دکتر الهام بهرنگی، متخصص پوست و مو در گفتگو با رادیو سلامت با بیان این که خشکی پوست علت‌های متعددی دارد، افزود: از علت‌های خشکی پوست می‌تواند مشکلات کم کاری تیروئید یا علت‌های دارویی از جمله دارو‌های کنترل کننده چربی خون و یا علت‌های ذاتی و ژنتیکی مثل آلرژی‌ها و اگزما‌های پوستی باشد که در خیلی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌توانیم شاهد علت‌های ذاتی و ژنتیکی خشکی پوست باشیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از علت ها، خشکی پوست ناشی از افزایش سن است که در سنین بالای هفتاد سالگی معمولا رخ می‌دهد. تمام انواع این خشکی پوست ها، در فصل زمستان تشدید می‌شوند؛ چرا که سرمای هوا و خشکی هوا در فصل زمستان می‌تواند این خشکی‌ها را تشدید کند. از این رو، به تمام بیمارانی که پوستشان مستعد خشکی، اگزما و حساسیت پوستی است، توصیه می‌شود که در فصل زمستان بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: بهتر است حمام‌ها کوتاه مدت‌تر شوند. حرارت آب خیلی داغ نباشد. با توجه به این که فصل سرما است، حرارت آب در حدی باشد که سرما نخورند؛ زیرا که آب داغ، خودش چربی‌های پوست را کاهش می‌دهد. از شوینده‌های ملایم و غیر صابونی استفاده شود و بعد از حمام در همان دو دقیقه اول که بدن را خشک می‌کنند از چرب کننده‌های بدن که به عنوان لوسیون بدن موجود است، استفاده کنند و از گردن به پایین بدنشان را چرب کنند. اگر یک ساعت بعد از حمام این چرب کردن اتفاق افتد دیگر کارایی ندارد و باید سریع بعد از حمام که پوست رطوبت دارد این کار انجام شود.

وی ادامه داد: از لیف و کیسه در حمام استفاده نشود؛ مگر این که لیف و کیسه‌های نرم یا لیف‌های حوله‌ای که برای کودکان استفاده می‌شود، استفاده کنند. در نهایت با کف شوینده‌های صابونی یا یک لیف نرم خودشان را بشورند که مهم‌ترین نکته چرب کردن بعد از حمام است.

این متخصص پوست و مو در پاسخ به این پرسش که تفاوت خشکی پوست و اگزما در چیست، افزود: یک بیماری است به نام درماتیت آتوپیک در حقیقت یک اگزمای ذاتی است که به ارث رسیده و در سنین مختلف نمود پیدا می‌کند که می‌تواند به صورت اگزمای دست، نشان داده شود و در کودکان به صورت اگزمای صورت نمایان می‌شود.

دکتر بهرنگی در خصوص تاثیرگذاری درمان‌های خانگی گفت: برخلاف نظر اکثریت که مثلا روغن زیتون خشکی پوست را از بین می‌برد. در افرادی که بیماری درماتیت آتوپیک دارند، روغن زیتون می‌تواند بیماری را بدتر کند؛ یعنی هر روغنی نمی‌تواند کمک کننده باشد.

وی در پایان اظهارداشت: بسته به علت خشکی، روغن‌های کمک کننده خیلی متغیر هستند؛ ولی لوسیون‌های بدن به صورت فرآورده‌های طبی بهداشتی مخصوصا لوسیون‌های طبی که فاقد مواد اصلی و مواد بو دار هستند را می‌توان استفاده کرد. لوسیون‌ها نباید بودار باشند؛ چون خود اسانس‌ها می‌تواند باعث حساسیت شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: