مرتضوی در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری خبر داد؛
کد خبر: ۳۸۹۳۸۵
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
0
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: ایران جزو کشورهای برتر در بهبود جایگاه فناوری است.

ارتقای رتبه ایران در جایگاه شاخص جهانی نوآوری

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که با حضور مدیران و پژوهشگران برتر در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، لازمه دستیابی به مؤلفه‌های اقتدار ملی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را رشد در حوزه پژوهش دانست.


وی اضافه کرد: موضوع پژوهش ریشه در فرهنگ دینی ما و تاریخ و تمدن ایران اسلامی دارد.


مرتضوی ادامه داد: پژوهش یعنی رفع نقص نسبی و این امر یعنی ندانسته‌ها را به دانسته‌ها تبدیل کردن است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: خوشبختانه در کشور ما به موضوع پژوهش توجه بسیار ویژه‌ای شده است. در یک کشور این علما هستند که بستر تعالی، رشد، فرزانگی و فرهیختگی جامعه و جهان را فراهم می‌کنند.


وی تصریح کرد: بشر با آموختن مرحله به مرحله و منزل به منزل دانش سیر تکاملی پیشرفته خود را طی می‌کند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در دوره‌ای ایران با رکود علمی مواجه بوده است، اما به روایت اسناد نهاد‌های بین‌المللی و جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت‌های فراوانی در حوزه پژوهش داشتیم و به مسأله پژوهش توجه بسیار ویژه‌ای شده است.


مرتضوی یادآورشد: از نظر کیفیت و رتبه‌بندی تعداد مقالات و اسناد علمی که در پایگاه‌های علمی بین‌المللی درج شده و قابل رصد و رؤیت است، ایران از رتبه ۵۴ به ۱۵ ارتقاء یافته است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در بُعد فناوری بر اساس شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۲۲، کشور ما در بین ۱۳۲ کشور به رتبه ۵۳ رسیده است. طبق این گزارش ایران جزو ۳ کشور برتر در بین کشور‌های با درآمد متوسط در بهبود جایگاه در این زمینه است. گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران از رتبه ۶۰ به رتبه ۵۳ در یک سال رسیده است.


مرتضوی با بیان این که ایران در حوزه نانو جزو چهار کشور برتر دنیاست، اضافه کرد: در شیمی، ریاضیات و فیزیک نیز در بین جز بهترین‌های جهان هستیم و از این منظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر موضوع علم و پژوهش تأکید دارند و این امر در برترین فصول گام دوم قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: از نظر کمیت تعداد مراکز علمی، صندلی‌های دانشگاهی و اساتید برجسته، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز در کشور افزایش پیدا کرده است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای دستیابی به توسعه و تعالی چاره‌ای جز توجه به پژوهش نداریم. برای توجه به پژوهش و نوآوری باید بستر و امکانات پژوهش را در حوز‌های مختلف فراهم کرد.


مرتضوی در خاتمه اظهار داشت: از جمله مشکلات کشور ما این است که متأسفانه با توجه به معادن قوی و متنوع، میزان درآمد ما متناسب با امکانات نیست.


در این آیین از پژوهشگران برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه تقدیر شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: