April 2024 21 / يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۶۱۴
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
حمل‌ونقل عمومی بخصوص متروی تهران دست رنج سال‌ها تلاش افراد زیادی است و امروز نیازمند حمایت از سوی بخش‌های مختلف است تا از این سرمایه حفظ و نگهداری شود.

توسعه و نگهداری شبکه مترو توسعه شهری و کاهش آلودگی را بهمراه دارد

حمل‌ونقل شهری یکی از مهمترین مسائلی است که در همهء دوره‌ها در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته است. در طول تاریخ حمل‌ونقل، بین دسترسی و انواع خدمات حمل‌ونقلی با توسعهء نواحی شهری ارتباط متقابل و تنگاتنگی وجود داشته است و این واقعیت که در طول تاریخ تمدن سکونتگاه‌های بشری همواره به شدت تحت تأثیر گونهء رایج جابه‌جایی عصر خود بوده‌اند، جای هیچ‌گونه تردیدی نیست.

 

با رشد و گسترش بی‌رویهء شهر‌ها و در نظر نگرفتن ارتباط منطقی بین برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، مشکلات عدیده‌ای ایجاد شد و شهرسازان و برنامه‌ریزان نوگرا به مطالعهء راهکار‌هایی برای تغییر وضعیت پرداختند. در این شرایط مفهوم «توسعه با محوریت حمل‌ونقل عمومی» شکل گرفت. امروزه توسعهء محدوده‌های شهری برمبنای حمل‌ونقل عمومی، یکی از مهمترین مباحث توسعهء شهری است و با برنامه‌ریزی در این مورد می‌توان به توسعهء شهری جهت داد. 

 

یکی از شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی شبکهء مترو است. ورود این وسیله به شبکهء حمل‌ونقل عمومی-باتوجه به ویژگی‌های خاصی که این وسیله نسبت به سایر وسایل دارد-تغییرات عمده‌ای در گردش ترافیک و حمل‌ونقل در شهر‌ها ایجاد کرده است و متعاقب آن آثاری بر تعادل جذب جمعیت و ظرفیت توسعهء مناطق می‌گذارد، آنچه که اهمیت دارد شناخت میزان و نحوهء تأثیرگذاری این شبکه بر توسعهء شهری است.

 

مشکلات و قابلیت‌های ناشی از احداث شبکهء مترو و تدوین راهکار‌هایی برای بهره‌گیری مطلوب از قابلیت‌ها و فرصت‌های موجود می تواند به پیشرفت توسعه خطوط مترو کمک کند.

 

با تعیین ضوابط برای چگونگی مداخله و تغییر در کاربری اراضی اطراف ایستگاه‌های مترو و با برنامه‌ریزی در مورد اراضی اطراف ایستگاه‌های مترو و با حمایت و سیاستگذاری‌های صحیح بخش عمومی شبکهء مترو می‌تواند در تحقق راهبرد توسعه در شهر‌ها نقشی اساسی و محوری ایفا نماید و به محرک مهمی در اصلاح ساختار شهری تبدیل شود.


باتوجه به اینکه احداث شبکهء مترو در شهر‌های ایران در حال گسترش است، بی‌توجهی به رابطهء متقابل حمل‌ونقل عمومی و توسعهء شهری منجر به توسعه‌ای نابسامان می‌شود و بدین ترتیب از ظرفیتی که می‌تواند در ساماندهی بافت شهری، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلودگیهای زیست‌محیطی و استفاده از انرژی مؤثر باشد، بهره‌برداری لازم نخواهد شد. 

 

عواملی در جذب مسافر برای شبکهء مترو مؤثر است: نحوهء توزیع خطوط و ایستگاه‌ها در سطح شهر، کیفیت شبکه‌های ارتباطی رقیب، مانند شبکهء بزرگراهها، شبکهء دسترسی پیاده و دوچرخه، میزان مالکیت وسایل نقلیهء شخصی، شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی، چون اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی، نحوهء توزیع کاربری‌ها و فعالیت‌ها در سطح شهر ، کیفیت ارتباط و اتصال ایستگاه با سایر شبکه‌های حمل‌ونقل -موقعیت استقرار بر نقش ایستگاه‌ها نقش ایستگاه عمدتا به موقعیت استقرار آن و نوع مبدأ و مقصد و به عبارتی هدف‌های سفر مربوط می‌شود. در ارتباط با توسعهء اراضی پیرامون ایستگاه شهری باید عنوان کرد که باتوجه به اینکه ایستگاه شهری در داخل یا لبه‌های بافت اصلی شهر واقع شده، هم تولیدکننده و هم جاذب سفر است.



مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: نبض توسعه اقتصادی و پویایی افراد در زندگی شهری و روستایی در دستان ارزشمند فعالان عرصه حمل‌ونقل می‌تپد و قطعاً تمامی خدمتگزاران در این عرصه از هیچ تلاشی برای توسعه و پیشرفت فروگذار نیستند.



وی با بیان اینکه متروی تهران به عنوان پاک‌ترین مجموعه حمل‌ونقل در کشور، توانسته جایگاه خوبی را در بین کشور‌های دیگر کسب کند، افزود: متروی تهران از نظر طول خطوط، تعداد خطوط و ایستگاه‌ها رتبه اول در خاورمیانه را دارد و از نظر طول خطوط در جهان رتبه ۲۰ و در آسیا جایگاه ۱۶ را دارد.

وی تصریح کرد: افراد زیادی در زمینه ساخت و توسعه سامانه مترو زحمت کشیده‌اند. این سرمایه عظیمی است که امروز در دست ما قرار گرفته و باید در نگهداری از آن تلاش کنیم؛ اگرچه در این راه نیازمند حمایت همه‌جانبه بخش‌های مختلف در کشور هستیم.

درستی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۹ رام قطار AC و ۴۲ رام قطار DC در خطوط یک، دو، سه، چهار، شش و هفت مترو و ۲۶۰ واگن دوطبقه و ۶۶ لوکوموتیو در خط ۵ مترو در حال سرویس‌دهی به شهروندان هستند گفت: بهره‌برداری از مترو کار سخت و پر مسئولیتی در کشور است چرا که روزانه میزبان میلیون‌ها مسافر هستیم و در مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز خدمات زیادی به شهروندان ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های نجات تهران از بحران آلودگی هوا توسعه شبکه مترو است افزود: به‌جای هزینه‌کردن برای درمان افرادی که از آلودگی هوا آسیب می‌بینند باید هزینه‌های لازم برای توسعه و نگه داشت مترو تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر هوای پاک می‌خواهیم و خودمان را خادم مردم می‌دانیم باید بهترین خدمات را در شهر زیرزمینی ارائه دهیم تا شرایط برای کاهش استفاده از خودرو شخصی و به‌تبع آن کاهش آلاینده‌ها فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: در حال حاضر متروی تهران و حومه با هفت خط و ۱۴۴ ایستگاه، ذاتاً منطبق بر اهداف زیست‌محیطی عمل می‌کند و توانستیم از ابتدای بهره‌برداری از مترو ۱۰ میلیارد ۵۹۹ میلیون ۱۳۶ هزار و ۶۹۶ سفر را با متروی تهران و حومه را به ثبت برسانیم.

وی در پایان گفت: همکاران من در تمامی بخش‌ها برای فراهم‌کردن یک سفر سبز با امنیت کامل و آسوده برای شهروندان، ۲۴ ساعته در تلاش هستند چرا که هر نوع اختلال یا تعطیلی در روند کار متروی تهران با توجه به حجم مخاطبانی که روزانه از آن استفاده می‌کنند، می‌تواند در شهر اختلال ایجاد کند و همین کارکردن در شرکت بهره‌برداری متروی تهران را متفاوت‌تر از هرکجای دیگری می‌کند. در پایان بار دیگر این روز را به‌تمامی همکارانم تبریک گفته و از همراهی و همدلی تمامی آن‌ها قدردانی می‌کنم اگرچه می‌دانم این زحمات با هیچ‌چیز قابل‌ستایش نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: