کد خبر: ۳۸۹۸۵۹
۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
0
چهارشنبه آخرین روز فصل پاییز بود و شاهد افزایش ارتفاع دو نماگر بازار سهام بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش بینی بورس فردا ۳ دی ۱۴۰۱

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران روز چهارشنبه توانست مسیر صعودی متعادلی را در پیش بگیرد که البته در انتها با اندک فشار عرضه‌ای نیز همراه شد. شاخص کل بورس در نهایت با افزایش ۰.۲۸ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن که شرایط بهتری را دنبال کرده بود، بازدهی مثبت ۰.۷۵ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات، اما بار دیگر روندی کاهشی به خود گرفت و به حوالی ۴۴۰۰ میلیارد تومان رسید و شاهد خروج ۳۸ میلیارد تومان پول از سمت کد‌های حقیقی بودیم.

دو روز انتهایی بازار سهام در هفته گذشته جدالی بین چشم‌انداز احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای و روند قیمت دلار در بازار آزاد بود که برآیند آن روز‌های متفاوتی را ایجاد کرد. از اواسط روز چهارشنبه و همچنین روز پنجشنبه، وضعیت به شکل دیگری رقم خورد که می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را همچنان در یک گارد صعودی نگه دارد. در این میان البته عوامل دیگری همچون وضعیت بازار‌های جهانی، ابهامات سیاسی و اقتصادی کشور، بودجه ۱۴۰۲، بحران گاز صنایع و... نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.

زمستان سخت با دلار ۴۰ هزار تومانی

شروع زمستان برای اقتصاد ایران با خبر‌های خوبی همراه نبود و نرخ دلار در بازار آزاد طی روز پنجشنبه، در یک روند صعودی توانست به بالای کانال ۴۰ هزار تومانی وارد شود که سیگنالی جدی از وضعیت نامناسب اقتصادی و سیاسی کشور به همراه دارد و می‌تواند شوک جدیدی به انتظارات تورمی وارد کند. خبر‌های امیدوارکننده از سمت ایران در رابطه با احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای در هفته گذشته، تاثیر کوتاه مدتی بر روند دلار گذاشت و نرخ آن را تنها در یک روز به زیر ۳۹ هزار تومان کشاند، اما صحبت‌های طرف آمریکایی در این رابطه وضعیت معکوسی را برای بازار ارز رقم زد. در این رابطه همچنان خبر‌ها ضد و نقیض است و ممکن است در روز‌های آینده اتفاقات دیگری برای دلار شاهد باشیم، اما با شرایط کنونی، فعلا از نگاه تورمی روند برای بورس صعودی خواهد بود.

به طور قطع یکی از دلایل اصلی شروع روند صعودی بورس طی دو ماه گذشته، رالی قدرتمندی بود که دلار در بازار آزاد طی کرد و توانست خود را از زیر ۳۳ هزار تومان بالا بکشد و با سقف شکنی‌های مداوم اکنون در بالای مرز ۴۰ هزار تومانی جا خوش کرده است. در میان، اما فعلا ریسک ارز نیمایی و اختلاف بیش از ۳۵ درصدی آن با ارز فردوسی می‌تواند یکی از موانع صعودی بورس باشد که البته به نظر می‌رسد تنها کمی از سرعت آن بکاهد.

چالش زمستانی بزرگان بورس

یکی از چالش‌های همیشگی بورس تهران در فصل زمستان، قطعی گاز صنایع است که تولید و فروش آن‌ها را با کاهش جدی مواجه می‌کند. این موضوع که در سال‌های قبل با شروع آخرین فصل سال رخ می‌داد، در سال جاری از اوایل آذر ماه شروع شد و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و فولادی با تعطیلی کامل یا کاهش ظرفیت تولید روبرو شده‌اند. با انتشار گزارش‌های ماهانه آذر ماه، می‌توان به خوبی این تاثیر را مشاهده کرد و همین عامل تاثیر خود را بر روند معاملات سهام بزرگان بازار سهام در بورس فردا خواهد گذاشت.

فارغ از این چالش، مانع دیگری نیز بر سر راه بازار سرمایه در ماه‌های آتی وجود دارد. طبق خبر‌ها قرار است که لایحه بودجه ۱۴۰۲ طی روز‌های آینده به مجلس ارائه شود و انتشار جزئیات آن می‌تواند با شگفتی‌هایی برای بازار سهام همراه باشد. نبود وضعیت مشخص از میزان کسری بودجه، سیاست دولت در قبال دلار نیمایی، عوارض و مالیات صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام و... هر کدام از مواردی هستند که از اهمیت بالایی برای بورس تهران برخوردارند و باید دید که دولت برای این بند‌ها چه تصمیمی برای سال آینده دارند.

مقاومت تکنیکالی شکسته می‌شود؟

همانطور که در پیش‌بینی بورس روز‌های گذشته نیز عنوان شده بود، شاخص کل بورس پس از افزایش‌هایی که طی روز‌های کاری گذشته تجربه کرد، اکنون در مرز ۱.۵ میلیون واحدی قرار دارد. نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که بورس فردا در صورت شروع سبز، به محدوده مقاومتی نسبتا مهمی در بازه ۱.۵۱ الی ۱.۵۳ میلیون واحدی خواهد رسید که از هم کف و سقف‌های مهمی در گذشته بوده و هم نسبت ۷۸ درصد فیبوناچی را شامل می‌شود و می‌تواند کمی از سرعت صعودی بازار سهام بکاهد. اتفاق مثبت تکنیکالی امروز برای بورس، اما عبور از خط روند نزولی میان‌مدتی است که در اندیکاتور RSI قرار داشت که نشان از بهبود قدرت خریداران دارد. حال باید دید که آیا بورط فردا قدرت عبور از این مقاومت را خواهد داشت یا بار دیگر مغلوب آن می‌شود.

پیش بینی بورس فردا

باتوجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا در اولین روز کاری فصل زمستان روز گرمی را به واسطه دلار پشت سر بگذارد که البته تقاضا بیشتر به سمت گروه‌ها و نماد‌های کوچک حرکت خواهد کرد و صنایع بزرگ به دلیل چالش‌های موجود، اندک عرضه‌ای را در خود احساس می‌کنند.

برچسب ها: بورس ، معاملات ، بازار ، سهام ، دلار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: