رییس استصنا از آشفته بازار اقتصادی و ناتوانی دولت درکنترل قیمت‌ها انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۰۰۳۳
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت) استصنا) با انتقاداز بی ثباتی بازار ارز و تاثیر آن بر تولیدکننده داخلی گفت: در شرایطی که دلار لحظه‌ای گران می‌شود و نمی‌توان قیمت را بروز کرد، زیان تولیدکننده را بدنبال دارد و نگران تعطیلی کارخانه‌های تولیدی هستیم.

بحران بی ثباتی دلار گریبانگیر تولید و تولیدکننده

احسان ثقفی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه تولید در کشور مشکلات و چالش‌های خاص خودش را دارد گفت: کسی که پا به عرصه صنعت و تولید می‌گذارد و باید با مشکلات داخلی وخارجی دست و پنجه نرم کند، از همان روز اول وارد اقتصاد مقاومتی شده و به عبارت بهتر واقعاً جهادگر است.


وی با اعلام اینکه راه‌های پول درآوردن و کسب درآمد بسیار زیاد است گفت: کسی که وارد تولید می‌شود، یعنی عاشق کار است، زیرا می‌داند که سختی‌ها را باید به هر روش ممکن حل کند.


رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت) استصنا) جدی‌ترین چالش تولیدکنندگان را بی ثباتی بازار به ویژه بازار ارز و بی ارزش شدن مستمر پول ملی دانست و گفت: نوسانات نرخ ارز بسیار جدی‌تر است، زیرا بخشی از مواد اولیه تجهیزات صنعت نفت حتی برخی از قطعات که هنوز ساخت داخل ندارد، باید از خارج کشور وارد شود و تغییرات دلار باعث سردرگمی می‌شود.


وی با انتقاد شدید از ناتوانی دولت درکنترل قیمت ها و ابراز تاسف از رها کردن بازار دلار گفت: هنگامی که حوزه کارفرمایی صنعت نفت با سازندگان تجهیزات صنعت نفت قرارداد می‌بندد، یعنی یک قیمتی را به توافق رسیده که اگر قرار باشد این قیمت را به صورت ثابت در تامین قطعات لحاظ کند، به ضرر و زیان می‌انجامد.


ثقفی با طرح این سوال که تولیدکننده تجهیزات صنعت نفت تا چه زمانی می‌تواند به تولید با زیان ادامه دهد گفت: این چالش در بسیاری از قرارداد‌ها که به صورت ارزی بسته می‌شود، جدی‌تر است، زیرا در زمان نوسان قیمت ارز، همه چیز به هم می‌ریزد.


وی با اشاره به اینکه وقتی نوسان قیمت ارز وجود دارد، هزینه‌های انتقال ارز نیز به شدت بالا میرود گفت: هنگامی که بی‌ثباتی در نرخ ارز ایجاد میشود، فقط نرخ ارز بی‌ثبات نشده، بلکه نرخ جابجایی ارز نیز بی ثبات می‌شود.


رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت) استصنا) با طرح این پرسش که تولید برای تولید کننده چقدر سود دارد که بخواهد درگیر نوسانات ارزی در ابعاد گوناگون بشود گفت: روش تولید در بی ثباتی ارزی و بازار بی ثبات، بسیار سخت و طاقت فرساست، زیرا هیچ کاری از دست تولید کننده برای مدیریت این آشفتگی بازار بر نمی‌آید و باید با زیان تولید کند تا در یک مقطعی زیان‌ها را پوشش دهد.

وی با هشدار نسبت به اینکه تولید کنندگان تجهیزات صنعت نفت، پای زیان‌های بی ثباتی ارز و آشفته بازار قیمت‌ها ایستاده‌اند گفت: انتظار داریم حاکمیت به فکر حل مشکلات ارزی باشد، زیرا هنگامی که تولیدکننده از عهده تولید بر نیاید، دست از کار می‌کشد.

ثقفی با اعلام اینکه قرارداد‌هایی که بین سازندگان تجهیزات صنعت نفت با زیر مجموعه‌های وزارت نفت بسته می‌شود، قرارداد‌های یک طرفه است گفت: بدین صورت که یک قرارداد برای خرید بخشی از تجهیزات صنعت نفت بسته شده که این قرارداد بیش از ۵۰ سال است که در حال اجراست، بنابر این بسیاری از قرارداد‌ها با شرایط روز مطابقت ندارد و معمولاً به شکلی نوشته می‌شود که نوسانات برای تجهیز سازان جای تعدیل ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: