هزینه‌های ریلی با احیای کریدور‌های شمال جنوب ایران ۳۰ درصد کاهش می‌یابد
کد خبر: ۳۹۰۰۳۸
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نقش کریدور‌های ترانزیتی ریلی در حمل و نقل ریلی به دلیل تسهیل در صادرات، تعاملات بین المللی، افزایش درآمد‌های مالی و همگرایی منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

نقش آفرینی حمل و نقل ریلی در رونق اقتصادی

احمد دنیامالی با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشور، بر تقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده گفت: ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به دلیل تسهیل صادرات و واردات به بهبود تعاملات تجاری بین المللی، گسترش بازار‌های تجاری، امنیت و همگرایی منطقه‌ای و کاهش نقش قدرت‌های فرا منطقه‌ای از اهمیت بسیاربالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.


نماینده انزلی در مجلس شورای اسلامی نقش حمل نقل ریلی را با اهمیت توصیف کرد و گفت: بار‌های ترانزیتی به لحاظ مسافت طولانی به حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصد مشخص، برای حمل ونقل ریلی مناسب است.


عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم به نقش و اهمیت کریدور‌های ترانزیتی ریلی و به خصوص کریدور‌های ترانزیتی ریلی شمال – جنوب در کشورمان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ترابری بار‌های کنونی بین هند با روسیه و کشور‌های اروپای شمالی از طریق کانال سوئز و در بازه زمانی ۴۵ روزه انجام می‌شود، درحالی که با استفاده از کریدور شمال – جنوب کشورمان، این بازه زمانی ۲۰ روز کاهش می‌یابد و موجب کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها خواهد شد.


دنیا مالی درخصوص طرح‌های تحول زایی پیرامون حوزه کریدور‌های ترانزیتی در حمل و نقل ریلی گفت: ترانزیت درآمد ارزی، بهبود روابط، امنیت و همگرایی منطقه‌ای و کاهش نقش قدرت‌های فرامنطقه‌ای مورد توجه است. همچنین در اسناد بالادستی متعدد برتقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده، بنابراین بار‌های ترانزیت به لحاظ مسافت طولانی، حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصد مشخص، برای حمل و نقل ریلی مناسب است و در بخش‌هایی که زیر ساخت ریلی فراهم نباشد، می‌توان از حمل و نقل ترکیبی استفاده کرد.


عضو کمیسیون عمران افزود: مسیر سرخس – چابهار به طول ۲۰۴۰ کیلومتر که حدفاصل چابهار-زاهدان است برای اتصال این بندر اقیانوسی با شتاب در دست احداث است و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اجرای محدوده زاهدان – بیرجند- یونسی به طول ۹۰۰ کیلومتر نیز مصوب شده و ۵ درصد پیشرفت فیزیکی را تاکنون داشته است. ظرفیت ترابری آن نیز به حدود ۷/۷ میلیون تن و برآورد اعتبار لازم برای تکمیل این مسیر حدود ۲۱۰۰ میلیون یورو است.


احمد دنیامالی پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص کریدور چابهار – زاهدان افزود: راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ خط اصلی در سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد. این طرح در ۹ قطعه اجرایی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دست احداث است و پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر ۶۱ درصد بوده است.

همچنین از محل منابع عمومی بودجه ۱۲، ۸۸۵ میلیارد ریال، از محل صندوق توسعه ملی ۲۵۰ میلیون یورو و در سرجمع مبلغ ۶۸، ۲۷۷ میلیارد ریال در پروژه هزینه شده است. منابع مورد نیاز نیز حداقل ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان است.


وی درخصوص کریدور ریلی زاهدان- زابل گفت: تاکنون درخصوص ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات برای قطعات ۱ الی ۵ به مبلغ ۱۳۷، ۰۸۷ میلیارد ریال به سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام شده است.


عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص ظرفیت‌های ترانزیتی ریلی آستارا – بندرعباس گفت: مسیر آستارا- بندرعباس به طول کلی ۱۹۷۰ کیلومتر است که تنها عملیات اجرایی محدوده رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر باقی مانده است. این محدوده فعلاً ۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین ظرفیت ترابری این مسیر ریلی حدود ۸ میلیون تن و اعتبار لازم برای تکمیل رشت آستارا حدود ۸۰۰ میلون یورو برآورد شده است.


وی به اقدامات صورت گرفته پیرامون کریدور ریلی آستارا و بندرعباس اشاره کرد که دراین خصوص احداث ۱۰ کیلومتر ابتدای مسیر از سمت رشت آغاز و عملیات اجرایی به طول ۱۱ کیلومتر از مسیرآستارا باقراردادی به مبلغ ۱۰، ۰۰۰ میلیارد ریال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) شروع شده است. همچنین ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات با مبلغ ۱۵۵، ۷۵۲ میلیارد ریال به سازمان برنامه بودجه کشور برای کل مسیر باقیمانده و برای تهیه نقشه‌های ارزیابی به طول حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر که نیازمند دریافت تخصیص برای استملاک مسیر می‌باشد اقدام شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: