April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۰۸۸
۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
0
رئیس مرکز نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت گفت: ابلاغیه جدید ارزی بورس کالا مبنی بر امکان اعلام قیمت پایه عرضه‌کننده از نیما به نرخ دلار توافقی، به معنی افزایش ۳۰درصدی در قیمت مواد اولیه ورق آلومینیوم و مس و مواد پتروشیمی و... است.

هشدار درخصوص تبعات اقدام ارزی بورس کالا و تحمیل تورم جدید به اقتصاد

اخیرا مدیر عملیات عرضه بورس کالا در ابلاغیه‌ای مجوز محاسبه نرخ محصولات ارز پایه شامل محصولات رینگ فلزات اساسی و رینگ پتروشیمیایی را بر اساس نرخ دلار نیما تا نرخ دلار توافقی به عرضه کنندگان ارائه کرده است.

براین اساس تمام عرضه کنندگان محصولات فلزی و پتروشیمیایی و ... از دوشنبه ۱۲ دی ماه می‌توانند کالای خود را بر مبنای محاسبه نرخ دلار توافقی (حذف مبنای قیمت گذاری بر اساس دلار نیمایی ۳۰ هزار تومانی) روانه رینگ معاملات بورس کالا کنند.

گفتنی است، پیش از این پیش‌بینی می‌شد که تغییر نرخ محاسباتی ارز قیمت‌های پایه، از سوی نهاد‌هایی مثل وزارت صمت، یا شرکت ملی پتروشیمی اطلاع رسانی شود، اما بورس کالا بدون اشاره به بخشنامه یا ابلاغیه‌ی بالادستی، نرخ ارز محاسباتی بر مبنای دلار توافقی (بازار متشکل ارزی) را برای قیمت‌های پایه محصولات مختلف مجاز دانسته است. این درحالی است که در بازار متشکل قیمت‌های مختلفی به عنوان نرخ دلار، هر روزه اعلام می‌شود.

واکنش مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی

در واکنش به این بخشنامه بورس کالا، مدیر توسعه صنایع پایین دستی و دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به موضوع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی، در ابلاغیه به اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی اعلام کرده: قیمت گذاری محصولات پتروشیمی کمافی السابق در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و دستورالعمل تنظیم بازار در اول دی ۱۳۹۹ انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است، در دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی (دی ماه ۱۳۹۹)، میانگین هفتگی دلار نیمایی به عنوان معیار محاسبات، قید شده است.

هشدار درباره موج تورمی جدید

در همین خصوص جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد ابلاغیه جدید ارزی بورس کالا مبنی بر امکان اعلام قیمت پایه عرضه‌کننده از نیما به نرخ دلار توافقی، به معنی افزایش ۳۰ درصدی در قیمت مواد اولیه ورق آلومینیوم و مس و مواد پتروشیمی و... است. با این اقدام باید منتظر ثبت سود‌های نجومی برای این شرکت‌ها، و موج جدید تورمی برای ملت بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: