April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی وضعیت چک‌های مبادله شده در کشور
کد خبر: ۳۹۰۱۰۱
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
0
در دومین ماه پاییز امسال، کل تعداد برگشتی‌ها برابر با ۴۹۵ هزار و ۸۰۰ فقره بوده که ارزشی معادل با ۳۴ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان داشت که نشان می‌دهد وضعیت چک‌های برگشتی از حیث مقداری کاهشی بوده و در مقایسه با ماه قبل ۲.۸ درصد کمتر شده است.

روند نزولی چک‌های برگشتی در نیمه پاییز ۱۴۰۱

مقدار کل چک‌های مبادله‌ای در کشور در نیمه پاییز ۱۴۰۱ از سوی بانک مرکزی منتشر شد. در این آمار‌ها بانک مرکزی هر ماه سطح کل چک‌های مبادله شده در کشور را بررسی کرده و در ادامه نشان می‌دهد چه میزان از این مبلغ برگشت خورده و چه سطحی از آن وصول شده است. بررسی‌ها از آمار ابان ماه سه اتفاق مهم را نشان می‌دهد.

روند صعودی چک‌های مبادله شده در کشور

در نیمه پاییز ۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۷۰۰ فقره چک صادر شده که ارزش کل آن برابر با ۳۶۷ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده است. بررسی این آمار با ماه قبل نشان می‌دهد در دومین ماه امسال، افزایشی ۹.۲۴ درصدی در تعداد چک‌ها ثبت شده و این رشد از حیث مبلغ برابر با ۱۵.۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر رشد مبلغ چک‌ها تقریبا ۶.۳ واحد درصد بالاتر از تعداد آن‌ها بوده است. این مسیر صعودی در سمت چک‌های وصول شده بیشتر بوده است.

رشد ۱۷.۸ درصدی مبلغ چک‌های وصول شده

در بررسی وضعیت چک‌های مبادله‌ای در کشور بانک مرکزی دو دسته وصول شده و برگشت خورده را نیز رصد می‌کند. در همین رابطه داده‌های بانک مرکزی در خصوص آبان ماه نشان می‌دهد در این مقطع ۳۳۳ هزار میلیارد تومان و ۵۲۸ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده که تقریبا ۹۰.۷ درصد کل چک‌ها بوده است. در هادامه تعداد چک‌های وصول شده برابر با ۶ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۹۰۰ فقره بوده که تقریبا ۹۲.۹ درصد کل تعداد چک‌ها در این ماه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد مبلغ چک‌های وصول شده در این ماه بیشتر از ابتدای پاییز بوده و برابر با ۱۷.۸ درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که این رقم در برگشتی‌ها پایین آمده است.

روند نزولی چک‌های برگشتی در آبان ماه

در دومین ماه پاییز امسال، کل تعداد برگشتی‌ها برابر با ۴۹۵ هزار و ۸۰۰ فقره بوده که ارزشی معادل با ۳۴ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان داشته است.

بررسی این شاخص‌ها با مهرماه ۱۴۰۱، نشاندهنده آن بوده که وضعیت چک‌های برگشتی از حیث مقداری کاهشی بوده و در مقایسه با ماه قبل ۲.۸ درصد کمتر شده است.

به عبارت دیگر در ماه جاری مسیر چک‌های مبادله‌ای به همراه وصول شده‌ها صعودی بوده و درمقابل چک‌های برگشتی روندی نزولی داشته اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: