April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۱۶۹
۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
0
بخش‌هایی از سایت بازار متشکل ارزی که اطلاعات معاملات توافقی و آمار لحظه‌ای معاملات دلار و یورو را منتشر می‌کردند، بدون اطلاع قبلی و هیچ توضیحی از سایت این بازار حذف شده است.

اتفاقی عجیب در بازار متشکل ارزی

بازار متشکل ارزی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز راه‌اندازی شد که در آن ارز به صورت اسکناس معامله می‌شود و نرخ‌ها در آن دستوری نیست.

خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضا‌های خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.

کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به عنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی، نرخ ارز را مدیریت می‌کند. نظارت بانک مرکزی بر این بازار به صورت سیستماتیک و غیرمستقیم است و نرخ ارز تحت نظارت بانک مرکزی کشف قیمت می‌شود.

در سایت بازار متشکل ارزی، ارز توافقی از تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ رونمایی شد. این ارز بین صادرکنندگان و صرافان معامله می‌شود که در نهایت ۲۰۰۰ دلار به صورت سهمیه‌ای به دست مردم می‌رسد.

آمار معاملات بازار و نرخ ارز توافقی، در کنار نرخ اسکناس در این سامانه اعلام می‌شد که امروز هفتم دی ۱۴۰۱ در اقدامی عجیب بدون اطلاع قبلی و هیچ نوع توضیح از سایت این بازار حذف شده است.

تغییرات بازار متشکل ارزی در امروز

ارز متشکل هم قیمتی بود که به مسافران تعلق می‌گرفت و ۵۰۰ یورو سقف میزان تخصیصی آن بود.

بانک مرکزی در حذف بخش حواله‌های نیما از سایت sanarate نیز به همین روش عمل کرد و بدون هیچ توضیحی، بخش اطلاعات نرخ حواله‌های ارزی نیما و میانگین‌های روزانه، هفتگی و ماهانه را حذف کرد.

همچنین در سایت بازار متشکل ارزی، اسامی صرافی‌ها و نرخ‌هایی که آن‌ها روی این سایت اعلام می‌کردند، برداشته شده است.

آنطور که شنیده می‌شود به بهانه این اتفاق، امروز در صرافی‌ها دلار سهمیه فروخته نمی‌شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: