April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کانون بازنشستگان تهران به اظهارات وزیر کار واکنش نشان داد
کد خبر: ۳۹۰۲۷۱
۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
0
عضو علی البدل کانون بازنشستگان تهرانمی‌گوید: انتظار داریم پولی که بازنشستگان تامین اجتماعی تحت عناوین مختلف از جمله ۲۷/۹ اُم و امثال آن پرداخت می‌کنند، در قالب خدمات رایگان بیمه تکمیلی و خدمات رایگان بیمه اصلی انجام شود و کسی از این تعهدات سرباز نزند.

مشکلات و سوءاستفاده‌های مراکز و پزشکان تامین اجتماعی

عبدالله مختاری در ارتباط با این اظهارات وزیر، ملاحظاتی را مطرح و به ایلنا گفت: ما از وزیر محترم کار می‌خواهیم براساس قانون اساسی یک متمم یا تکمله به قوانین بالادستی در زمینه رسیدگی به حقوق بازنشستگان صورت دهند. اولین نکته قانون اساسی کشور در این زمینه تامین درمان رایگان توسط دولت است و این مسئله در مورد حقوق بگیران بازنشسته تامین اجتماعی به طریق اولی در دیگر قوانین بالادستی نیز آمده و روی آن تصریح شده است.

وی با اشاره مسائل حقوقی مربوط به بحث موسوم به «قانون الزام» در متن قانون تامین اجتماعی کشور گفت: قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی به اجرای بند‌های الف و ب ماده سوم قانون تأمین اجتماعی، یکی از مسائلی است که مجلس شورای اسلامی نیز بار‌ها روی آن تاکید داشته است. از آبان‌ماه سال ۱۳۶۸ این قانون به عنوان یکی از مسائل مورد تاکید بحث تامین اجتماعی و حتی پیش از تصویب قانون کار جدید در سال ۱۳۶۹ تصویب شد. حال دولت‌ها و از جمله دولت فعلی باید ببینند که آیا با وجود چنین قانونی به بازنشستگان بدهکارند یا با اضافه کردن چند درصد به منابع بیمه تکمیلی بازنشستگان اکنون طلبکار محسوب می‌شوند؟

مختاری با اظهارنظر در مورد جزئیات مسئله بیمه تکمیلی برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در ایران گفت: ما در مورد مطالبات مربوط به بحث بهداشت و درمان بازنشستگان و به ویژه خدمات بیمه تکمیلی کمک اضافی دولت را هرگز نخواستیم بلکه مطالبات خود بازنشستگان را از این سازمان خواستیم. منت گذاشتن بر سر بازنشستگان کشور با عنوان «هدیه دولت» امر چندان پسندیده‌ای نیست. ما انتظار داریم پولی که خود ما بازنشستگان تامین اجتماعی تحت عناوین مختلف از جمله ۲۷/۹ اُم و امثال آن پرداخت کردیم، در قالب خدمات رایگان بیمه تکمیلی و خدمات رایگان بیمه اصلی انجام شود و کسی از این تعهدات سرباز نزند.

وی با اشاره به اینکه «وقتی موارد قید شده در تعهدات بیمه تکمیلی در عمل برای بازنشستگان درون مراکز درمانی طرف قرارداد انجام نشود، «افزایش ۸۰ درصدی موارد و ردیف‌های تعهدی بیمه تکمیلی» دیگر به چه درد می‌خورد؟»، افزود: انتظار ما بازنشستگان و فعالان حقوق این عزیزان از وزیر محترم آن بود که فشار بر هیات دولت برای تسویه حساب دولت با سازمان تامین اجتماعی بیشتر شود وگرنه افزایش ۱۲۰ درصدی منابع مالی ریالی آن هم در این شرایط خاص رشد نرخ ارز و دلاری شدن اقتصاد ایران به چه کار بازنشستگان می‌آید؟ ما نباید بگذاریم سازمان تامین اجتماعی که صدقه‌بگیر شده، در نهایت برای خدمات تعریف شده خود منتی نیز از سوی دولت بر سرش باشد.

عضو هیات مدیره خانه کارگر شرق تهران اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی در قرارداد اخیر بیمه تکمیلی با کانون‌های بازنشستگی این سازمان، در پرداخت سهم ۵۰ درصدی سازمان از حق بیمه تکمیلی، از جیب خود بازنشستگان حق بیمه پرداخت کرده و کسی سوبسید یا یارانه‌ای در این زمینه از طرف دولت دریافت نکرده است.

عضو علی البدل کانون بازنشستگان تهران تصریح کرد: تامین اجتماعی در واقع برای فرار از دِین خود آن ۵۰ درصد را متقبل شده است. وقتی سازمان تامین اجتماعی برای سه میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته هزینه حق بیمه و بیمه تکمیلی می‌کند، این رقم ماهانه چند میلیارد تومان می‌شود؟ هزینه‌های سالیانه چندهزار میلیارد تومانی بیمه تکمیلی برای سازمان بهتر است یا اینکه براساس قانون تعداد بیمارستان‌های پاسخگوی خود را افزایش دهد؟

مختاری با انتقاد از عدم اعلام وضعیت بیمه‌ای شاغلان مشمول پرداخت حق بیمه ۲۷/۹ام در میان بازنشستگان، اظهار کرد: قیمت بسیاری از خدمات مربوط به بیمه تکمیلی نشان می‌دهد که یک بازنشسته گاه تا ۵۰ میلیون تومان بابت یک جراحی ساده یا یک دست دندان کامل با کیفیت باید از جیب خود خرج و اکثریت قاطع بازنشستگان چنین شرایطی را ندارند. بازنشستگانی که برای یک وام اندک ۱۲ میلیون تومانی مدت‌ها در صف سایت تامین اجتماعی معطل می‌مانند، نمی‌توانند هزینه‌های مربوط به درمان‌های تکمیلی را خود فراهم آورند.

این فعال حقوق بازنشستگان با اشاره به اینکه «باوجود تجدید قرارداد بازنشستگان با بیمه تکمیلی، هنوز مشکل تسویه فاکتور‌های درمان‌های تکمیلی با بیمه‌گر تکمیلی برای بازنشستگان وجود دارد و چیزی حدود ۴-۵ ماه طول می‌کشد تا بیمه تکمیلی ساده‌ترین مبالغ هزینه‌ای را تسویه کند» ادامه داد: وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مستقیم سازمان تامین اجتماعی می‌تواند به نحوی باشد که در بسیاری موارد کار به بیمه تکمیلی کشیده نشود، اما نسبت جمعیت به تعداد و توان این مراکز کاملا نامتوازن است. تعداد بیمارستان‌ها و مراکز تامین اجتماعی پاسخگوی درمان نیست.

مختاری افزود: ما علاوه بر کمبود بیمارستان، می‌پذیریم که روی پزشکان سازمان تامین اجتماعی نیز به نسبت زحمتی که می‌کشند، فشار بیشتری وجود دارد و حق کامل آن‌ها پرداخت نمی‌شود، اما این سوی داستان نیز وجود دارد که بسیاری از همین پزشکان مراکز برای درمان و اخذ مبالغ بیشتر، بیمار را به مطب خود و گاه از مطب شخصی به بخش خصوصی منتقل می‌کنند. ما می‌دانیم کمبود پزشک وجود داشته و وزارت بهداشت به بازنشستگان و تامین اجتماعی پزشک معرفی نمی‌کند، اما این سوی دیگر داستان را نیز در پشت پرده باید ببینیم و نباید مظلوم‌سازی کنیم.

عضوخانه کارگر شرق تهران با بیان این مطلب که «اکنون بیش از تعداد مراکز درمانی مشکل کمبود نیرو و پزشک در مراکز ملکی سازمان وجود دارد»، افزود: مشاهده شده که در بسیاری از مراکز در شرایط حساس عکس‌بردار پزشکی و رادیولوژیست وجود ندارد. این عملا خود به معنای فقدان درمان است. در بسیاری موارد کارگران بازنشسته‌ای وجود دارند که در طی ۲۰ سال حتی یکبار هم از خدمات درمانی تامین اجنماعی استفاده نکردند و تنها آن را یک یا چند بار در دوران بازنشستگی مورد استفاده قرار داده‌اند، اما حالا باید این سخنان را از پزشک طرف قرارداد بشنوند که یک (کا) حقوق دارد و برخی همکارانش ۵ (کا) می‌گیرند. ما بازنشستگان مشکلات مراکز و پزشکان تامین اجتماعی را می‌دانیم، اما سوءاستفاده‌ها را نیز می‌بینیم.

وی با اذعان به اینکه «پزشکان تامین اجتماعی نیز مسائل و مشکلات خود را دارند» اضافه کرد: البته ما باید همه جوانب را ببینیم. سازمان با همه مشکلات، وظایفی قانونی در قبال درمان بازنشستگان دارد. اما اساس تعریف بیمه تکمیلی برای بازنشستگان اشتباه بود و همان بیمه مستقیم باید کار‌های لازم را پیش می‌برد. این درحالی است که از بازنشستگان دو درصد در ذیل ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی برای درمان تکمیلی اخذ می‌شود.

مختاری در پایان تصریح کرد: توصیه ما این است که مسئولان ذی ربط در بحث رفاه و تامین اجتماعی از جمله شخص وزیر بدور از هیاهو‌های رسانه‌ای یکبار بررسی کرده و ببینند با این سرمایه عظیم که در مورد بازنشستگان به آن‌ها به امانت سپرده شده، چه وظایفی داشته‌اند و متوجه شوند روابط مربوط به زیست بازنشسته تامین اجتماعی و هزینه‌های زندگی وی به کلی تغییر کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: