April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۳۲۶
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
0
دیروز ۸۰۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۲ ماه اخیر است. همچنین شاخص کل بورس تهران بزرگترین سقوط در ۲ سال گذشته را ثبت کرد.

شوک دلاری به بورس

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص بورس تعدیل شد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه ۱۱ دی- به روند بازار سهام در روز شنبه نگاه می‌کنیم. در اولین روز هفته شاخص کل سقوط ۵۶ هزار و ۸۱۹ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن ۱۱ هزار و ۶۷۴ واحد ریزش کرد. شاخص کل فرابورس نیز ۲۹۰ واحد پائین آمد.

در پایان معاملات روز شنبه، ۱۹۴ نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۴۷۰ نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، ۲۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت
روز شنبه در بورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ)، شرکت هلدینگ مپنا (رمپنا)، شرکت ایرکا پارت صنعت (خکار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا)، شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) و شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت
در بورس نماد‌های ولصنم (شرکت لیزینگ صنعت و معدن)، شیراز (شرکت پتروشیمی شیراز) و فباهنر (شرکت مس باهنر) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت قند شیروان (قشیر)، شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) و شرکت بیمه نوین (نوین) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار
در معاملات شنبه، ۸۸ نماد صف خرید داشتند و ۱۲۲ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۱ درصدی به ۲۶۱ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۱۴۹ درصد افزایش یافت و ۳۹۸ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وکبهمن (شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن) با صف خرید ۹ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وکبهمن، نماد‌های خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) و ساینا (شرکت صنایع بهداشتی ساینا) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات، بیشترین صف فروش به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی) اختصاص داشت، پس از بوعلی، نماد‌های نوری، بمپنا، ولبهمن و شغدیر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

پیش بینی بورس امروز
در معاملات روز شنبه شاخص بورس سقوط چشمگیری را پشت سر گذاشت و بیشترین ریزش در ۲ سال اخیر را به ثبت رساند. بدین ترتیب شاخص کانال ۱.۶ میلیونی را از دست داد.

در پایان معاملات شنبه، تعداد نماد‌های قرمز بازار بیشتر بود و قیمت سهام ۷۱ درصد نماد‌های بازار کاهش یافت. بدین ترتیب شاخص هم وزن نیز بیش از ۱۱ هزار واحد ریزش کرد.

دیروز نماد‌های فولاد، کگل و فملی بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و این سه نماد بزرگ بازار در مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد شاخص را پائین کشیدند. نماد‌های فارس، کچاد و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بودند.

از سوی دیگر سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه فروش هر حقیقی به طور میانگین ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه خرید ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

علاوه بر این دیروز شاهد خروج پول حقیقی بودیم. ۸۰۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد که بیشترین رقم در ۲ ماه اخیر است.

نماد‌های بوعلی، وغدیر، نوری، شستا، شپنا، فارس، فملی، پارس، خودرو، فولاد و خساپا بیشترین خروج پول را را ثبت کردند.

دیروز در نیم ساعت ابتدایی نرخ افت شاخص بیشتر بود، اما پس از آن نرخ نزول شاخص کاهش یافت. با این حال صف‌های فروش تا پایان معاملات طویل بودند و بازار با مازاد عرضه ۱۵۳ میلیارد تومانی بسته شد.

کارشناسان پائین کشیدن نرخ دلار نیمایی را عامل اصلی ریزش بازار می‌دانند. محمدرضا فرزین، رئیس پیشین بانک ملی، که در انتهای هفته رئیس کل بانک مرکزی شد و در اولین اقدام قیمت دلار نیمایی را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به بالاتر از ۴۰ هزار تومان رسیده بود و دلار نیمایی نیز تا نزدیکی ۳۰ هزار تومان رشد کرده بود. تصمیمی که با هدف کنترل نرخ دلار اتخاذ شده، اما موجب ریزش قیمت‌ها در بازار سهام و خروج سرمایه قابل توجهی از بورس شد. سرمایه‌ای که می‌تواند با وارد شدن به بازار‌های موازی موجب رشد تقاضای دلار، طلا، سکه و خودرو شود؛ بنابراین سرکوب نرخ نیما می‌تواند نه تنها به بازار سرمایه ضربه بزند، بلکه سرمایه‌های این بازار را به بازار ارز سرازیر کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد فعلا انرژی صعودی بورس از بین رفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: