April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
نبود برنامه و سومدیریت خسارت‌های جبران ناپذیری زده است
کد خبر: ۳۹۰۳۴۰
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
با وجود آنکه فولادسازی ها نقش تعیین کننده ای در عرصه های گوناگون اقتصادی از اشتغال تا تامین نیاز داخل و ارز آوری ناشی از صادرات دارند، اما بدلیل سومدیریت و نبود برنامه ریزی، همه ساله با بحران قطعی گاز و برق رو به رو می شوند.

پای بحران قطعی گاز و برق بر گلوی فولادسازی‌ها

در کشوری که سالهاست از تهدید و تحریم رنج می‌برد، خودکفایی و قطع وابستگی اهمیت ویژه‌ای دارد. اقتصادی که بشدت شکننده شده و تحولات قیمتی به ویژه تحولات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار در نتیجه بی ارزش شدن پول ملی، مدیریت برای یک بنگاه اقتصادی را بشدت سخت کرده است. در این شرایط شاهد هستیم که مدیریت کشور سالهاست بر محور تولید قرار دارد به نوعی که نامگذاری سال‌ها به عنوان تولید مزین شده و تولید در صدر قرار گرفته است. اما واقعیت این است که تولیدکنندگان راضی نیستند. همه روزه مشکلات و چالش‌های بسیاری برای تولیدکنندگان اعمال می‌شود و شرایط را برای بنگاه اقتصادی سخت می‌کنند.

قطع برق و گاز

یکی از مهمترین مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، قطعی برق و گاز است. بنگاه‌های اقتصادی در تابستان تعطیل می‌شوند، زیرا برنامه‌ای برای مدیریت مصرف و توزیع برق وجود ندارد و در زمستان نیز باید تجربه تلخ تعطیلی را بچشند، زیرا برای مصرف گاز مدیریتی وجود ندارد. این در حالی است که زمستان در کشور ما زیاد هم سرد نیست و در کلانشهر‌های پرمصرف، سرما به زیر صفر نمی‌رسد و اگر هم برسد چند روز است در مورد برق هم به غیر از برخی شهر‌های جنوبی که گرما غیر قابل تحمل می‌شود، دما زیاد هم بالا نمی‌رود. اما تاسف آور این است که یک باره مصرف سه برابر می‌شود و عده‌ای به عنوان پرمصرف تهدید به قطعی برق و گاز می‌شوند. در این بین کارخانه‌های بزرگی هستند که با وجود همه مشکلات به مسیر خود ادامه می‌دهند. اما فراموش نکنیم که مدیریت در این شرایط بسیار سخت است، زیرا مدیریت همواره با انتقاد رو به رو می‌شود و باید پاسخگوی شرایطی باشد که هیچ نقشی در آن ندارد.

خسارت قطعی‌ها به فولاد

یکی از صنایع مهم کشور، صنعت فولاد است، صنعتی که در تابستان به برق و در زمستان به گاز نیاز دارد، اما مانند مرغ عزا و عروسی، هم در تابستان و هم در زمستان با قطعی انرژی تهدید می‌شود. در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: تامین انرژی به یکی از مهمترین مشکلات صنعت فولاد تبدیل شده و تداوم قطعی گاز و برق خسارت زیادی را به صنعت فولاد کشور وارد کرده است. محمد یاسر طیب نیا افزود: فولاد سازان در فصل گرمای سال با مشکلات برق و در فصل سرد سال با مشکلات گاز مواجه هستند و چالش‌های فراروی تامین انرژی برای فولادسازان بسیار اهمیت پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه حدود ۲۱ درصد مصرف گاز کشور به بحث مصارف خانگی مربوط است گفت: در فصل سرد سال این ۲۱ درصد مصرف خانگی گاز به بیش از ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و با این شرایط دولت و شرکت‌های مسئول مجبور می‌شوند جهت حمایت از مصارف خانگی، کاهش گاز را در صنایع در نظر بگیرند و این سبب قطعی گاز واحد‌های فولادی می‌شود.

ساخت نیروگاه برق در دستور کار

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه تمام صنایع باید در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی خود را موظف کنند و همه بنگاه‌های صنعتی در این زمینه پیشگام شوند گفت: اگر بخواهیم اتفاق خوبی در کشور بیافتد باید تمرکز خود را روی بهینه سازی مصرف خانگی متمرکز کنیم. وی متوسط راندمان نیروگاه‌های برقی را ۳۸ درصد اعلام کرد و گفت: برای تحولات خوب در این زمینه، باید به سمت نیروگاه‌هایی با راندمان بالا بریم و ظرفیت نیروگاهی خود را افزایش دهیم. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت اکنون ساخت یک نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی را در دستور کار قرار داده که متوسط راندمان آن حدود ۶۰ درصد است.

افزایش راندمان بخاری‌ها

در شرایطی که تولیدکننده باید در اندیشه تولید و رفع چالش‌های خود باشد، در کشور ما همه چیز عکس این قضیه است. زیرا فولاد مبارکه برای آنکه با قطعی گاز رو به رو نشود، باید به فکر بهره وری دستگاه‌های مصرف کننده گاز باشد. به همین دلیل طیب نیا از امضای تفاهم نامه شرکت فولاد مبارکه با شرکت ملی گاز ایران خبر داد و گفت: این تفاهم نامه در دست اقدام است تا در حوزه مصارف خانگی بتوانیم با افزایش راندمان در بخاری‌های ساخت داخل تا ۹۰ درصد در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت همکاری کنیم و این نیازمند سرمایه گذاری زیاد است که توجیه اقتصادی دارد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: اگر این مسئله با استقبال وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران مواجه شود، می‌تواند الگوی جدیدی در این حوزه برای مصرف کنندگان ارائه شود. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا باید فولاد مبارکه در فکر طرحی برای افزایش راندمان بخاری‌ها باشد و براستی وزارت صمت در این میان چه نقشی دارد؟ اما وقتی متوجه می‌شویم که دولت به جای برنامه ریزی و مدیریت، گاز و برق فولادسازی‌ها را قطع می‌کند، عملکرد مدیران فولادسازی‌ها به ویژه فولاد مبارکه قابل توجه است که هم فولاد مبارکه را مدیریت می‌کنند، هم به فکر سومدیریت دولتمردان هستند.

تامین مواد اولیه ۳ هزار بنگاه اقتصادی

برای آنکه بدانیم قطع برق و گاز چه بلایی بر رس اقتصاد کشور می‌آورد، کافی است بدانیم مجتمع فولاد مبارکه مواد اولیه نزدیک به ۳۰۰۰ بنگاه اقتصادی در حوزه بخش‌های خودروسازی، نفت و گاز و پتروشیمی، لوله و پروفیل سازی، لوازم خانگی، ساختمان سازی، عمران و شهرسازی، کشتی سازی و بسیاری موارد دیگر را تامین می‌کند و تعطیلی خط تولید فولاد مبارکه که ورق مورد نیاز خودروسازی‌ها را تولید می‌کند و اقدام به تولید محصولات ویژه‌ای کرده، تا چه اندازه می‌تواند در تمامی بخش‌های تولید تاثیرگذار باشد. این در حالی است که فولاد مبارکه استاندارد‌های جهانی را رعایت می‌کند و تولیدات با کیفیت بالایی دارد و به همین دلیل توانسته سهم بخشی از بازار‌های جهان را به خود اختصاص دهد و تولیدات فولاد مبارکه به کشور‌های جهان صادر می‌شود و فولاد مبارکه برند شناخته شده‌ای است.

رکورد زنی در تولید و اشتغال

فولاد مبارکه با رکوردزنی‌های متعدد در بخش‌های گوناگون تولید محصولات فولادی، توانسته جایگاه خود را در عرصه صنایع کشور به رخ بکشد. این شرکت هفت مجتمع صنعتی در اقصی نقاط کشور دارد که میزان اشتغال زایی مستقیم این کارخانه برای ۱۲۰۰۰ نفر در کارخانه اصلی مبارکه، ۱۶۰۰ نفر در فولاد سبا، ۱۷۰۰ نفر در فولاد هرمزگان، ۷۰۰۰ نفر در شرکت‌های خدماتی فولادسازی، ۶۰۰ نفر در گندله سازی سنگان و ایجاد اشتغال غیر مستقیم برای ۳۳۰ هزار نفر در گروه فولاد مبارکه است که در جمع زمینه اشتغال ۳۵۲هزار و ۲۹۰ تن را در ظرفیت فعلی فراهم کرده است. فولاد مبارکه اصفهان انواع ورق و محصولات فولادی را به وسیله نورد سرد و گرم، قلع اندود و گالوانیزه تولید می‌کند که از آن جمله می‌توان به ورق رنگی، ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود، ورق سیاه و ورق اسیدشویی اشاره کرد و البته به تولید محصولاتی روی آورده که بدلیل تخصصی بودن هرگز تصور آن هم نمی‌رفت.

رشد ۱۰ درصدی درآمد

درشرایطی که وجود برخی محدودیت‌های مصرف در حوزه انرژی، عرصه را بر واحد‌های تولیدی فولاد کشور تنگ کرده است، مدیران و کارکنان فولاد مبارکه با انسجام و همدلی هر چه بیشتر توانستند در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با عملکرد خوب خود در تولید انواع محصولات قابل فروش، رشد ۱۰ درصدی درآمد فروش نسبت به مدت مشایه سال قبل را به ثبت برسانند.مهدی کویتی معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه درآمد حاصل از فروش این شرکت در آذر ماه را بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: درمجموع ۹ ماهه سال جاری درآمد فروش فولاد مبارکه با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد صادرات و ارز آوری

وی از رشد فزاینده صادرات در آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ۳۵۹ هزار تن محصولات شرکت به بازار‌های خارجی عرضه شده است. اما در شرایط فعلی که کشور بیش از هر زمان دیگر به ارزآوری نیاز دارد، این شرکت همگام با سیاست‌ها و استراتژی‌های اقتصادی کشور، به تنهایی در آذر ماه سال جاری توانست با فروش ۱۴۹ هزار تن محصول در بازار‌های جهانی میزان صادرات شرکت را به ۵۰۸ هزارتن افزایش دهد.

رشد ۱۸ درصدی تولید

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه به مقدار تولید در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: علی رغم این که تمامی خطوط تولید شرکت در فصول تابستان و ماه‌های آغازین فصل سرد سال با محدودیت‌های حامل‌های انرژی مواجه بوده اند، خوشبختانه با برنامه ریزی صحیح و زمانبندی مناسب به رکورد‌های خوبی دست یافتیم به نحوی که مقدار تولید محصولات آماده برای فروش در بازه زمانی یادشده به ۶ میلیون و ۲۴۶ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۰ با رشد ۱۸ درصدی مواجه شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: