April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۳۶۳
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
محققان تصمیم دارند کبد خوک را به نمونه مشابه کبد انسان تبدیل کنند تا در بدن پیوند زده شود. این فرایند قرار است در ۲۰۲۳ آزمایش شود.

آخرین یافته‌ها از تبدیل اعضای حیوانات به اعضای بدن انسان

بسیاری از پزشکان امیدوارند با پیوند کبد خوک به بدن انسان با چالش کمبود اعضای اهدایی مقابله کنند. این فرایند نیازمند آن است که نخست کبد حیوان هرچه بیشتر شبیه نمونه انسانی شود.

شرکتی به نام «میرو ماتریکس» نیز مشغول انجام همین فرایند است. جف راس مدیر ارشد اجرایی میروماتریکس در این باره می‌گوید: ما در اصل عضو را دوباره پرورش می‌دهیم. بدن انسان آن را دیگر به عنوان یک عضو بدن حیوان شناسایی نمی‌کند.

میروماتریکس تصمیم دارد نخستین آزمایش انسانی عضو مهندسی شده را در ۲۰۲۳ میلادی انجام دهد.

به محض آنکه سازمان غذا و دارو آمریکا مجوز این آزمایش را صادر کند، نخست تست خارج از بدن بیمار انجام می‌شود و کبد خوک به مشابه کبد انسان تبدیل شده و نزدیک تخت بیمار قرار می‌گیرد تا به طور موقت خون وی را فیلتر کند که به دلیل نارسایی کبد قادر به انجام این کار نیست.

اگر فرایند کبد کمکی موفقیت آمیز باشد در گام بعد یک عضو پیوندی مهندسی شده (احتمالاً کلیه) ساخته می‌شود.

دکتر سندر فلورمن رییس بخش پیوند عضو در بیمارستان مانت سینایی نیویورک که در تحقیق کبد کمکی همکاری می‌کند، می‌گوید: این فرایند شبیه یک فیلم علمی تخیلی است، اما بالاخره باید از جایی شروع کرد.

البته حیوانات می‌توانند منابع ایده آلی برای عضو‌های پیوندی فراهم و اندام‌های مهندسی زیستی شده نیز به این فرایند کمک می‌کنند. اما برای آنکه اعضای بدن حیوانی را بتوان برای انسان استفاده کرد، باید سلول‌های خوک را از آن جدا کرد تا به این ترتیب خطر انتقال ویروس‌های حیوانی یا پس زدن عضو در بدن انسان از بین برود. البته فرایند مذکور هم اکنون برای مقاصد دیگر در سازمان غذا و دارو آمریکا تایید شده است.

هرچند پروزه میروماتریکس ساده به نظر می‌رسد، اما انجام آن کار دشواری است. راس در این باره می‌گوید: ما نمی‌توانیم میلیارد‌ها سلول را بهم فشار دهیم تا یکباره عضو پیوندی را بسازیم. سلول‌ها در محیط مناسب به کندی بهم متصل می‌شوند.

در حال حاضر این شرکت از اندام‌های نجات‌یافته انسان برای رشد سلول‌ها جهت بازسازی مجدد داربست‌های کبد یا کلیه خوک استفاده می‌کند. دکتر ران شاپیرو متخصص پیوند کلیه در بیمارستان مانت سینایی معتقد است جدیدترین آزمایش‌های میروماتریکس برای بیمارانی ایده آل است که دیالیز انجام می‌دهند و باید سال‌ها در صف انتظار دریافت کلیه پیوندی باقی بمانند.

با این وجود سازمان غذا و داروی آمریکا سوالاتی درباره فرایند کبد کمکی مطرح کرده و به همین دلیل ممکن است انجام آزمایش به تعویق بیفتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: